عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
حاج احمد چینی از پیرغلامان اهل بیت (ع) درباره سبک‌های جدید مداحی و روضه خوانی درست گفت:
حاج احمد چینی، مداح پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه ما شاهد ورود شُعرای جوان خوبی به حوزه اشعار دینی هستیم بر «معرفت افزایی و ارتقای کیفیت اشعار دینی» تاکید کرد.

عقیق -علی جواهری: احمد چینی پیرغلامان اهل‌بیت (ع) است که مداحی را از سن ۱۵ سالگی آغاز کرد. او از زمره شاگردان مکتب آیت‌الله حق‌شناس، حاج آقا مجتهدی تهرانی، آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خوشوقت محسوب می‌شود و معتقد است که باید مداحان اصول سنتی این حرفه را به درستی رعایت کرده و از بیان مطالب اختلاف برانگیزو شبهه آمیز، پرهیز کنند.
این مداح پیشکسوت کشورمان اظهار کرد: «مداحی» اصولی دارد که از قدیم الایام رعایت می‌شده است بنابراین این اصول نباید خدشه بردارد. البته «نوآوری» اشکالی ندارد، اما نوآوری و خلاقیت باید منطبق بر اصول مداحی باشد.
وی با بیان اینکه باید اشعار مداحان، پُرمحتوا و در راستای قرآن، روایات و در شان اهل بیت (ع) باشد؛ تواضع، نقدپذیری و بهره گیری از اشعار پُر معنا و خالی از غلو را از اصول درست مداحی عنوان کرد.
به گفته احمد چینی، علاوه بر اینکه باید مداحان جوان و تازه کار مورد حمایت قرار بگیرند و مرتبط با مداحان پیشکسوت باشند، تاکید کرد که آن‌ها لازم دارند همواره زیر نظر استادی با تجربه، اشعار و کیفیت مداحی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
وی ادامه داد: ما شاهد ورود شُعرای جوان خوبی به حوزه اشعار دینی هستیم، اما معرفت افزایی و ارتقای کیفیت اشعار، باید در اولویت باشد.
این پیرغلام اهل بیت (ع) با تاکید بر آشنایی مداحان جوان با مقتل‌های صحیح، یادآور شد: نباید مداحان جوان تنها به فکر گریه گرفتن از مستمعین باشند، چرا که گریه گرفتن به هر وسیله‌ای، جایز نیست. خواندن مقتل صحیح -، چون کلام معصوم شمرده می‌شود - خودش موجب اشک ریختن مستمع می‌شود؛ بنابراین نیازی به خواندن مقتل‌های جانسوز نیست. به گفته مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا، «مداحان بهتر است مقتل‌ها را به کنایه بخوانند و خیلی آنان را باز نکنند».
وی با بیان اینکه فضای مداحی تنها احساسی نیست بلکه همراه با معرفت و شعور است گفت: بهتراست درمراسم مداحی، یک واعظ هم حضور داشته باشد تا احکام و اخلاقیات را برای حاضرین و بویژه جوانان بیان کند.
احمد چینی در پایان با اشاره به وضعیت مداحی در کشور اظهار داشت: اگر چه کیفیت وضعیت مداحی نسبت به قبل بهتر شده، اما هنوز جای کار بسیاری دارد. همان طوری که مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) بار‌ها گفتند: «باید اصول مداحی سنتی حفظ و از بیان مطالب اختلاف برانگیزو شبهه آمیز پرهیز شود»؛ بنابراین امیدواریم هر روز، شاهد اوج گیری و عمق بخشی مداحی در کشور باشیم.
انتهای پیام/


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین