عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
پای درس آقا|
رهبری می‌فرمایند: عید غدیر از همه‌ اعیاد موجود در تقویم اسلامی بالاتر است، چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت و در زمینه‌ حکومت، در حادثه‌ غدیر معیّن شده است.

عقیق: ایام غدیر برای مسلمین به ویژه شیعیان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اوقات است. ماجرای غدیر و جانشینی حضرت مولا علی(ع) در حقیقت راهبردی مهم از سوی خدا و به وسیله رسول‌ الله(ص) بود که دین اسلام و هدایت بشری به وسیله آن از گزند انحراف و تحریف در امان ماند. در ادامه سخنان حکیمِ مکتب اهل‌ بیت(ع) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره را می‌خوانید. 

تجلی امامت در غدیر

ماجرای غدیر فقط نصب یک جانشین برای پیغمبر نبود. غدیر دو جنبه دارد: یکی جنبه‌ نصب جانشین است. جنبه‌ دیگر قضیه، توجه دادن به مسأله امامت است؛ امامت با همان معنایی که همه‌ مسلمین از این کلمه و از این عنوان می‌فهمیدند. امامت یعنی پیشوایی انسان‌ها، پیشوایی جامعه در امر دین و دنیا؛ این یکی از مسائل اصلی در طول تاریخ طولانی بشر بوده است. مسأله امامت، یک مسأله مخصوص مسلمان‌ها یا مخصوص شیعیان نیست. امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه‌ای حکمرانی می‌کنند و جهت حرکت آن‌ها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص می‌کنند. این یک مسأله همگانی است برای همه‌ی جوامع بشری. ۱۳۸۹/۰۹/۰۴

تکلیف هدایت در روز غدیر روشن شد

عید غدیر را فرموده‌اند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه‌ این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ هدایت، در زمینه‌ حکومت، در این حادثه‌ غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که طبق توصیه‌ پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد پیغمبر هم طبق بعضی از روایت‌ها خبر داده بود که عمل نخواهد شد اما مسأله غدیر، مسأله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند.

اینی که پیغمبر اکرم حساس‌ترین زمان را برای اعلام مسأله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک». نه اینکه پیغمبر مسأله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمی‌دانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسأله روشن بود. بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمی‌گذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساس‌ترین زمان اتفاق می‌افتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگویی.

بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروان‌های حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیه‌ شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. در سوره‌ مبارکه مائده قبل از آیه‌ «الیوم اکملت»، این آیه‌ مبارک است: «الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون»؛ امروز روز یأس و ناامیدی دشمنان است؛ یعنی معیار مشخص شد، شاخص معلوم شد؛ امت هر وقت بخواهند، هر وقت چشم خود را بر حقیقت باز کنند، شاخص را خواهند دید، معیار را مشاهده خواهند کرد، تردیدی باقی نخواهد ماند. اهمیت غدیر این است.۱۳۸۸/۰۹/۱۵


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین