عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
حجت الاسلام پناهیان:
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان می‌گوید امام حسین علیه‌السلام ابرقدرت، شهید و زنده است، اما ما برای معرفی او و تولید ادبیات در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

عقیق: نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه «هیئت هنر» با شعار «تو را نیز عاشورایی است» و با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی دقیقی و کربلایی سجاد خسروآبادی برگزار شد.

شب گذشته در روز اول این مراسم، دسته عزاداری از ساعت 10 صبح با نوای سنج و دمام، همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی از محل دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران به سمت دانشگاه تهران به راه افتاد.

پس از اقامه نماز جمعه و خطبه‌ها، دمام‌نوازان هیئت به انجام مراسم دمام‌زنی پرداختند و در کنار این مراسم واکنشی به هتک حرمت به قرآن کریم نشان دادند. ساعت 17 در محل پردیس باغ ملی دانشگاه هنر، قرائت زیارت جامعه کبیره انجام گرفت و پس از آن سوگواره هنر و حماسه آغاز شد.

سپس با قرائت قرآن کریم، مراسم ادامه پیدا کرد و پس از آن، مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی به روضه و مداحی پرداختند. در کنار مداحی، عزاداران در محکومیت هتاکان به قرآن، با این کتاب مقدس در مراسم حضور پیدا کردند و به سینه‌زنی پرداختند.

در ادامه مراسم حسین صیامی، شاعر آئینی با این ابیات به شعرخوانی پرداخت
«در کنار کبوتران بهشت زندگی دلپذیر خواهد بود
لحظه اوج آخر خط است، قبل از آن هم شهید باید بود
مستی ما زیاد خواهد شد، هرچه راه پرخطر باشد
مرد باید شبیه اربابش بدون سر باشد
عاشق آن است لحظه دیدار، سر به جای کلاه بردارد
یا بغلتد به خون خود در خاک یا دل از قرص ماه بردارد»

در پایان مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی پرداخت. موضوع سلسله سخنرانی امسال وی «آیا هنرمند باید عارف باشد؟» است. پناهیان در اولین شب سوگواره گفت: من می‌ترسم علومی همچون فیزیک و نجوم و ... از شهود هنرمندانه جلو بزند. علوم تجربی حداقلی هستند و با سرعت کم به فهم می‌رسند، اما شهود عرفانی هنرمندانه با سرعت نور به درک حقایق می‌رسند.

وی افزود: ما هنوز در تولید ادبیات عقب هستیم. در معرفی روضه، در معرفی سینه‌زنی و ... بسیار کم‌کار کردیم. امام حسین ابرقدرت، شهید و زنده است، اما ما برای معرفی او و تولید ادبیات در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

در حاشیه سوگواره در یکی از قاب‌های دالان هنر (قاب فلسطین) با تلاش کارگروه تئاتر و هنرهای نمایشی، هیئت هنر، مستندگونه‌ای تصویری و مفهومی از سوی هنرمندان اجرا شد.

در آغاز این پرفورمنس، دیواری پر از روزنامه‌های اسرائیلی روی دیوار چسبانده شده بود، پس از مدتی فردی با پوشیه‌ای روی صورت از جنس چفیه بر روی صندلی نشست و شروع به خواندن روزنامه‌ها و پاره کردن آن کرد، در پایان از زیر روزنامه‌ها پرچم فلسطین پدیدار شد.

نوزدهمین سوگواره هنر و حماسه از 6 مرداد (شام غریبان) به مدت 10 شب از ساعت 20 در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود. این مراسم با برگزاری آئین دمام‌زنی و فضای هنری خاص خود، تفاوتی با سایر هیئات ایجاد می‌کند. هر شب در این مراسم یکی از شاعرین مکتب اهل بیت به شعرخوانی می‌پردازند. این سوگواره سال‌های گذشته در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و دو سال در حوزه هنری برگزار شد، اما امسال با تغییراتی مواجه شد و در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین