عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
از سوی حجت‌الاسلام عرفاتی انجام شد؛
معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن تشریح برنامه‌های این آستان در ایام مسلمیه گفت: حدود ۲۰۰ هیئت مذهبی در مراسم مسلمیه شرکت خواهند کرد.

گزارش تصویری

 

عقیق: نشست خبری حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) امروز، ۳۰ خردادماه در رابطه با برنامه‌های این آستان در ایام مسلمیه و دعای عرفه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عرفاتی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حرم مطهر در شب‌های جمعه و روز جمعه جمعیت بیشتری را به خود می‌بیند و شب جمعه نیز شب زیارت مخصوص امام حسین(ع) است به همین جهت از اذان مغرب در شب جمعه تا اذان صبح روز جمعه برنامه پیوسته برای زائران برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: پس از نماز مغرب پنجشنبه برنامه سخنرانی و تفسیر  قرآن از سوی حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی برگزار می‌شود. سپس، اولین قرائت دعای کمیل در حرم مطهر که سابقه دیرینه دارد انجام شده و سپس، برنامه آموزش فقه زندگی از سوی حجت‌الاسلام فلاح همراه با پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عرفاتی ادامه داد: سپس محفل انس با قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود که این برنامه نیز با مخاطبان زیادی رو‌به‌رو بوده و تاکنون هزاران محفل قرآنی با حضور قرا و حفاظ بین‌المللی در این زمینه برگزار شده است. این‌ جلسه با استقبال زیادی از سوی جوانان مواجه شده و ایشان ترغیب به حضور در کلاس‌های آموزش‌ قرآن آستان می‌شوند.

وی تصریح کرد: پس از محفل قرآنی، برنامه قرائت دعای کمیل در مرحله دوم در مسجد جامع آستان برگزار می‌شود که این برنامه همراه با قرائت قرآن تا اذان صبح ادامه دارد. پس از نماز صبح برنامه قرائت دعای ندبه در حرم مطهر برگزار می‌شود که تا نماز جمعه ادامه خواهد داشت. برنامه جدیدی که در این دوره آغاز شده جلسه آموزش سبک زندگی با مبانی دینی و روانشناسی است که اداره این جلسه که جمعه شب‌ها و همراه با پرسش و پاسخ برگزار می‌شود با حجت‌الاسلام پسندیده است.

عرفانی اظهار کرد: در ساختار جدید آستان مقدس دایره مشاوره طراحی شده و در ساعات پرتردد آستان، دفتر مشاوره در حرم مطهر دایر بوده و زوار می‌توانند از اساتید بهره‌مند شوند. همچنین، در طول ایام هفته نیز برنامه‌های فراوانی در حرم مطهر برگزار می‌شود که اهم آن‌ها کلاس اخلاق روز سه‌شنبه آیت‌الله منفرد است.

وی با بیان اینکه این کلاس در ایام تابستان طی روزهای دوشنبه پس از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود، بیان کرد: برنامه مهارت‌های زندگی‌ با اجرای بانو سلیمانی و نیز آموزش تربیت فرزندان با اجرای بانو عباسی نیز از دیگر طرح‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است که در ایام هفته برگزار می‌شود. برنامه‌هایی همچون دعای توسل، آموزش نهج‌البلاغه و ... نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در آستان اجرا می‌شود. تمامی این برنامه‌ها در سایت آستان موجود بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

کلاس‌های آموزشی طرح تابستانی

وی تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی طرح تابستانی ویژه کودکان و نوجوانان نیز از ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور سال جاری برگزار خواهد شد. ما برای کودکان ۸ تا ۱۱ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال برنامه‌های ویژه‌ای مد نظر داریم که در ایام تابستان اجرایی خواهد شد. همچنین، برنامه‌های دیگری نیز در حوزه قرآنی و حوزه کتابخانه آستان طراحی شده که از مبادی اطلاع‌رسانی آستان قابل دسترسی است و علاقه‌مندان می‌توانند از این امکانات بهره ببرند.

برنامه لیالی مسلمیه

وی با اشاره به لیالی مسلمیه و برنامه‌های آستان تصریح کرد: این برنامه‌ها با سابقه بیش از صد سال در آستان برگزار می‌شود و پایه‌گذار آن نیز مرحوم حاج مرزوق بوده است‌. شیوه مرسوم برنامه این بوده که در شب اول هیئت بزازها و هیئت حضرت فاطمه(س) به عزاداری می‌پرداختند. در شب دوم نیز مراسم سخنرانی برگزار می‌شد. امسال نیز بنا داریم که مراسم مسلمیه را با سخنرانی  واعظان مطرح آغاز کنیم. در شب سوم نیز سادات شیرازی به اجرای برنامه عزاداری و سخنرانی می‌پرداختند که این برنامه نیز در آستان برگزار خواهد شد.

عرفاتی اظهار کرد: در روایات آمده است که تمام خیرها را خداوند درب خانه سیدالشهدا(ع) قرار داده است. قیام ایشان، جهانی و بین‌المللی است. حضرت مسلم(ع) به عنوان اولین سفیر سیدالشهدا طلیعه‌ای برای آغاز ماه محرم است. در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پرچم عزاداری حضرت مسلم(ع) به دوش خادمان و زوار است. برنامه‌های آستان ایام مسلمیه که ثبت هنری نیز شده است، در هیچ جای جهان حتی بر سر مزار ایشان وجود ندارد.

وی با اشاره ضرورت تبیین تمامی صحنه‌ها و دقایق قیام امام حسین(ع) تصریح کرد: ما باید به اطلاع جهانیان برسانیم که طلیعه حرکت سیدالشهدا(ع) که مبنای ترویج خوبی‌ها و جمع کردن بساط شرارت بود، قیام حضرت مسلم(ع) بود. امروز موظفیم که این‌ سنت دیرینه یکصد ساله را ترویج کنیم. مراسم مسلمیه از یکشنبه، چهارم تا سه‌شنبه، ششم‌ تیرماه برگزار می شود و میزبان هیئت‌های مذهبی در آستان هستیم.

وی با اشاره به تثبیت مسائل محتوایی در رابطه با قیام امام حسین(ع) و حضرت مسلم(ع) اظهار کرد: در این‌ مراسم و طی سال گذشته حدود ۱۵۰ هیئت در آستان حاضر شده و به عزاداری و مرثیه‌سرایی پرداختند. در این‌ زمینه برای اجرای این مراسم در سال جاری حدود چهار جلسه با مدیران آستان برگزار شده تا بهترین خدمات به هیئت‌ها و زوار ارائه شود.

عرفاتی بیان کرد: از رؤسای هیئت‌ها درخواست داریم تا نکات مربوط به آداب و رضایت ساکنان را مدنظر داشته باشند تا خدایی ناکرده فردی از اجرای مراسم ناراضی نباشد. همکاری هیئت‌ها با مسئولان انتظامی موضوع مهمی است که امیدواریم به خوبی رعایت شود. همچنین، حفظ شأن آستان نیز از ضروریات است که حتماً مد نظر هیئت‌ها و زوار خواهد بود.

حضور  ۲۰۰ هیئت مذهبی در مراسم مسلمیه

وی افزود: امسال نیز حدود ۲۰۰ هیئت مذهبی در مراسم مسلمیه شرکت خواهند کرد که جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شوند و اميدواريم مراسم امسال نیز به بهترین نحو برگزار شود. همچنین، مدیریت‌های آستان همچون دارالشفا و ... نیز همگی پای کار هستند تا بهترین خدمات به زوار ارائه شود.

عرفاتی تصریح کرد: محل استقرار آقایان صحن امام‌حسن(ع) و امام حسین(ع) و محل استقرار بانوان نیز صحن امام حسین(ع) و  شبستان امام خمینی(ره) خواهد بود. همچنین، برنامه سخنرانی نیز شامگاه یکشنبه، چهارم تیرماه برگزار می‌شود. اتفاقی که امسال رخ داده این است که طبق هم‌افزایی انجام شده با خانه مداحان، ستایشگران پیشکسوت در جایگاه مراسم حاضر خواهند بود و هر شب یکی از ستایشگران مطرح در مراسم به اجرای برنامه می‌پردازند. مهدی رسولی، محمود کریمی و میثم‌ مطیعی در این مراسم به تربیت از شب اول تا سوم که شب عرفه است به مداحی می‌پردازند. همچنین، علی شیرزاد، سعید عبدی و محمد برخورداری نیز قاریان این‌ مراسم خواهند بود.

وی اظهار کرد: شبکه ۵ سیما و رادیو تهران نیز این‌ مراسم را به صورت زنده پخش خواهند کرد. همچنین، در روز عرفه یعنی هفتم‌ تیرماه سال جاری نیز مراسم دعای عرفه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۱۵ در مصلای امام‌ علی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و مداحی مرتضی طاهری برگزار می‌شود‌.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین