عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
حجت‌الاسلام‌ تراشیون تشریح کرد:
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت فرزندان را از مهم‌ترین سرمایه‌های زندگی انسان دانست و گفت: هر عاملی که دسترسی ما را به فرزندان کاهش دهد، سنگی است در میان راه تربیت والدین.

عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به موانع تربیت و عوامل کاهنده مؤلفه‌های تربیتی، رسانه‌ها را نخستین عامل توصیف نمود و بابیان این‌که رسانه سرعت تربیت را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: هر عاملی که دسترسی ما را به فرزندان کاهش دهد، سنگی است در میان راه تربیت والدین؛ در همه دنیای به این نتیجه رسیده‌اند که بایستی برای فرزندانمان رژیم رسانه‌ای تعریف نموده، آن‌ها را بی محبا در فضای رسانه رها نسازیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر صبح را از بهترین ساعت زندگی و زمان طلایی عمر برای رشد انسان توصیف نمود و اظهار داشت: نباید بهترین زمان رشد و تربیت را در فضای رسانه تلف کنیم؛ کارشناسان حوزه تربیت بر این باورند که رژیم رسانه‌ای انسان نباید بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه در روز باشد؛ استفاده بیش از ۲ ساعت از رسانه، شتاب تربیتی فرزندان را کاهش داده، آسیب‌هایی را ایجاد خواهد نمود.

وی بر اهمیت توجه به محتواها و نوع روش‌های تربیتی از منظر رسانه اشاره نمود و بابیان این‌که انسان وقتی درگیر رسانه می‌شود ایدئولوژی و افکارش تحت تأثیر قرارگرفته، تغییر می‌یابد، خاطرنشان ساخت: محتوایی که از بستر رسانه به فرزندان انتقال پیدا می‌کند، علاقه ایشان را تحت تأثیر قرار داده، انگیزه آن‌ها را برای بندگی خدا، ظهور و بروز حیا و عفت، حجاب و یا حتی یادگیری علم و دانش تغییر می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه دوستان ناباب را دومین مانع مهم تربیتی توصیف نمود و بابیان این‌که در حوزه تربیت دوستان از جایگاه مؤثری برخوردارند و انسان‌ها بر مرام و منش هم‌نشینان خود تربیت می‌شوند، اظهار داشت: اگر پاک‌ترین وراثت در کنار دوست ناباب قرار گیرد، آن وراثت پاک تحت‌الشعاع قرارگرفته، دوست ناباب فرد را در وادی تباهی قرار خواهد داد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رهاسازی فرزندان را از دیگر موانع تربیت توصیف نمود و با تأکید بر این‌که فرزندانمان را باید بر پایه محبت اهل‌بیت علیهم الاسلام تربیت نماییم، اظهار داشت: بیشترین شتاب رشد و تکامل انسان در دو دهه نخست زندگی رقم می‌خورد، رهاسازی فرزندان آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در تقویت تربیت دینی آن‌ها ایجاد خواهد نمود.

وی تربیت پدرانه پسران و مادرانه دختران را بسیار مهم ارزیابی نمود و بابیان این‌که دشمنان در تلاش‌اند تا دختران ما را از ویژگی‌ها و ظرافت‌های زنانه و پسران را از تجلی‌های مردانه خارج سازند، خاطرنشان ساخت: در دوران فراغت تابستان، نباید دختران و پسران خود را رها نموده، تربیت ایشان را به محیط‌های ناسالم واگذار نماییم. پدر و مادر باید بر تمام محیط‌های تربیتی فرزندانشان اشراف داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون به مقوله بیکاری به‌عنوان عامل دیگر کاهنده تربیت اشاره نمود و یادآور شد: بیکاری مادر تمام بیماری‌هاست؛ در هر شهر و محله‌ای بیکاری بیشتر باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود؛ چراکه بیکاری سرآغازی بر امراض روحی، اخلاقی و رفتاری است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که اگر فرزندان خود را پای رسانه رها کنیم خراب خواهند شد، اظهار داشت: از بستر رسانه و فضای مجازی رهاشده، هرکسی به خود جرأت می‌دهد تا بر روی فکر و ذهن فرزندانمان کار کند؛ اگر ما برای نسلمان برنامه نداشته باشیم، دیگران برنامه‌های هدفمندی را ترسیم نموده‌اند.

وی بیکاری را سم زیست مؤمنانه توصیف نمود و بابیان این‌که آب‌وخاک بهترین تفرج‌گاه کودکان هستند، خاطرنشان ساخت: راحت‌طلبی از دیگر موانع مهم تربیت است؛ اگر قرار بود در ناز و نعمت خیری باشد، بدون شک انبیای الهی در ناز و نعمت بزرگ می‌شدند. بهای بهشت تحمل سختی‌های دنیاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که امیرالمؤمنین علی علیه الاسلام زندگی خود را بر اساس فقر اختیاری تنظیم نموده، اختیارا فقیرانه زندگی نمودند، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که رشد در سختی‌ها رقم می‌خورد و بچه‌هایی که درگیر ناز و نعمت می‌شوند، از عبادت و بندگی ذات اقدس الهی دور می‌گردند.

وی بابیان این‌که دنیا آمیخته با سختی است و هراندازه به آخرالزمان نزدیک شویم، سختی‌های دنیا بیشتر می‌گردد، خاطرنشان ساخت: رفاه خواهی و رفاه‌طلبی از برجسته‌ترین موانع رشد و تربیت کودکان بوده، بچه‌ را متوقع، زیاده‌خواه و زیاده‌طلب بار می‌آورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عدم آشنایی والدین با اصول تربیت را از دیگر موانع تربیت دانست و بابیان این‌که امرونهی زیادی فرزندان و تنبیه‌های بی‌مورد آسیب‌زاست، خاطرنشان ساخت: بچه‌ای که تنبیه می‌شود، از ریل تربیت خارج‌شده، حداقل با ۱۵ آسیب تربیتی روبرو می‌شود.

وی بر اهمیت توجه به تنبه‌های تربیتی اشاره و بابیان این‌که نباید فرزندان را مزدبگیر و معامله‌گر بار بیاوریم، تصریح کرد: انگیزه سازی برای انجام کارهای خوب از مهم‌ترین شیوه‌های تربیت دینی است. باید مبتنی بر اصول تربیت فرهنگی دینی، انگیزه‌های درونی فرزندانمان را تقویت نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود وقت نگذاشتن پدر و مادر را ازجمله موانع شکل‌گیری تربیت دینی توصیف نمود و ابراز داشت: اگر پدر و مادر وقت نگذارند، نمی‌توانند نتیجه بگیرند؛ چراکه تربیت فرایندی است که آرام‌آرام شکل می‌گیرد؛ توجه داشته باشیم که ملاحظات تربیتی فرزندمان پیش از تولد، حتی هنگام انتخاب همسر آغاز می‌گردد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین