عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۷
گزارش|
زائران با ثبت‌نام در سامانه سماح، می‌توانند زمان‌های پرتردد مرزهای خروجی را در ایام اربعین شناخته و سفر خود را برای جلوگیری از معطلی در مرزهای زمینی برنامه‌ریزی کنند.

عقیق: ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح در حال انجام است و زائران تا بیستم شهریورماه فرصت دارند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

امسال در کنار مرز هوایی و دریایی، ۶ مرز زمینی مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین نیز برای تردد زائران اربعین پیش‌بینی شده است. زائران در سامانه سماح باید پس از انتخاب مرز خروجی، زمان عبور از آن را نیز تعیین کنند تا کمیته‌های ستاد اربعین خدمات مناسبی به زائران ارائه دهند.

محدودیت تردد از مرزهای اربعین به صورت روزانه

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرزها به ویژه مرز مهران و شلمچه، محدودیتی در تردد روزانه پیش‌بینی شده که هنوز ظرفیت هر مرز قطعی نشده است، می‌گوید: در صورت تکمیل ظرفیت تردد روزانه، بهتر است افراد روز دیگری را برای عبور از مرز مورد نظر انتخاب کنند یا اینکه در همان روز از مرز دیگری عازم عراق شوند.

ستاد مرکزی اربعین امسال به منظور کاهش ازدحام جمعیت در مرزها و معطلی زائران، زمان‌های شلوغی مرز را در نموداری مشخص کرده است که زائران پس از ثبت‌نام در سامانه سماح و انتخاب مرز می‌توانند آن را مشاهده کنند.

روزهای شلوغ در مرزها را در سامانه سماح ببینید

حمیدرضا محمدی، دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه رنگ‌بندی تردد در مرزها بر اساس شلوغی مرزها در سال گذشته پیش‌بینی شده است، می‌گوید: زائران بهتر است روزهای عادی را که به رنگ سبز در نقشه نشان داده شده است، برای تردد از مرزها انتخاب کنند.

در سامانه سماح چهار رنگ برای تردد از مرزها برای سفر به عراق در ایام اربعین در نظر گرفته شده است که رنگ سبز به معنای عادی، زرد به معنای شلوغ، نارنجی به معنای خیلی شلوغ و قرمز به معنای پرازدحام است.


مرز مهران


مرز خسروی


مرز شلمچه


مرز چذابه


مرز باشماق


مرز تمرچین

محدودیت‌های زمانی در مرز تمرچین و خسروی در ایام اربعین لغو می‌شود

در تعیین‌ رنگ‌بندی تردد از مرزها، هر چه به اربعین (۱۵ شهریور بر اساس تقویم ایران اربعین است) نزدیک‌تر شویم، ازدحام جمعیت از مرزهای زمینی به ویژه مهران، خسروی و شلمچه بیشتر می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود که زائران سفر خود را به روزهای منتهی به اربعین موکول نکرده و زمان حضور در عراق را نیز کوتاه کنند.

امسال با برنامه‌ریزی انجام شده، مرز تمرچین به طور شبانه‌روزی به روی زائران اربعین باز است و با توجه به گرمای هوا، این مرز می‌تواند ظرفیت خوبی برای تردد زائران اربعین باشد.

همچنین محدودیت تردد زمانی از مرز خسروی هم لغو شده و در ایام اربعین این مرز ۲۴ ساعته باز خواهد بود. بر همین اساس، بهتر است زائران از حالا برای تردد از مرزهایی همچون تمرچین و خسروی برنامه‌ریزی کنند تا با توجه به گرمای هوا در ایام اربعین، معطل یا گرمازده نشوند.

ستاد مرکزی اربعین پیش‌بینی کرده که امسال حدود یک میلیون زائر از مرز خسروی عبور کنند. سال گذشته مرز خسروی اوایل از ساعت ۷ تا ۱۸ باز بود که در روزهای منتهی به اربعین، ساعت فعالیت این مرز افزایش یافت و تا حوالی ساعت ۲۱ زائران از این مرز عبور کردند.

 تردد از مرزهای هوایی و دریایی در طول سفر اربعین، عادی است. سال گذشته حدود ۲ درصد زائران اربعین به صورت هوایی به عراق رفتند.


مرز هوایی

سال ۱۴۰۱ بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کردند. امسال از ۲۷ مرداد مصادف با اول صفر اعزام زائران اربعین آغاز می‌شود و ستاد مرکزی اربعین از زائران خواسته است تا با ثبت‌نام در سامانه سماح و مشخص کردن مرزهای خروجی، در کنار مدیریت سفر بدون معطلی در مرزها، کمیته‌های مختلف ستاد اربعین را در ارائه خدمات بهتر به زائران یاری کنند.

به گزارش فارس، ثبت‌نام در سامانه سماح با شماره تماس افراد انجام می‌شود و امسال امکان نام‌نویسی زائران به صورت گروهی تا سقف ۴۰ نفر فراهم است. متقاضیان زیارت اربعین برای ثبت‌نام سماح می‌توانند از اینجا مراجعه کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین