عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
عملیات اربعین ۱۴۰۲ از امروز همزمان با اول ماه صفر آغاز شد و برنامه‌ریزی‌ها برای حضور میلیون‌ها زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین تا بیستم شهریور ادامه دارد.

عقیق: عملیات اربعین ۱۴۰۲ امروز هم‌زمان با اول ماه صفر با شعار «حیاتنا الحسین» آغاز شد. براساس برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، عملیات اربعین امسال از اول تا ۲۵ ماه صفر هم‌زمان با ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور صورت می‌گیرد و در این ایام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با عراق آماده پذیرش زائران است.

تعداد بازدید : 30

دلتنگ حرمم

همچنین موکب‌های اربعینی از هفته آینده فعال می‌شود و در روزهای اخیر نیز برخی موکب‌ها در مرزهای خروجی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 

نام‌نویسی بیش از یک میلیون زائر اربعین در سامانه سماح

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ثبت‌نام بیش از یک میلیون زائر در سامانه سماح، می‌گوید: بیش از ۹۵ درصد زائران، مرز زمینی را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند.

برای سهولت تردد زائران به سوی مرزها در کنار استفاده از ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، اتوبوس‌هایی از ترکیه و پاکستان اجاره شده است. علاوه بر این، هزینه کرایه اتوبوس‌ها و قطار با نرخ مصوب از شهرهای مختلف به سوی مرزها اعلام شده و عرضه بلیت با قیمت بالاتر تخلف به شمار می‌رود. کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین پیگیر این موضوع شده است.

عرضه بلیت‌های اربعین به صورت تصاعدی

تعداد پروازها و قطارها به شهرهای مرزی نیز از امروز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. بلیت پرواز اربعین هم از روز گذشته عرضه شده و تا ۲۰ شهریور با نرخ مصوب به صورت تصاعدی فروخته می‌شود. هزینه بلیت پرواز اربعین هشت میلیون تومان برای رفت و برگشت است که از مشهد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. برخی از ایرلاین‌ها البته پیش از زمان مقرر اقدام به عرضه بلیت اربعین کرده بودند و برخی هم با هزینه بالاتر در سایت‌ها این بلیت‌ها را می‌فروختند. اما محمد محمدی‌بخش رئیس هواپیمایی کشوری از مردم خواست فقط از سایت شرکت‌های هواپیمایی با قیمت مصوب این بلیت‌ها را خریداری کنند و از تهیه بلیت از سایر سایت‌های متفرقه و افراد سودجو بپرهیزند.

آمادگی عراق برای پذیرای زائران اربعین

امسال عراق هم برای پذیرایی حداکثری زائران اعلام آمادگی کرده است. در شهر کربلا اقداماتی برای رفاه زائران و همچنین تأمین امنیت آنها پیش‌بینی کرده است. نه تنها نیروهای امنیتی دولت عراق بلکه نیروهای حشدالشعبی هم برای ایجاد امنیت زائران اربعین فعال شده‌اند.

 

مرزها در ایام اربعین

با توجه به اینکه بر اساس گزارش‌ها بیشتر زائران از مرز مهران عازم زیارت اربعین می‌شوند، تعداد گیت‌های خروجی افزایش یافته است تا دیگر زائران کم‌تر در این مرز معطل شوند. ظرفیت پارکینگ‌ها نیز ۲۰ هکتار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سید زاهدین چشمه‌خاور مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام می‌گوید: به منظور سهولت تردد زائران برای رسیدن به مرز و حضور با خودرو شخصی، پنج محور مواصلاتی به مهران، چهار بانده شده است.

همچنین موکب‌ها در مرز مهران نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. در مرز شلمچه نیز به عنوان دومین مرز پرتردد در ایام اربعین، ۴۰۰ موکب در مسیر مرز راه‌اندازی می‌شود.

در اربعین سال جاری مرز تمرچین هم برای نخستین‌بار ۲۴ ساعته فعال است. اقلیم کردستان عراق آماده میزبانی از نیم میلیون زائر است. برای این منظور علاوه بر وسایل حمل و نقل عمومی در مرز و‌ مسیر زائران، بلکه در خاک عراق هم موکب‌های پذیرایی و آسان پیش‌بینی شده است.

مرزهای خسروی و چذابه نیز به صورت شبانه‌روزی فعال است و زائران می‌توانند از این مرزها هم عازم عراق شوند. مرز باشماق نیز امسال برای تردد زائران اربعین از ساعت ۶ تا ۱۷ باز است.

 

۳۰۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر شده است

یکی از اقداماتی که برای سهولت تردد زائران اربعین امسال پیش‌بینی شده، اختصاص گذرنامه زیارتی با پنج سال اعتبار است. سال گذشته برگ گذر موقت پیش‌بینی شده بود اما امسال گذرنامه اربعین به صورت اختصاصی شبیه گذرنامه‌های بین‌المللی صادر می‌شود. علی ذوالقدری رئیس مهاجرت و گذرنامه می‌گوید: روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر درخواست دریافت این گذرنامه را می‌دهند و تاکنون حدود ۳۰۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر و تحویل پست شده است.

تمدید ۲ دقیقه‌ای گذرنامه‌ها برای اربعین

البته مقرر شد تا گذرنامه‌بین‌المللی افرادی که تا سال ۱۴۰۰ اعتبار داشت، با یک برچسب در کوتاه‌ترین زمان معتبر شود و افراد بتوانند برای سفر اربعین با این گذرنامه‌ها به عراق سفر کنند. این اقدام از روزهای گذشته در سراسر کشور انجام می‌شود.

تسهیل زیارت اربعین برای مشمولان

از دیگر اقداماتی که در سال جاری برای اربعین پیش‌بینی شده است، تسهیل سفر اربعین برای مشمولان است که دیگر مشمولان نیازی به گذاشتن وثیقه برای زیارت اربعین ندارند. 

با توجه به اینکه بسیاری از مشتاق زیارت اربعین در روزهای منتهی به اربعین هستند، عرضه بلیت‌ها و حتی خدمات به زائران در روزهای منتهی به اربعین افزایش می‌یابد. 

برنامه‌های فرهنگی در ایام اربعین

برنامه‌های فرهنگی متنوعی هم در اربعین امسال پیش‌بینی شده که حضور فعالان قرآنی بانوان برای نخستین‌بار و ایجاد غرفه‌هایی ویژه بانوان برخی از این فعالیت‌هاست. حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: از موکب داران عراقی امسال هم تقدیر می‌کنیم و فعالیت‌های مختلفی هم با توجه به میزبانی مردم عراق و تقدیر از آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

اربعین ۱۴۰۲ در ایران و عراق همزمان شد و روز ۱۵ شهریورماه مصادف با روز اربعین خواهد بود.  


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین