عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
قاضی‌زاده:
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز خبرنگارانی روایت‌گر خبر عاشورا هستند، در واقع مداحان خبرنگاری کرده و این اخبار را بازخوانی می‌کنند.

عقیق: مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی،‌ در هتل هویزه تهران برگزار شد. در این مراسم که با میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران تدارک دیده شده بود، علاوه بر خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید نیز حضور داشتند. 

قاضی‌زاده در ابتدای مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار آغاز کرد: خوشحالیم از این که برای هر موضوع مثبتی نمادی بین شهدا و یک چهره برجسته بین آن‌ها داریم. فرهنگ و تمدن برخی کشورها از چهره‌های غیر بومی آن‌ها الهام گرفته است. با این حال برخی از آن‌ها متمسک به چهره‌های دیگر کشورها می‌شوند. اخیراً شخصیت‌دزدی در ملت‌ها زیاد شده است و حتی کشورهای همسایه ما به دلیل کمبود چهره شاخص، عرفا و شعرای ما را به نام خود ثبت می‌کنند.

رئیس بنیاد شهید افزود: با این حال ملت بزرگ ایران از حوزه‌های مختلف چهره‌های برجسته و استانداردی دارد. در حوزه خبرنگاری نیز به جز شهید صارمی،  شهدای دیگری نظیر شهیدان افشار، مصطفایی، رهبر و آوینی و همچنین شهید مدافع حرم شهید خزایی را داریم که هر کدام در روایت‌گرانی برجسته بودند.

وی تأکید کرد: شهدای زیادی در عرصه‌های مختلف داشتیم که باعث می‌شوند این خط ادامه پیدا کند. این مسیر و نهضت الحمدالله همچنان هست و آرمان‌خواهی در نسل‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت. 

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: وقتی رویدادی اتفاق می‌افتد، خبر تولید می‌شود و خبرنگار هم آن را به نظر غیرمطلعین می‌رساند. تولید خبر ناشی از موضوعی است که از آن مطلع نیستیم. اما چه چیزی ارزش مخابره کردن دارد؟

معاون رئیس جمهور ضمن ذکر این موضوع که امروزه رویدادسازی و خبرسازی اتفاق میافتد، آن را توضیح داد و گفت: یعنی چیزی اتفاق نیوفتاده اما عده‌ای آن را ایجاد می‌کنند تا امواجی در جامعه برای افکار عمومی ایجاد شود. خبری که افکار و شخصیت‌های بی نظیری که تمام دارایی خود را فدای مکتب، آرمان‌ها و مردم می‌کنند را روایت کند، ارزش زیادی دارد. 

وی با اشاره به واقعه کربلا تصریح کرد: امروز بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز خبرنگارانی روایت‌گر خبر عاشورا هستند. مداحان خبرنگاری کرده و این اخبار را بازخوانی می‌کنند. ما که شنونده هستیم، از آن اتفاق‌ها مطلع می‌شویم. این اطلاع یافتن و آگاه شدن باعث بیداری و بصیرت می‌شود. اگر کار خبرنگاری باعث آگاهی و بصیرت مردم نشده و باعث نشود مردم درست و غلط را تشخیص دهند، پسندیده نیست. اگر خبرنگاری باعث توزیع جهل و ناآگاهی شود، خیانت به افکار عمومی به حساب می‌آید. 

قاضی‌زاده با اشاره به جلسه‌ای که مقام معظم رهبری با خانواده‌های شهدا داشتند،‌ توضیح داد: حضرت آقا خطاب به خانواده‌های شهدا فرمودند شما هر کدام یک رسانه و پیام‌رسان هستید. همان طور که حضرت زینب(س) و زنان حرم آل‌الله، خبرنگاران معرکه عاشورا بودند و یک رویداد و جریان فکری در آینده تاریخ ایجاد کردند، همین نقش را کسانی که  با شهدا مأنوس بودند نیز دارند؛ چرا که که تفکرات آن‌ها را به آیندگان منتقل می‌کنند. 

رئیس بنیاد شهید افزود: خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت کار مقدس و سختی انجام می‌دهند. چرا که قصه‌ها و زندگی‌هایی که روایت می‌کنند، زندگی‌های ارزشمندی است. آن‌ها در مواجه با شهدا همان روحیه‌ای را می‌بینند که باعث پرورش این شهدا شد.

وی ادامه داد: اکثر شهدای ما در دفاع مقدس مجرد بودند. به همین دلیل قبلاً  فکر می‌کردیم آن‌ها دلبستگی به دنیا نداشتند چرا که نه خانه داشتند، نه زندگی نه زن و فرزند، برای همین توانستند به راحتی از دنیا دل بکنند. اما چند وقت پیش متوجه شدیم بیشتر شهدای مدافع حرم متأهل بودند. فهمیدیم رابطه آن‌ها با خدا است که باعث می‌شود سیر شهادت را طی کنند.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به خبرنگاران گفت: شما باید این مسیر را نشان دهید و روشن کنید که چه چیزی قابلیت الگو شدن را دارد. 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: فضای رسانه‌ای ما پر از نام و یاد شهدا است. جامعه‌ای که به قهرمانان خودش احترام بگذارد، آن قهرمانی‌ها تکرار می‌شوند و جامعه را بیمه می‌کند. 

وی افزود: جامعه نیاز دارد که مردمش نسبت به هم دستگیر و مهربان باشند. اما خدا با تمام مشکلاتی که در سطح جامعه ما وجود دارد، جامعه ما را حفظ کرده و رو به پیشرفت است و این پیشرفت سطوح مختلفی دارد. 

قاضی‌زاده ادامه داد: ساختار ابزاری برای انجام مأموریت‌ها محسوب می‌شود. بخشی از مأموریت‌های بنیاد شهید مانند طرح شاهد و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به مرور زمان دچار غفلت شده و بازخوانی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بنیاد شهید با اشاره به لزوم توجه به معاضدت‌های حقوقی، ادامه داد: بنیاد شهید باید در شرایطی جزیره‌ای با ۶۵ مدیر کار می‌کرد. بسیاری از امور جزئی را نیز ستاد کشور انجام می‌داد. این سبب می‌شد ایثارگران مجبور شوند برای انجام امور خود به تهران سفر کنند. ستاد در بنیاد شهید کار نظارت، برنامه‌ریزی و پشتیبانی را برعهده دارد و قرار است با ادغام مؤسسات، امور اجرایی به عهده مؤسسات قرار بگیرد. همچنین قرار است امور خدماتی به استان‌ها واگذار شود. طبیعتاً در تغییرات با گله‌مندی‌هایی مواجه خواهیم شد اما به تدریج به چابکی لازم در سیستم می‌رسیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین