عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
فضه سادات حسینی:
شاید این سال‌ها به خاطر کم کاری‌ها و بی‌دقتی‌ها، هیئت از جایگاه اصلی و اثرگذار خود فاصله گرفته باشد که امید داریم هوای نو بتواند هیئت را به جایگاه اصیل خود برگرداند.

عقیق: فضه سادات حسینی داور بخش فراهیأت دومین مهرواره هوای نو در گفت‌وگویی با اشاره به مهرواره هوای نو گفت: اینکه سازمان هیأت و تشکل‌های دینی یکی از نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات است، گفت: این سازمان طی دو سال گذشته فعالیت‌های ویژه‌ای برای هیأت‌های مذهبی داشته و یکی از این فعالیت‌ها، برگزاری مهرواره «هوای نو» بود. این مهرواره از پاییز سال 1400 به منظور آشنایی عموم مردم با هیأت‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت این نهادهای دینی آغاز به کار کرد. امسال دومین دوره این مهرواره بناست برگزار شود.

وی افزود: دومین دوره مهرواره «هوای نو» بناست در چهار بخش شامل نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فراهیأت برگزار شود که مدیر بخش فراهیأت، حجت‌الاسلام وافی است. بخش فراهیأت به مجموعه‌هایی می‌پردازد که هیأت نیستند، اما در زیست‌بوم هیأت فعالیت دارند. مجموعه‌هایی که به هیأت خدمات می‌دهند یا حمایت می‌کنند.

حسینی گفت: این بخش دو محور دارد. اول «محور رویدادها» شامل سه رشته فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها مانند مسابقات استعدادیابی و برنامه‌های گفت‌وگومحور. محور دوم، «حامیان و بانیان» هستند که بخشی از حیات هیأت وابسته به آن است. این حمایت، فقط مالی نیست. این محور شامل رشته‌های خدمات هنری و رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی و پشتیبانی و خدمات تشکیلاتی و سازماندهی است.

هوای نو امسال جشنواره جشنواره‌هاست

این مجری رسانه ملی گفت: امسال مهرواره هوای نو بناست به عنوان جشنواره جشنواره‌ها باشد؛ چون در بحث فراهیأت به دنبال آن هستیم آن دسته از جشنواره‌های موفقی را که درباره هیأت برگزار شده، ارزیابی و تجلیل کنیم و همچنین این رویدادهای هیأتی را تقویت کنیم.

وی یکی از بحث‌های مطرح شده در خصوص مهرواره نو را شفاف‌سازی بخش فراهیأت عنوان کرد و گفت: این بخش جدید است و برای مردم شفاف نیست و اطلاعاتی هم درباره آن ندارند. این بخش باید توسط ما داوران تعریف و تبیین شود تا مردم بتوانند در آن شرکت کنند.

هوای نو بناست هیأت را به جایگاه اصیل خود برگرداند

 حسینی کسب هویت دینی و زندگی را از کارکردهای هیأت‌ها دانست و گفت: همه ما در روضه‌ها بزرگ شدیم و این جزئی تفکیک‌ناپذیر از هویت شیعی و ایرانی است. شاید این سال‌ها به خاطر کم کاری‌ها و بی‌دقتی‌ها، هیأت از جایگاه اصلی و اثرگذار خود فاصله گرفته باشد که امید داریم هوای نو بتواند هیأت را به جایگاه اصیل خود برگرداند.

داور بخش فراهیأت دومین مهرواره هوای نو در ادامه تصریح کرد: مداحان و کسانی که در هیئات وظیفه و نقش دارند، باید بتوانند به جایگاه حقیقی خود که در این زمینه اثرگذار است، برسند.

بانوان در برخی هیأت‌ها جایگاه مناسبی برای حضور ندارند

حسینی به جایگاه و حضور همیشگی زنان در هیأت‌ها از پیش از انقلاب تا به امروز اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در برخی هیأت‌ها داریم، اختصاص یک جایگاه نامناسب برای بانوان است که در برخی مواقع حضور کودکان باعث اذیت دیگران می‌شود. برخی از هیأت‌ها  در محیطی امن مهدکودک و فضای بازی برای کودکان ایجاد کردند که سبب شده است هم مادر راحت باشد و کودک در فضای متناسب با خود و در هوای هیأت فعالیت کند. هویت دینی زنان و جایگاه آنان در این سال‌های اخیر تبیین شده که بسیار در امر تربیت مؤثر است. برنامه‌های هیأت‌ها برای حوزه زنان، نیاز به بازنگری دارد.

بر پایه این گزارش، هیأت‌های علاقه‌مند برای ثبت‌نام و شرکت در مهرواره هوای نو رویداد انتخاب برگزیدگان سال هیأت تا 25 خردادماه 1402 فرصت دارند تا با مراجعه به سایت havayenoo.ir ثبت‌نام کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین