عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که عزت مؤمن در خدا گرایی و بی‌نیازی از انسان‌هاست، گفت: کسی که اعتماد به خدا کند، نه‌تنها از اضطراب و استرس و نگرانی رها، بلکه شادی واقعی را درک خواهد کرد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، بهره‌مندی از برنامه جامع، کامل و هدفمند و بهره جستن از اسوه مناسبت را از شرایط سعادت و کمال انسان در امور مادی و معنوی دانست و اظهار داشت: بدن برنامه انسان دچار تحیر و سرگردانی شده، بدون اسوه و الگو نیز افراد انگیزه‌ای برای ادامه طریق نخواهند یافت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله، قران کریم را برنامه جامع، کامل و هدفمند و عترت را در دو فراز بیانات و سبک‌رفتاری از ذوات مقدسه توصیف نمود و اظهار داشت: بهره بردن از برنامه و الگوی مناسب شرط سلوک بوده، بدون این دو مطلب انسان به ضلالت و گمراهی می‌افتد.

وی با تأکید بر این‌که انسان برای سعادتمندی باید از اسوه‌ها و الگوهای قابل‌اعتماد بهره بگیرد، خاطرنشان ساخت: صرف داشتن برنامه کفایت نمی‌کند و انسان باید از کسانی که سیر و مسیر سلوکی ایشان قابل‌اعتماد است بهره ببرد. در سیره عملی دو شرط باید محرز باشد، نخستین مطلبی که به‌عنوان سبک زندگی مطرح می‌گردد، از روی علم بودن است و دیگر این‌که در تمام عمر و حیات فرد آن مطلب مستمراً دیده شود که از آن به‌عنوان سیره و سبک‌رفتاری هدفمند یاد گردد.

مؤمنی در تبیین سیره رفتاری، عبادی و سلوکی جوادالائمه علیه‌السلام، بابیان این‌که انسان به‌طور روزمره با خدا، خود، خلق و دنیا در تعامل است، گفت: برای هرکدام از چهار محور تعاملی انسان ۷ اصل مطرح‌شده است؛ اگر این ۲۸ اصل در کسی محرز گردد، از عباد خاص و مقربین درگاه الهی خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت معرفت به خداوند متعال اشاره و بابیان این‌که ضعف معرفت نسبت به ذات اقدس الهی در دل‌ها استرس و اضطراب ایجاد می‌کند، اظهار داشت: غفلت از خداوند متعال سرمنشأ اضطراب در قلب‌ها و سرآغازی بر حرکت انسان به سمت تباهی است.

مؤمنی به ارزش عدم غفلت از خدا در اوج ابتلا و نیز دوران شادی و نشاط اشاره نمود و اظهار داشت: اباعبدالله الحسین علیه‌السلام درس توحید و یکتاپرستی را در گودی قتل گاه ارائه نمودند و در اوج ابتلائات، توحید واقعی را به منصه ظهور و بروز رساندند.

وی کوشا بودن و پرهیز از خستگی در امر عبادت را مهم دانست و بابیان این‌که عبادت و پاکی جوان از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: خدا آگاهی، خداباوری و خدا گرایی برجسته‌ترین سیره تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام است؛ در زندگی تنها باید امیدوار به ذات اقدس الهی بوده، فقط از خداوند متعال مدد بخواهیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که عزت از آن خداوند متعال است و آن را به هرکسی بخواهد اعطا می‌نماید، خاطرنشان ساخت: برای رسیدن به گوهرهای وجودی سعادت در دنیا، باید هزینه آن‌که اعتماد به خداوند متعال است را پرداخت کرد؛ اعتماد به ذات اقدس الهی، نردبان رسیدن به اوج سرافرازی و سربلندی در دنیا و آخرت است.

وی ماه ذی‌القعده را ماه موسی بن جعفر علیه‌السلام و فرزندان ایشان توصیف نمود و با تأکید بر این‌که عزت مؤمن در خدا گرایی و بی‌نیازی از انسان‌هاست، اظهار داشت: کسی که اعتماد به خدا کند، نه‌تنها از اضطراب و استرس و نگرانی رها، بلکه شادی واقعی را درک خواهد کرد. اگر کسی به خداوند متعال توکل کند و خود را تحت تکفل الهی قرار دهد، خداوند او را کفایت می‌کند.

مؤمنی گناه گریزی، مراقبه از نفس و پرهیز از حرکات شیطانی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: شیطان در دنیا دام‌هایی را پهن کرده، تمام هم‌وغم خود را معطوف به گرفتار سازی مؤمنین قرار داده است؛ همواره باید دعا کنیم تا یک‌لحظه از چتر ایمان الهی خارج نشویم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تأثیرات نشست‌وبرخاست با انسان‌های نااهل و اهل فسق، فجور و گناه اشاره نمود و اذعان داشت: نشست‌وبرخاست نه‌تنها در ظاهر، بلکه در فکر و اندیشه و نوع خواستگاه‌ها اثرگذار بوده، روح و روان انسان را در پذیرش معارف الهی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

وی ضمن انتقاد از مماشات مسئولان امنیتی و قضایی در مقابله با هنجارشکنان، با تأکید بر این‌که دعا کردن برای نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمن‌کورکن است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد تحت تأثیر نشست‌وبرخاست با افراد و گروه‌های نااهل، مرتباً در فضای مجازی علیه مقدسات پست می‌گذارند و تأسف‌بارتر این‌که برخی مسئولان در مقابل این هنجارشکنی‌ها مماشات می‌کنند.

مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به روایت « لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا»، تصریح کرد: امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند؛ اگر آسمان‌ها و زمين بر شخصى بسته باشد، ولى تقـواى الهى پيـشه كـند، خداوند گشايشى از آن‌ها برايش قرار می‌دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین