عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
حاج مرتضی طاهری:
رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) با اشاره به برگزاری عزاداری سنتی مسلمیه امسال در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه ۴ تا ۶ تیرماه در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: دسته عزاداری پیشکسوتان و پیرغلامان ۴ تیرماه راهی حرم می‌شود.

عقیق: مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با اشاره به برگزاری عزاداری سنتی مسلمیه امسال در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه ۴ تا ۶ تیرماه در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: عزاداری مسلمیه بنا به نقل‌هایی بیش از یک قرن و بنا به نقل‌های دیگر بیش از ۱۵۰ سال در شهرری برگزار شده است.

رسم قدیمی برگزاری عزاداری مسلمیه در شهرری

وی با بیان اینکه عزاداری مسلمیه هرسال به مدت ۳ شب برگزار می‌شود، گفت: در گذشته رسم بر این بود که در هر کدام از این ۳ شب، دسته عزاداری با حضور اقشار و طوایف مشخصی، راهی حرم می‌شد. رسم بود شب اول مداحان، شب دوم خطبا و منبری‌ها و شب سوم روضه‌خوان‌ها برای عزاداری راهی حرم می‌شدند. در گذشته روضه‌خوان و مداح متفاوت بود. به طور مثال در پوشش ظاهری، روضه‌خوان‌ها قبایی به تن داشتند که تا زانو دوخته می‌شد. البته دسته عزاداری روضه‌خوان‌ها به نام سادات شیرازی هم مشهور بودند.

دسته عزاداری جامعه مداح روز اول مسلمیه به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رود

تلاش تولیت عبدالعظیم حسنی(ع) برای بازگشت مسلمیه به روند سنتی

طاهری ادامه داد: البته در سال‌های اخیر با حضور هیأت‌ها کمی این سنت‌ها تغییر کرده است، اما حجت‌الاسلام قاضی عسکر تولیت حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) سعی دارد این رسم‌ها مجدداً احیا شود. او علاقه دارد که فضای این عزاداری به سمت سنت‌ها و اصالت برود.

پیرغلامانی که روی جایگاه عزاداری مسلمیه می‌نشینند

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه امسال بسیاری از کارها و برنامه‌ریزی‌های مسلمیه به خانه مداحان واگذار شده است، گفت: امسال بناست در هر ۳ شب، شاهد حضور پیرغلامان و پیشکسوتان روی جایگاه باشیم. به این منظور افرادی همچون غلامرضا سازگار، مهدی آصفی، سیدعلی سادات رضوی، یدالله بهتاش، اکبر بازوبند و احمد چینی دعوت شده‌اند تا ان شاء الله در هر ۳ شب، بسته به توان جسمانی خود روی جایگاه حضور پیدا کنند.

وی افزود: از سوی دیگر بناست در این سه شب، هرشب یک مداح توانمند و جوان‌تر هم به دعوت خانه مداحان حضور پیدا کند و به مدت نیم ساعت اجرای برنامه داشته باشد.

رایزنی برای پخش عزاداری مسلمیه از رسانه ملی

طاهری با بیان اینکه در 3-2 سال گذشته به دلیل کرونا مراسم مسلمیه مانند هرسال برگزار نشد و سال گذشته نیز با فروکش کردن کرونا به صورت محدودتر برگزار شد، گفت: امسال اهتمام مسئولان حرم سیدالکریم بر این است که این مراسم آئینی و سنتی باشکوه بسیاری برگزار شود. این مسئولان در حال رایزنی هستند تا شبکه ۵ سیما نیز بخش‌هایی از این مراسم را زنده پخش کند.

دسته عزاداری پیشکسوتان و پیرغلامان ۴ تیرماه راهی حرم می‌شوند

رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع) افزود: جوامع مداحی که امسال تحت مدیریت خانه مداحان راهی حرم می‌شوند، روز یکشنبه ۴ تیرماه ابتدا قبل از نماز مغرب در حسینیه اردستانی‌ها گردهم می‌آیند و بعد از برگزاری نماز جماعت و یک مجلس توسل کوتاه، دسته عزاداری به سمت حرم حرکت می‌کند. در مسیر دم سینه‌زنی داده می‌شود و در بازار هم چهارپایه‌خوانی خواهیم داشت. ان‌شاءالله بناست در حرم نیز یک مداح پیشکسوت و یک مداح جوان مرثیه‌خوانی داشته باشد.

عزاداری سنتی مسلمیه هرساله در ایام شهادت حضرت مسلم(ع) و همچنین شهادت امام باقر(ع) با حضور هیأت‌های مذهبی در شهرری برگزار می‌شود. این مراسم از اذان مغرب آغاز می‌شود و حدوداً تا زمان اذان صبح ادامه دارد که هیأت‌های مذهبی و دسته‌جات از میدان شهرری به سمت حرم مطهر حرکت کرده و به عزاداری می‌پردازند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین