عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
به همت سازمان‌ هیئت‌ها و تشکل‌های دینی برگزار شد؛
آئین اختتامیه دومین دوره مهرواره هوای نو با شعار در «هوای نو هیئت نفسی تازه کنیم» و با عنوان «نقش بانوان در آینده هیأت» هم اکنون با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگان این دوره از مهرواره در تالار وحدت آغاز شد. ۱۰۴ برگزیده سال هیئت و تشکل‌های دینی در این مراسم تجلیل شدند.

عقیق_علی جواهری: آیین اختتامیه دومین مهرواره هوای نو در روز شانزدهم مردادماه در تالار وحدت در حال برگزاری است. پذیرایی از خادمان اباعبدالله الحسین در حیاط تالار وحدت حال و هوای ویژه‌ای را برای برنامه رقم زده است. برگزیدگان در دومین مهرواره هوای نو در حالی وارد سالن تئاتر شهر می‌شوند که با چاووشی خوانی و اهتزاز پرچم هیأت‌ها همراه است. هم اکنون در فضای تالار وحدت با نوای مرحوم محمد علی کریمخانی شعر آمدم ای شاه پناهم بده خط امانی ز گناهم بده طنین انداز است.

در این مراسم پیرغلامان اهل بیت (ع) و مداحان حضور دارند. همچنین پرچم هیئات شرکت کننده در فضای تالار توسط جوانان و نوجوانان به اهتزاز در آمده است.گفتنی است سوره فاتحه و بخشی از سوره بقره توسط جمع کثیری از قاریان نوجوان مستقر در بالکن تالار قرائت شد و جمع حاضر در این مراسم با همراهی قاریان آیات الهی را قرائت کردند.

در ادامه گروه نمایشی به اجرای نمایش نگاره طاووس پرداختند در این نمایش محور داستان مربوط به آهنگری می‌شد که در عزاداری محرم و صفر متحول شده بود. همچنین در ادامه این مراسم کلیپی از سخنرانی امام راحل در پخش شد که رهبر کبیر انقلاب در این کلیپ تاکید کردند مؤمنان بیشتر از هر زمان به محرم و صفر اهمیت دهند. حال و هوای تالار وحدت در غم محرم با دکلمه خوانی مجری برنامه سراسر اشک شد و مجری چنین خواند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است و…».

دومین اختتامیه مهرواره هوای نو

پارچه یاد بودی با اثر دستان پیرغلامان نقش می گیرد تا در آسنان رضوی به یادگاری نگهداری شود.

هم‌اکنون/ آغاز آیین اختتامیه هوای نو

 

این مراسم با همخوانی آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و در ادامه گروه نمایش نگاره طاووس به اجرای برنامه پرداختند. آیین اختتامیه دومین مهرواره هوای نو در روز شانزدهم مردادماه، در تالار وحدت با قرائت قرآن کریم و همخوانی سرود ملی ایران آغاز شد. برگزیدگان این دوره از مهرواره امسال در آیین اختتامیه تجلیل خواهند شد.

برگزیدگان هوای نو معرفی شدند/ هیئتی‌ها پرچم دار فعالیت های اجتماعی

حضور اقشار مردم ایران در محافل عزای سیدالشهدا شگفت‌انگیز است

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در اختتامیه مهرواره هوای نو گفت: خدا را سپاس می‌گوییم که این ملت امام حسین دهه محرمی ماندگار را به یادگار گذاشتند. خدا را سپاس می‌گوییم که بهترین جشن‌ها و شادی آفرینی ها، بزرگترین سفرها حول محور محبت اهل بیت و گسترده‌ترین تعظیم شعائر قرآن کریم در هیئات برقرار و برگزار است.

او افزود: دوره بعد هوای نو حتما نگاه ویژه ای به حوزه بین‌الملل خواهد داشت؛ چرا که اتفافات عظیمی در حوزه کشورهای مختلف در حوزه محبت اهل بیت و محافل حسینی رخ می‌دهد. آمار حضور اقشار و سنین مختلف مردم ایران در محافل عزای سیدالشهدا در دهه اول محرم شگفت‌انگیز است. هیئت‌ها بیش‌ازپیش حوزه بانوان را جدی خواهند گرفت. به‌خصوص در حوزه جهاد تبیین که سرسلسله آن زینب کبری سلام‌الله‌علیها است. از دختران و بانوان عزیز هیاتی در حوزه جهاد تبیین انتظار ویژه‌ای می‌رود و همه بخش‌های خانواده سازمان تبلیغات اسلامی برای خدمت به این عرصه در کنار شماست.

برگزیدگان هوای نو معرفی شدند/ هیئتی‌ها پرچم دار فعالیت های اجتماعی

این مهرواره در ۱۵ هزار پانصد و ۶۸ رشته و چهار بخش برگزار شد

وحید ملتجی، دبیر دومین دوره مهرواره هوای نو در آئین اختتامیه این مهرواره گفت: در دومین دوره مهرواره هوای نو، ثبت نام در فضای مجازی انجام شد و ۶۸۹۲ هیئت شرکت کردند. حضور هیئت مذهبی در این این دوره مهرواره ۲۵ درصد رشد داشته است.

دبیر دومین مهرواره هوای نو اظهار کرد: این مهرواره در ۱۵ هزار پانصد و ۶۸ رشته و چهار بخش برگزار شد و ۱۲۵ داور این آثار را داوری کردند.

وی با بیان اینکه مهرواره هوای نو امسال در ۴۱رشته طراحی شد، افزود: تعداد رشته ها بالای صد رشته می تواند باشد. ۲۶ جلسه شورای مرکزی در راستای برگزاری این مهرواره تشکیل شد و آثار مورد داوری قرار گرفت.

ملتجی عنوان کرد: هوای نو جشنواره نیست، فضایی است تا در کنار هم باشیم ک اصل این است که هیئت هویت ساز است. مدیریت هیئات باید به گروه های مردمی سپرده شود و هیئت‌ها باید نبض فرهنگ جمهوری را در دست بگیرند، در این صورت هیئت، موتور پیشران انقلاب اسلامی خواهد بود.

دبیر دومين مهرواره هوای نو عنوان کرد: هوای نو مربوط به آینده است و ۴۰ سال آینده را طراحی می کند البته دستی در سنت دارد. در این مسیر از شما هیئتی ها طلب یاری داریم و از مسئولان می خواهیم امورات را به نهادهای مردمی واگذار کنند.

برگزیدگان هوای نو معرفی شدند/ هیئتی‌ها پرچم دار فعالیت های اجتماعی

تجلیل از ۳ چهره برگزیده عرصه هیأت 

بخش بعدی این مراسم آیین تجلیل از حاج مهدی آصفی پیرغلام اهل بیت(ع)، محمدرضا سنگری عاشوراپژوه، فاطمه گنجی فعال حوزه بانوان هیأت‌ها و موسس همایش شیرخوارگان حسینی و همایش سه‌ساله‌های حسینی بود. 

در این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یدالله بهتاش و احمد چینی پیرغلامان سیدالشهدا، حجت‌الاسلام قاسمیان روحانی جهادی از این سه نفر تجلیل شد.

برگزیدگان هوای نو معرفی شدند/ هیئتی‌ها پرچم دار فعالیت های اجتماعی

انقلاب محصول این اربعین‌ها است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه دومین مهرواره هوای نو ضمن تقدیر از دست اندرکاران این مهرواره گفت:همه ما متنعم به محبت اهل بیت و حضرت اباعبدالله (ع) هستیم.امروز نهضت بزرگ امام راحل بیش از شصت سال از عمر با عظمتش سپری می‌شود.روضه‌های حسینی ویژگی انقلاب است. انقلاب ما در زیست بوم حسینی و عاشورایی به وجود آمده و ادامه پیدا کرده و امروز اینطور درخشان در حال نورافشانی است.

وی با اعلام اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فاطمی است، افزود: این انقلاب در ایام فاطمیه آغاز شده و شناسنامه شصت ساله دارد. عاشوراها و تاسوعاها و اربعین‌ها باعث پیروزی انقلاب شد. براساس سیر تاریخی عاشورای سال ۴۲ منشأ قیام پانزده خرداد است. عاشورای ۵۷ منشأ انقلاب شد. اربعین که از سال ۵۶ آغاز شد. اربعین مفهومی کلیدی در فهم انقلاب است. اربعین شهدای قم، تبریز، اربعین شکوهمند دی ماه ۵۷ جزئی از همین زمینه سازی تاریخ است.

وی ادامه داد: انقلاب محصول این اربعین‌ها است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دهه هشتاد و پس از رژیم بعثی این سنت بزرگ را به حماسه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشهای دینی و انقلابی تبدیل کردند. این شبکه بزرگی که این جریان در آن رشد و نمو پیدا کرده اصیل و مردمی است که این شبکه نامش هیأت‌های حسینی است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این هیأت‌ها سابقه هزار ساله دارند. نهضت بزرگ امام در وضعیت خفقان همه جانبه رشد پیدا کرده است. اگر ضعف رژیم‌های حاکم دلیل اصلی حذف آنها بود حتماً رژیم‌های جلوتری از پهلوی در صف انتظار حذف بودند. آن شبکه ای که انقلاب از آن استفاده کرد و امام به قدرت ماورایی آن آگاه بود با خوانشی مجدد از واقعه عاشورا و محرم و با استفاده از شبکه هیأت‌ها توانست چنین انقلابی را رقم بزند. در آن زمان رادیو تلویزیون و شبکه اجتماعی نبود.رژیم حاکم دستگاهی ترسناک داشت که افراد در خانه از صحبت با هم واهمه داشتند، اما دل‌ها پر از انگیزه شد. همه این امر به واسطه شبکه مومنانه هیأت حسینی بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه انقلاب متکی بر هیأت‌های حسینی است، گفت: هیچ مکتبی به غیر از اهل بیت قدرت شبکه سازی مردمی را ندارد. اگر به روزهای سخت جنگ تحمیلی نگاه کنیم، رزمندگان از کجا وارد عرصه مبارزه می‌شدند؟ شبهای فراموش نشدنی کربلایی پنج و اروند والفجر هشت را بچه‌های هیأت آفریدند. نوحه و نواهای زیبا و خاطره انگیز که روح و جان ما را نوازش می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز انقلاب اسلامی مجهز به قدرت لایزال است. در فتنه و جنگ ترکیبی اخیر دیدیم که اراده‌ها و امید و ایمان جوانان را نشانه گرفته اما جبهه انقلاب سیاست و افتخارش امید به آینده است. برای محرم امسال خواب‌های نامبارکی را دیده بودند و این بار مأیوس از همه بخشها با بیخردی مردم حسینی کشورمان را محل زورآزمایی خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مردم در سالیان دور و قرون ماضی برای اینکه به زیارت بروند، اجزای بدن خود را تقدیم می‌کردند اما امروز به برکت حاکمیت دین توحید و جامعه نورانی ما با قدرت رو به جلو می‌رود.در افکار سنجی هایی که انجام شده است هشتاد و یک درصد در دهه اول سیاه پوش بودند و بالای شصت درصد در هیأت‌ها شرکت کرده و بیش از پنجاه درصد مردم در دهه اول نذری دادند. این واقعیت مکتب عاشورایی و واقعیت مردم ایران است. مردم ما با همه تفاوت‌ها و نگرش‌ها و سلایق زیر پرچم اباعبدالله (ع) هستند و شیعه و سنی و پیرمرد و جوان زیر این علم جمع شده اند.

اسماعیلی هیأت را مرکز امیدواری عنوان کرد و گفت: امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کرده و از هیأت‌ها دنبال مقدمات آماده سازی ظهور هستیم.

 

اسامی ۱۰۴ برگزیده مهرواره هوای نو

برگزیدگان مهرواره هوای نو در دوره دوم به شرح زیر است:

بخش تولیدات هیئت

رشته کتاب‌ها

برگزیده: کتاب مادر ماه و ستاره هیأت مهدیون البرز
شایسته تقدیر: کتاب کار فرهنگی تمیز هیأت جنت‌الرضا علیه‌السلام گیلان
شایسته تقدیر: مجموعه ۶ جلدی فرصت طلایی موسسه اسرار بیان

رشته سایر مکتوبات

برگزیده: فصلنامه عرشه شعر محفل روضه و شعرخوانی شاعران آیینی تهران
شایسته تقدیر: مجله بیان هیأت حداث الحسین علیه‌السلام تهران
شایسته تقدیر: نشریه بهشت هیأت الهادی علیه‌السلام دانشگاه شهید بهشتی تهران

رشته تولیدات فضاسازی محیطی

برگزیده: دکور نقش محرم مؤسسه فرهنگی شبر تهران
شایسته تقدیر: دکور هیأت مسجد الغدیر خوزستان
شایسته تقدیر: دکور ماه مبارک رمضان هیأت فاطمیون قم

رشته تولیدات رسانه‌ای

برگزیده: نماهنگ منطقه عملیاتی هیأت روضه‌الزهرا (س) خوزستان اهواز
شایسته تقدیر: نماهنگ طنز تبلیغات هیأت شباب‌الحسن(ع) یزد
شایسته تقدیر: نماهنگ حدیث کساء هیأت مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام تهران

رشته تولیدات کاربردی

برگزیده: کتیبه هیأت حضرت قاسم بن الحسن(ع) (گروه انار) خراسان رضوی مشهد
شایسته تقدیر: دیوار کوب‌های سفالی هیأت هنر اصفهان
شایسته تقدیر: عروسک‌های ایرانی اسلامی موکب تنهاترین سردار قزوین

رشته بازی و سرگرمی

شایسته تقدیر: بازی فکری فرهنگی دلاور هیأت محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام قم
شایسته تقدیر: مسابقات ترکیبی تیک تاک هیأت کربلا اصفهان

رشته نرم افزار و سکوها

برگزیده: نرم افزار راهنمای زائران اربعین هیأت راهنمای زائر تهران 

رشته تولیدات آموزشی پژوهشی

برگزیده: کاروان عشق علی اصغر حمیدیه اثر محسن صیفی کار همدان
شایسته تقدیر: عزاداری محرم و کرونا اثر مهدی مولایی آرانی قم
شایسته تقدیر: طراحی الگوی تعامل هیأت‌های مذهبی محمد جواد دایی دایی قزوین

رشته تولیدات فضاسازی محیطی

برگزیده: دکور هیأت جشن عید غدیر گروه هنری شبستان اصفهان
شایسته تقدیر: بسته محرم سدره مجموعه سدره شکوفایی کودکان تهران
شایسته تقدیر: مجموعه بیرق‌های جنت مجموعه ماهد قم

رشته تولیدات کاربردی، بازی و سرگرمی

برگزیده: بسته ترکیبی دستمزه مجموعه روبسان تهران
شایسته تقدیر: حسینیه کوچک من مجموعه شادینک تهران
شایسته تقدیر: بسته سرگرمی کودکان ویژه هیأت مجموعه جعبک تهران

رشته نرم افزارها و سکوهای رسانه‌ای

برگزیده: پلتفرم مدرسه عالی هیأت جامعه ایمانی مشعر قم
شایسته تقدیر: سایت فروشگاه اینترنتی ربیع مجموعه اینترنتی ربیع قم

جهاد تبیین

برگزیده: برنامه کرسی تبیین هیأت بیت النبی (ص)

بخش نهاد هیأت

رشته هیأت و شادی

برگزیده: مجتمع فرهنگی مذهبی الغدیر کاشان
شایسته تقدیر: حسینیه انقلاب اسلامی دختران قم
شایسته تقدیر: هیأت انصار الولایت یزد

رشته هیأت و شهدا

برگزیده: کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
شایسته تقدیر: هیأت انصار الولایت یزد
شایسته تقدیر: هیأت یا مهدی(عج) اسلامشهر

رشته هیأت و نوجوان

برگزیده: هیأت زوار الزهرا(س) تهران
شایسته تقدیر: هیات بیت النبی(ص)قم
شایسته تقدیر: مرکز فرهنگی آینه اصفهان

رشته ساختار تشکیلات هیأت

برگزیده: هیأت انصار الولایت یزد
برگزیده: کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
برگزیده: هیأت زوار الزهرا(س) اهواز

رشته هیأت، معنویت و اخلاق

برگزیده: هیأت انصار الولایت یزد
شایسته تقدیر: کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
شایسته تقدیر: هیأت بیت النبی(ص) قم

رشته هیأت و جهانی اندیشی

برگزیده:هیأت انصار الولایت یزد
شایسته تقدیر: کانون فرهنگی تبلیغی حبل الله
شایسته تقدیر: هیأت ثارالله(رهروان امام و شهدا) زنجان

رشته هیأت و امداد اجتماعی

برگزیده: حسینیه انقلاب اسلامی دختران قم
شایسته تقدیر: هیأت دختران یمنا مازندران
شایسته تقدیر: هیأت محبین حضرت فاطمه(س) اصفهان 

رشته هیأت و خانواده

برگزیده: هیأت مکتب الرقیه(س) قزوین
شایسته تقدیر: هیأت انصار الولایت یزد
شایسته تقدیر: هیأت بانوان حریم حورا یزد

رشته هیأت و ورزش

برگزیده: هیأت یا مهدی (عج) اسلامشهر
شایسته تقدیر: هیأت ثارالله (رهروان امام و شهدا) زنجان
شایسته تقدیر: هیأت زوار الزهرا(س) تهران 

رشته هیأت و جهاد علمی

برگزیده: هیأت زوار الزهرا(س) تهران
شایسته تقدیر: هیأت جوانان عاشورایی لالجین
شایسته تقدیر: هیأت شهدای گمنام قزوین 

رشته هیأت، هنر و رسانه

برگزیده: حسینیه انقلاب اسلامی دختران قم
شایسته تقدیر: هیأت هنر اصفهان
شایسته تقدیر: هیأت دختران یمنا مازندران 

رشته هیأت و اقتصاد

برگزیده: هیأت ریحانه النبی(س) البرز
شایسته تقدیر: مرکز فرهنگی آیینه اصفهان
شایسته تقدیر: هیأت رهپویان حسینی خوزستان 

بخش فراهیأت

رشته فراخوان‌ها

برگزیده: محموعه فراخوان‌های هنر هیأت جامعه ایمانی مشعر
شایسته تقدیر: کنگره حدیث حسن

رشته خدمات آموزشی و پژوهشی

شایسته تقدیر: موسسه اسرار بیان

رشته خدمات حمایتی و پشتیبانی

شایسته تقدیر: مجموعه سدره

رشته پویش‌ها

شایسته تقدیر: بنیاد بین‌المللی مستشهدین
شایسته تقدیر: کانون فرهنگی تبلیغی اخیای مواکب حسینی

رشته ویژه برنامه

شایسته تقدیر: خانه عکاسان ایران

رشته خدمات سازماندهی و تشکیلاتی

شایسته تقدیر: شورای هیأت‌های مذهبی شهرستان نکا

رشته خدمات هنری و رسانه‌ای

شایسته تقدیر: موسسه فرهنگی تکیه

بخش ارکان هیأت

مدیر هیأت

برگزیده: حجت‌الاسلام رضا کریمی از قم
شایسته تقدیر: مصطفی میرزایی از همدان

رشته قالب‌های کلاسیک و نو محور شاعر

برگزیده: عباس همتی از قزوین
شایسته تقدیر: رضا خورشیدی‌فر از قم
شایسته تقدیر: مجتبی حاذق از گیلان

رشته نوحه‌سرایی و سرود محور شاعر

برگزیده: حجت‌الاسلام محمد مروستی زاده از یزد
شایسته تقدیر: رضا یزدانی از قم
شایسته تقدیر: محمدمهدی سیار از تهران 

رشته آیین‌ها سنت‌ها و مداحی‌های بومی

برگزیده: مهدی تدینی از دزفول
شایسته تقدیر: سید قاسم هاشمی از اصفهان
شایسته تقدیر: مصطفی ساعتی از بوشهر 

رشته مضمون و محتوا محور ستایشگر

شایسته تقدیر: حسن نجف‌زاده از خراسان جنوبی
شایسته تقدیر: علی ملک‌زاده از کرمانشاه

رشته نوحه و سرودخوانی محور ستایشگر

برگزیده: علیرضا شریفی از اصفهان
شایسته تقدیر: علیرضا فرزام از تهران
شایسته تقدیر: مصطفی سرگزی‌پور از زاهدان 

رشته مناجات و ادعیه‌خوانی

برگزیده: حجت‌الاسلام علی محمدی از تهران
شایسته تقدیر: یاسین زندی از تهران

رشته بانوان سخنران

برگزیده: مریم رستگار از قم
شایسته تقدیر: زهرا رحمانی اطهر از قم
شایسته تقدیر: عادله رنجبر از فارس

رشته منبر برای مخاطب نوجوان

برگزیده: حجت‌الاسلام محمدعلی رضاپور از مازندران
شایسته تقدیر: حجت‌الاسلام شهاب امانت‌چی از قم
شایسته تقدیر: حجت‌الاسلام محمدحسین فردی نژاد از یزد

تجلیل شوندگان

فاطمه گنجی
مهدی آصفی
محمدرضا سنگری
مرحوم حجت‌الاسلام مسعود دیانی
مرحوم فرزانه پزشکی

در بخش دیگر این مراسم از بیرق کارت که برای حمایت و ارائه خدمات به پیرغلامان حسینی از سوی بنیاد دعبل خزاعی است، رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین