۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۱ : ۱۹
عقیق: به مناسبت برگزاری کنگره بینالمللی امامزادگان آیتالله العظمی جوادی آملی پیامی صادر کردند.
این عالم وارسته جهان اسلام در این پیام آورده است: مهمترین بحثی که درباره امامزادگان مطرح است این است که اینها به عترت طاهرین(ع) مرتبط هستند و عترت عدل قرآن کریم است و قرآن کریم مبین،مفسر و شارح میخواهد که نیز به همان عترت میشود، آن علوم اساسی که به وسیله ذات اقدس خداوند و خاندان عصمت و طهارت(ع) رسید به این امامزادگان هم منتقل شد، اینها ممکن است از علمالدراسه خیلی استفاده نکرده باشند ولی مهمترین علم، علمالوراثه است که امامزادگان سهم وافری بردند.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: علمالدراسه بدون علمالوراثه تعیینکننده نیست، این امامزادهها از علمالوراثه طرفی بستند و با همان علمالوراثه از حجاز به ایران آمدند و اسلام را به عنوان قرآن و عترت به ایران آوردند هر جا این امامزادهها نزول کردند آنجا مرام اهلبیت، مکتب اهلبیت، علوی بودن، فاطمی بودن، حسنی و حسینی(ع) بودن، رواج پیدا کرده است؛ این امامزادهها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیعمان را، ولایتمداریمان را، پیروی اهلبیت را از این امامزادهها داریم، آن روز که اسلام به ایران آمده است اسلام تنها با قرآن نیامده و وسیله عترت هم آمده و این عترت آمیخته با قرآن و قرآن هماهنگ با عترت به وسیله این امامزادهها منتشر شده است.
در ادامه این پیام تأکید شده است: درست است بزرگانی نظیر شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ صدوق، اینها معلم ما بودند و آثار علمی فراوانی به یادگار گذاشتند، اما اینها معلماند و آنها (امامزادگان) نسبت به ما حق حیات دارند و بین حق حیات و حق تعلیم خیلی فرق هست، این امامزادگان آمدند گفتند اسلام تنها قرآن نیست قرآن است با عترت، عترت تلاش و کوشش کردند کاری بکنند که از کوهها ساخته نیست، الان ما به برکت تلاش و کوشش امام راحل و خونهای پاک شهدا در خدمت قرآنیم.
در ادامه این پیام آمده است: ماه مبارک رمضان در خدمت قرآنیم، در لیالی قدر قرآن را بالای سر مینهیم اما خیلی فرق هست بین ما که قرآنپژوهیم با خاندان عصمت و طهارت و این امامزادهها که اینها محققان قرآن کریم هستند، امام زینالعابدین(ع) درباره قرآن میفرماید؛ خدایا سه عنصر درباره قرآن است یکی اینکه مطالب قرآن را به عنوان قانون اساسی به صورت متن بر پیامبر نازل کردی، همین کتاب آسمانی که در محضر و در خدمت او هستیم که نه یک کلمه کم و نه یک کلمه از آن زیاد شد. و تفسیر این را به پیامبر آموختی اما ما که وارثان این قرآنیم کاری میکنیم و مشغول کاری هستیم که از کوهها ساخته نیست.
در بخش دیگری از پیام آمده است: غرض از مطرح کردن این موضوع این است که اسلام با قرآن و عترت شروع شد، با قرآن و عترت دوام پیدا میکند و با قرآن و عترت در زمان ظهور حضرت ولیعصر(ع) هماهنگ میشود تا در حوض کوثر این دو به هم برسند. امامزادگان وارثان این علماند، حافظان این اصلاند و وارثان این نسلاند که به ما منتقل کردند.
در ادامه این پیام در مورد وظیفه ما در برابر امامزادگان آورده شده است: همان وظیفهای است که نسبت به عترت طاهرین(ع) داریم که اجلال اینها، تکریم اینها، تبجیل و تعظیم اینها جزو شعائر اسلامی است و همانند قرآن اینها برای ما محترماند و قداست دارند.
در ادامه پیام تصریح شده است: اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین ماه هستند و اگر کسی بخواهد دین داشته باشد، اساسش ولایت است، اگر کسی بخواهد یقین پیدا کند ستون یقین سخنان نورانی اهلبیت است، دودمان طه و یاسین اساس دین و همتای قرآن کریم هستند که به فرموده امام علی(ع) خاندان نبوت اساس یقین و عماد دین هستند و اگر گفته شد مزار امامزادگان و بقعه آنها باید قطب فرهنگی بشود برای آن است که وجود مبارک پیامبر(ص) فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین» است و امیدواریم نظام اسلامی ما توفیق آن را داشته باشد از بقاع متبرکه بهره فرهنگی و دینی ببرد به طوری که اساس دین و عماد یقین از این بقعهها نصیب اسلامی شود، همچنین از سازمان محترم اوقاف و امور خیریه و از بزرگوارانی که مقاله ارائه کردند سپاس گذاریم و همه اینها را به برکت امام راحل و شهدا میدانیم، چراکه نخستین برکت و ثواب را آن بزرگواران میبرند.
نخستین كنگره بین المللی امامزادگان، دیروز با حضور۳۰۰ دانشمند و فرهیخته داخلی و خارجی همزمان با تهران در اصفهان آغاز شد.
منبع: ابنا
212009