عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
حجت الاسلام والمسلمین ایمان ضرابی استاد حوزه و دانشگاه ، گفت: شاید یکی از نقطه ضعف های ما در بخش تبلیغ دین این باشد که به سخنرانی یک روحانی در مجالس بسنده می کنیم و این نقطه ضعف در بخش تبلیغ در حوزه بین الملل نیز وجود دارد، کتاب هایی خوبی هم در مورد اصول و قواعد ما نوشته می شود و بدست ما می رسد که گاها چندباره می خوانیم و برخوب بودن آن اذعان داریم کتابهایی که برای جذب نیروهای جدید به اسلام نیز تاثیر زیادی دارد اما آنها هم به جوامع دیگر تسری پیدا نمی کنند.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین ایمان ضرابی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با سراج24، با تاکید بر کم کاری در بخش ترویج فرهنگی افزود: در این میان حرکت های نمادین چون راهپیمایی اربعین و یا غدیر دواتفاق بزرگ را می تواند رقم بزند، اول اینکه هم در بین مردم خود ما می تواند انسجام ایجاد و همه ما متوجه نقاط مشترک و علایق مان کند و این علایق مشترک منجر به پیوند میان ما می شود.

وی تصریح کرد: زندگی ماشینی امروز باعث فاصله گرفتن مردم از یکدیگر شده است و اگر یاد بگیریم بیشتر در جریان های این چنینی قرار بگیریم مثل نماز جماعت دوقطبی از بین می روند.

ضرابی گفت: روحانیون و قشر حوزوی را فقط نباید به عنوان قشر تبلیغی معرفی کنیم، در حرکت های نمادین اینگونه رفتارهای جزئی حتی مانند پیشانی بندهایی که مادران به فرزندانشان می زنند نیز قابل توجه است و این خود باز یک حرکت نمادین است و همین مادر می تواند اینجا یک مبلغ باشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به حجم وسیع و گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اینگونه تحرکات در انتقال پیام به جوامع دیگر و بعد بین المللی نیز تاثیرات بسیار مثبتی دارد. چون جاذبه و کنجکاوی هایی در ملت های دیگر برای دنبال کردن و تحقیق ایجاد می کند.
ضرابی تاکید کرد: حرکت ها و شعائر مسلمانان تا حد زیادی می تواند برد خارجی داشته و باعث تهییچ و هدایتگری غیرمسلمانان به سمت اسلام شود.

 وی گفت: اما مساله مهم دیگری که در مورد حرکت های نمادین اینگونه ای مثل عاشورا، تاسوعا، اربعین وغدیر مطرح است کار کردن روی محتوای اینها از سوی نهادهای فرهنگی اعم از حوزه و دانشگاه و خبرگزاری ها است.

وی تاکید کرد: این نهادها می توانند این فعالیت و حرکت فرهنگی را به گونه ای پیش ببرند که دو قطبی را کاملا تحت تاثیر قرار دهد، این مساله خیلی مهم است که ما به یک پیاده روی خالی بسنده نکنیم، ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم چون این پیاده روی خودش به تنهایی هدف نیست بلکه وسیله است.

ضرابی افزود: سیستمی که می خواهد یک جامعه را بسازد و کار فرهنگی کند باید برای حاضران در این تجمع های نمادین علاوه بر توجه به بعد داخلی به بعد بین المللی هم توجه داشته باشد و بسته هایی هم تدارک ببیند مثل بسته های آموزشی کوتاه تا حاضران این موقعیت را بهتر درک کنند تاجاییکه که در آینده با اشکالاتی از سوی برخی ها مواجه شوند استخوان بندی اعتقادی شان چنان محکم باشد که با یک سوال یا شبهه از راه بدر نروند. 

وی خاطرنشان کرد: این فرصت مغتنمی است برای جایگاه های فرهنگی ما که از حضور شرکت کنندگان در این تجمع استفاده کنند وازهر یک از آنها یک مبلغ کلامی هم درست کنند چون همه اینها در فضای مجازی هم فعالیت دارند و فردا روز از کنار اشکالات این فضا ساده و بی تفاوت رد نمی شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین