عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
عکس و فیلم|
پس از اهانت به قرآن در سوئد، جمعی از مردم عراق در قالب دسته‌های عزاداری، قرآن سوزی با حمایت پلیس سوئد را محکوم کردند. عزاداران حسینی در حرم‌های مقدس در حالی که قرآن در دست داشتند، گفتند: «نِعْمَ نِعْمَ قرآن».

عقیق: اهانت به قرآن در سوئد برای بار دوم در هفته‌های اخیر، با حمایت پلیس این کشور مقابل ساختمان سفارت عراق پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه اتفاق افتاد.

«سلوان مومیکا» شهروند عراقی، سوئدی در کنار سوزاندن قرآن، پرچم عراق را نیز به آتش کشید و موجب تنش روابط دو کشور شد. مردم عراق در واکنش به صدور مجوز برای اهانت به مقدسات مسلمانان، به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند. همچنین سفیر سوئد از عراق به دستور «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور اخراج شد.

وزارت خارجه عراق در این بیانیه‌ای اهانت به قرآن را رویدادی شنیع عنوان و تصریح کرد: این اقدامات را نمی‌توان مصداق آزادی بیان و آزادی تجمعات دانست.

مردم عراق در اعتراض به قرآن‌سوزی در سوئد به پا خاستند

نه تنها دولت عراق، بلکه مردم این کشور هم اهانت به قرآن را در برنامه و فعالیت‌های مختلف محکوم کردند. با توجه به هم‌زمانی اقدام ضداسلامی سوئد با محرم و عزاداری امام حسین علیه‌السلام، دسته‌های عزاداری در شهرهای مختلف عراق نیز با همراه داشتن قرآن کریم به سوگواری پرداختند.


بالا بردن قرآن هنگام تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عباس (ع) در شب اول محرم

عزاداری با چاشنی حمایت از قرآن در اعتاب مقدسه عراق

عزاداران حسینی در کربلا از روز گذشته در حالی که قرآن در دست داشتند، نوای «مع القرآن» سردادند. برخی از عزاداران حسینی نیز پس از ورود به حرم امام حسین علیه‌السلام، به سوی حرم سیدالشهدا ایستادند و قرآن‌های در دست را بالا نگه داشتند و گفتند: این قرآن راهنمای ما در دنیا و شافع ما در قیامت است.

گروهی دیگر از عزادران حسینی با تشرف به حرم حضرت عباس علیه‌السلام، به قرائت دسته جمعی آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و توهین به قرآن را توهین به همه مسلمانان دانستند.

تعداد بازدید : 20

اعتراض عزاداران در کربلا به هتک حرمت به قرآن در سوئد

در نجف اشرف هم برخی از زائران در حالی که تصاویری از آیت‌الله سیستانی در دست داشتند، اقدام سوئد را ضد آزادی بیان دانشتند. آن‌ها برگه‌هایی از واکنش آیت‌الله سیستانی درباره توهین به مقدسات را چاپ و توزیع می‌کردند.

دفتر آیت‌الله سیستانی: احترام به آزادی بیان نمی‌تواند مجوزی برای اهانت به قرآن فراهم آورد

در بخشی از پیام دفتر آیت‌الله سیستانی در واکنش به قرآن سوزی هفته‌های اخیر در سوئد آمده است: «احترام به آزادی بیان نمی‌تواند مجوزی برای این رفتار شرم‌آور فراهم آورد که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضای مناسب برای اشاعه افکار افراطی و رفتارهای غلط منجر می‌شود».

عزاداری امام حسین (ع) همراه با قرآن

علاوه بر این، جمعی از خادمان حرم امام علی علیه‌السلام شب گذشته طی مراسمی با در دست داشتن قرآن، به سوگواری برای سیدالشهدا علیه‌السلام پرداختند. زائران نیز با آنها همراه شدند و نوای «نِعْمَ نِعْمَ قرآن» در ایوان نجف طنین‌انداز شد.

تعداد بازدید : 13

واکنش مداح عراقی به قرآن سوزی در سوئد

در حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام نیز گروهی از زائران و خادمان محفل انس با قرآن برگزار کرده و به تبیین آیاتی از کلام الله مجید پرداختند. پس از آن در صفوف منظم رو به قبله ایستاده و قرآن‌ها را بالای سر قرار دادند و با ذکر «یا حسین» به روضه‌خوانی پرداخته و به یاد قرآن خواندن رأس مبارک امام حسین علیه‌السلام بالای نیزه عزاداری کردند.

در کاظمین نیز گروهی از عزادران حسینی در حالی که قرآن بر سر نگه داشته بودند، هم‌نوا «درب الحسین غایتنا...بس بی علت رایتنا؛ راه حسین هدف ماست و پرچم‌ ما با او بالا رفت» خواندند و «لبیک یا زهرا» در حرم امامین جوادین علیهم‌السلام طنین‌انداز شد.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز پس از توهین به مقدسات مسلمانان با حمایت پلیس سوئد، گفت: «خطوط قرمز ما اسلام و قرآن است». بر همین اساس، در بغداد نیز دسته‌های عزاداری مزین به قرآن کریم شده و عزاداران علاوه بر همراه داشتن کلام وحی، در ابتدای مجلس به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید می‌پردازند و به قرآن خواندن اهتمام بیشتری دارند.

تعداد بازدید : 11

اعتراض عراقی‌ها به توهین به مقدسات مسلمانان در سوئد

عزاداران حسینی در برابر توهین به قرآن سکوت نکنند

مردم عراق در مراسم عزاداری تکیه‌ها و خانه‌های خود با قرار دادن قرآن در ابتدای مجلس به همراه یک کشتی به عنوان نمادی از سفینةالنجاة بودن امام حسین علیه‌‍السلام، توسل به قرآن و اهل بیت علیهم السلام را راه نجات بشریت عنوان کردند.

در روزهای اخیر جلوی کشتی نمادین در دسته‌های عزاداری نیز قرآن قرار داده‌اند و مسؤولان دسته‌های عزاداری و موکب‌ها هم از عزاداران می‌‌خواهند در برابر اهانت به قرآن به بهانه آزادی بیان سکوت نکنند تا مبادا چنین اقداماتی عادی شود.

پس از توهین به قرآن در سوئد، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز، گفت: سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم و سفیر ایران هم به استکهلم اعزام نمی‌شود. روز گذشته نیز اعضای یک گروه راست‌افراطی یک جلد قرآن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ، پایتخت دانمارک سوزاند و این اقدام بار دیگر خشم مسلمانان را برانگیخت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین