عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
در نشست مهرواره هوای نو مطرح شد:
یک استاد دانشگاه در نشست مهرواره هوای نو گفت: راه‌اندازی حسینیه کودک در هیأت و جدا کردن او از مادر خطاست. امن‌ترین مکان برای بچه، آغوش مادر است که از نظر تربیتی هم بهتر است.

عقیق: نخستین روز نشست‌های هم‌اندیشی و مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو با مسئولان کشور صبح امروز شنبه ۱۴ مردادماه با موضوع نقش زنان در آینده هیأت برگزار شد.

مطالبه‌گری هیأت‌ها از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در ابتدای این نشست اظهار داشت: در نشست امسال که با عنوان نقش بانوان در آینده هیأت است، سه مدل برنامه خواهیم داشت. اول کارگاه آموزشی با ۴ ارائه همراه خواهد بود که دبیر علمی این بخش خانم دکتر شادی است.

وی با اشاره به اینکه دومین برنامه جلسات مطالبه‌گری است، گفت: امسال ۴ جلسه مطالبه‌گری داریم و ۴ مسئول فرهنگی کشور حضور پیدا می‌کنند و بزرگان هیأت سوالات خود را مطرح می‌کنند که عصر امروز حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حضور پیدا می‌کنند.

بررسی نقش بانوان در آینده هیأت

ملتجی، سومین برنامه این نشست را ارائه تجربیات هیأت‌ها در حوزه زنان است، تصریح کرد: این هیأت‌ها که موفق در این زمینه بودند، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند.

دبیر مهرواره هوای نو تصریح کرد: آغازگر هیأت‌ها و تشکیل‌دهنده اولیه آن‌ها بانوان بودند. امروز هم نقش بانوان بسیار تعیین‌کننده است و متفکران معتقدند که در سال‌های آینده حضور بانوان در اجتماع رو به تصاعد است. این مهم نشان می‌دهد که در هیأت باید برای این حضور برنامه داشته باشیم. در این نشست به صورت ویژه به این موضوع پرداختیم و در ۴۱ رشته مهرواره و برگزیدگان هم تلاش شد نقش بانوان بیشتر باشد.


تصویری از نشست امروز

برگزاری ۴ کارگاه آموزشی برای مدیران هیأت‌ها

در بخش دیگر این مراسم مریم شادی، دبیر علمی و محتوایی نشست‌های مهرواره هوای نو در این مراسم اظهار داشت: در هر کارگاه این نشست بناست یک موضوع در زیست‌بوم هیأت‌ها را مطرح کنیم تا زمینه رشد و پویایی جلسات اباعبدالله(ع) فراهم شود. امروز اولین کارگاه آموزشی با موضوع هیأت و کودک با ارائه روح‌الله کریمی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و نویسنده کتاب «حلقه کندوکاو اخلاقی: تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان» برگزار می‌شود.

حضور فرزند در مساجد و حسینیه‌ها، می‌تواند زینت باشد

روح‌الله کریمی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این بخش با اشاره به اینکه از نظر کارشناسان علوم اجتماعی، هیأت یکی از مهم‌ترین محافل تعلیم و تربیت دینی است، اظهار داشت: مبانی نظری این بحث متأثر از مبانی قرآنی و احادیثی است که به دست ما رسیده است. روایت است بچه‌ها زینت هستند و زینت‌های خود را به مسجد ببرید. حضور فرزند در مساجد و حسینیه‌ها، می‌تواند زینت باشد.

وی ادامه داد: در هیأت و مساجد هنوز ارزش حضور کودک و مادر کودک به رسمیت شناخته نشده و جدی گرفته نمی‌شود و بارها دیده شده که بچه‌ها حس بدی از مسؤولان مساجد می‌گیرند. این سوال مطرح می‌شود که درباره تقدم کودک و بزرگسال، کدام مقدم است؟

چرا کودک را از حضور در هیأت محروم می‌کنیم؟

کریمی ادامه داد: بارها در روایت داریم که پیامبر(ص) حضور خود در مسجد را به دلیل بازی و مواجه با کودکان به تاخیر انداخته است که این نشان از اهمیت کودکان است.

این استاد دانشگاه افزود: در هلند بررسی شده است زمانی که کودکان در باغ گل حضور پیدا می‌کنند، رشد و باردهی این باغ‌ها افزایش می‌یابند، بنابراین به این نتیجه رسیدند که با مهدهای کودک هماهنگ کنند تا در طول هفته، چند ساعتی کودکان را به باغ گل بیاورند تا تجارت آن‌ها رونق بیشتری داشته باشد. حال ما این کودک را گاهی از حضور در هیأت محروم می‌کنیم.

سخنران و مداح هیأت نباید حضور کودکان را سرزنش کند

وی گفت: هیچ سخنران یا مداحی در هیأت حق ندارد بگوید که کودک را از ساکت کنید یا از مجلس بیرون ببرید. این جلوه‌های خشونت را چرا به کودکان منتقل می‌کنید. هیأت ما باید برای یک زن باردار برنامه داشته باشد.

کریمی گفت: براساس آیات قرآن انسان مرحله به مرحله آفریده شده است که یکی از آن‌ها در شکم مادر است. پیامبر(ص) می‌فرماید خوشبخت کسی است که در شکم مادر خوشبخت شد و بدبخت کسی است در شکم مادر بدبخت شد.

راه‌اندازی حسینیه کودک و جدا کردن او از مادر خطاست

وی افزود: امسال در هیأتی دیدم که برای کودکان هم حسینیه و هیأت زدند تا کودکان را از مادر بگیرند و مادران راحت عزاداری کنند. بهترین جایگاه و مکان امن، آغوش مادر است. احساس ناامنی را نباید با مجلس امام حسین(ع) همجوار کرد.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه نوزاد را به دست مداح در مجالس عزاداری می‌دهند، غلط است زیرا براساس مباحث تربیتی نباید تا دوسال بچه را به دست غریبه‌ها داد. بچه احساس ناامنی می‌کند و نباید این ناامنی را ایجاد کرد. او در مجلس ضجه می‌زند و مداح از آن استفاده می‌کند اما برای بچه حس ناامنی ایجاد می‌کند. حتی از منظر کارشناسان تربیتی گهواره برای کودک مناسب نیست.

هیأت به کودکان ۴ تا ۶ مسوولیت دهند

وی گفت: صدای بلندگوها نباید موجب ناامنی و ناراحتی برای کودکان شود. هیأت تربیتی امام حسین(ع) باید امنیت کودک شیرخواره را فراهم کند. نباید با فریاد یا جدا کردن مادر از کودک این ناامنی را برای او ایجاد کند بلکه بباید بیشتری فراهم کند تا اشک مادر روی صورت بچه بیفتد یعنی ببچه را از آغوش مادر جدا کند.

کریمی تصریح کرد: در دو سال دوم زندگی کودک‌ها، هیأت‌ها باید استقلال آن‌ها را به رسمیت بشناسد و اجازه بازی به آن‌ها دهد. بچه‌های ۴ تا ۶ سال جستجوگر و پر جنب و جوش هستند. نباید به این کودکان گفت بنشین. باید به کودکان در این سن مسوولیت داد. می‌توان پذیرایی هیأت را به آنان سپرد.


روح‌الله کریمی در نشست امروز دومین مهرواره هوای نو

جلسه امام حسین(ع) یک محفل تربیتی است

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال ک زیر ۴ سال نباید کودک را در مهدکودک گذاشت. جلسه امام حسین(ع) یک محفل تربیتی است و نباید کودک را از مادر جدا کرد تا بازی کند. اگر بازی تربیتی هم هست باید کنار مادر و پدر باشد. بخشی از یادگیری کودک تربیتی است یعنی باید گریه مادر را مشاهده کند. سینه‌زنی پدر را مشاهده کرد. راه‌اندازی حسینیه کودک در هیأت و جدا کردن او از والدین غلط است زیرا او از دستگاه تربیتی جدا کرده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین