عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به اینکه یکی از آثار حج،‌بیرون رفتن شرک از وجود آدمی است، گفت: از همین جهت است که برائت از مشرکین یکی از اعمال مهم در ایام حج است زیرا انسان موحد از هیچ قدرتی نمی‌ترسد.

عقیق: حجت‌الاسلام موسوی مطلق، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگویی در راستای تبیین آثار حج، به موضوع شرک خفی اشاره کرد و گفت: آیه وَ مَا يُوْمِنُ أَكْثَرُهُم‌ بِاللَهِ إِلَّا وَ هُم‌ مُّشْرِكُونَ (و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند!)، ناظر به شرک خفی است و امام رضا علیه‌السلام در تفسیر این آیه فرمودند، مراد از شرک، کفر و بت‌پرستی نیست بلکه مراد توجه به غیر خداوند است.

این کارشناس مسائل مذهبی از همین جهت بیان کرد:یکی از مهمترین آثار حج برای مومنان این است که در آنان شرک خفی سوزانده می‌شود و در وجود آنان توحید تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به اینکه در سرتاسر سرزمین وحی، نور توحید وجود دارد به فواید بیرون رفتن شرک از وجود آدمی پرداخت و تصریح کرد: آن کس که شرک در وجود او نابود شود به آرامش مطلق می‌رسد، از هیچ چیز خوف و حزن و هراس ندارد و از هیج قدرتی نمی‌ترسد.

وی با اشاره به همین توضیحات به یکی از اعمال حج اشاره کرد و گفت: چرا در اوج ایام حج برائت از مشرکین از اعمال مهم برشمرده شده است؛ چون انسان موحد دیگر نمی‌ترسد و‌ حالت مشمئزکننده به مشرکان پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود تصریح کرد:یکی از علامات مهم در قبولی حج، موحد بودن است؛ لذا حجاج وقتی بر می‌گردند باید بوی خدا بدهند و عطر توحید را در جامعه پخش کنند.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق درباره آثار دیگر حج، گفت: حج انسان را می سازد و یک دوره سیروسلوک فشرده است، تکبر را از بین می‌برد و انسان حقیقتا می فهمد کبریائی، متعلق به خداست؛ حج قدرت تفکر را در سالک الی الله تقویت می‌کند؛ طواف خانه خدا عشق انسان را به خدا و اولیای الهی زیاد می‌کند.

وی همچنین به یکی از مهمترین عبادت‌های حج پرداخت و گفت: از جمله عبادات در مکه پس از طواف و‌ نماز، نگاه به خانه خداست این نگاه انسان را عوض می‌کند آرامش به روح و جسم می دهد فلذا اطبای حاذق می گویند نگاه به خانه خدا سودا زا است.

این استاد حوزه و دانشگاه در راستای تبیین عظمت نگاه به خانه خدا به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: سه چیز ناموس خدا است: کعبه، قرآن و عترت پیامبر (علیهم السلام).

حجت‌الاسلام موسوی مطلق افزود:متاسفانه ما توجه و عرضِ بندگی در محضر نوامیس خداوند نداریم.

موضوع دیگری که این کارشناس مسائل مذهبی به آن پرداخت، ناظر به افرادی بود که حاضر به ادای فریضه حج نیستند.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به فرموده امام صادق (ع) گفت: مراد از قول خداوند (وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى) کسانى هستند که حج بر ایشان واجب شود و ادا نکنند، خلاّق عالم در روز قیامت آن ها را کور محشور سازد (وسائل الشیعه ج 11 ص 25).

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی شوق زیارت خانه خدا را ندارد باید فکری به حال خویش کند از خلیفه الله بخواهد این بیماری را از قلب او به در کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین