عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۳
جوان محکوم به قصاص در کرمانشاه به حرمت روز ولادت امام هشتم(ع) با رضایت خانواده مقتول از چوبه‌دار رهایی یافت.

بخشش محکوم به قصاص به حرمت امام رضا(ع)عقیق: خون صلح از آیین‌های دیرین مردم استان کرمانشاه و غرب کشور است که با وساطت بزرگان و ریش سفیدان موجب فراهم آمدن زمینه گذشت اولیای دم مقتول از قاتل می‌شود و به عبارت دیگر انسانی به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد و از سوی دیگر باعث از بین رفتن کدورت‌ها می‌شود.

در مراسم خون صلح، قاتل کفن شده و با دست بسته همراه با قرآن و خنجر به نزد خانواده مقتول می‌برند، اولیاء دم یا قرآن را بر می‌دارند و دست را باز می‌کنند و می‌بخشند و یا خنجر را بر می‌دارند یعنی قصد بخشش ندارند و می‌خواهند قصاص کنند.

امروز  به حرمت ولادت امام رضا(ع) با پا در میانی ریش‌سفیدان و معتمدان، تلاش دستگاه قضایی و مسؤولان استانی آیین خون صلح دیگری در کرمانشاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام یوسف احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: امروز با حضور حاج عباس عربی (ریش‌سفید)، فتاحی (رئیس توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه)، محمدی(مدیرکل هلال احمر استان کرمانشاه)، بنده و جمعی از بزرگان این جوان را که فرزندی داشت و از خانواده شهید نیز بود را نزد خانواده مقتول بردیم و آ‌ن‌ها هم به حرمت تولد علی ابن موسی الرضا (ع) قرآن را برداشتند و به آیه «وَ مَنْ أَحْیٰاهٰا فَکَأَنَّمٰا أَحْیَا اَلنّٰاسَ جَمِیعاً و هر کس سبب زنده ماندن کسی شود، گویا همه ی مردم را نجات داده است.المائده(آیه: ۳۲)» عمل کردند.

گفتنی است، سال گذشته در استان کرمانشاه با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، قضات، معتمدین و خیرین، ۲۵ پرونده قتل عمد، به سازش ختم شد و متهمان از چوبه‌دار نجات یافتند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین