عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
فعال فرهنگی گفت: مشارکت و تبادل فرهنگی از مهمترین آثار پیاده روی بزرگ اربعین است.

عقیق: محمدمسعود مصدرالامور در گفتگویی اظهار داشت: بخشی از مهمان نوازی عراقیها به فرهنگ مهمان دوستی آنان که در جنوب کشور خودمان نیز در بین اعراب مرسوم است، برمی گردد؛ بخشی دیگر مربوط به ارادت قلبی به امام حسین(ع) بوده و فرهنگی که از امام و یاران و اصحابشان به ویژه حضرت زینب(س) به یادگار مانده که از اموال خود آنچه مورد نیاز دیگران بود تهیه و بخشش می کردند. 

وی افزود: یکی از ریشه های میهمان نوازی امروز عراقیها نسبت به پیشوای سوم، در نظر گرفتن این مقوله است که اگر در روز عاشورا همراه امام نبودند و مهمان نوازان خوبی نبودند و به امام و اصحاب و یارانشان ظلم کردند، الان از زائران آن حضرت پذیرایی کنند و دین خود را ادا کنند. 

فعال فرهنگی با اشاره به اینکه زیارت اربعین در روز چهلم شهادت امام و یارانش توسط جابربن انصاری در چندصد سال پیش برای اولین بار انجام شده است، بیان داشت: زیارت در روز اربعین بسیار توصیه شده که دلایل فراوانی دارد از آن جمله می توان مواسات و همدلی ایجاد شده در بین زوار در حین پیاده روی را نام برد که تنها اثرش این نیست بلکه متوجه شدن درد اسارت و قدم برداشتم اسرای روز کربلا در صحرای کربلا پس از آن همه مصیبت، از دیگر آثار و برکات آن به شمار می رود. 

وی با بیان اینکه در اربعین همه در زیر پرچم امام حسین(ع) یک رنگ و یکسان هستند، تصریح کرد: در پیاده روی اربعین زائران از هر گوشه کره زمین حاضر می شوند و حلقه اصلی آن را ایرانیان تشکیل می دهند و تبادل فرهنگی و مذهبی که بین این فرهنگها و مذاهب ایجاد می شود باعث گسترده تر شدن فرهنگ حسینی می شود. 

مصدرالامور با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در مشکلات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت سیزدهم در تلاش است دولتی مردمی تشکیل شود چراکه مشکلات با مشارکت مردم برطرف می شوند و در اربعین نیز این جمع گرایی می تواند سبب شود زائران، بسیاری از مشکلاتی که در حین این سفر طولانی رخ می دهد را با کمک همدیگر برطرف کنند. 

وی اضافه کرد: در اسلام توصیه های زیادی برای عبادت دسته جمعی شده است و اربعین یکی از شعائر دینی است که فردگرایی را به جمع گرایی تبدیل می کند، طی چند سالی که کرونا همه گیر شده بود توصیه اکید شده بود که هیچ جمعی شکل نگیرد اما 15 میلیون نفر از زوار عراقی در سال اول کرونا به زیارت در روز اربعین مشرف شدند و براساس آمار وزارت بهداشت عراق هیچ کس در اثر کرونا در اربعین کشته نشد، بنابراین می توان به نقش مهم و اساسی جمع گرایی و در نظر گرفتن جنبه معنوی اربعین املم حسین(ع) اشاره کرد. 

فعال رسانه ای با اشاره به اینکه در زیارت اربعین گناهان بخشیده می شوند، یادآور شد: گفتگو یکی از عوامل راهگشای مشکلات  است که متاسفانه در جامعه کمرنگ شده و اگر فرهنگ جمع گرایی و تعامل در اثر حرکاتی چون اربعین ترویج شود می توان از بسیاری آسیبها در امان بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین