عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰
در سال ۱۹۹۵ میلادی نیروهای صرب بوسنی این ناحیه را اشغال کردند و ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی را به قتل رساندند. بعد از جنگ جهانی دوم قتل عام سربرنیتسا بزرگترین نسل کشی در اروپا به شمار می رود.

عقیق: دادگاه عالی هلند روز جمعه اعلام کرد که این کشور مسئول مرگ سه مسلمان در قتل عام سِربْرِنیتسای است. این سه قربانی پس از اخراج از مقر کلاه آبی های هلندی، توسط ارتش جمهوری صربستان به قتل رسیدند.

 

به این ترتیب دولت هلند مسئول اعمال نیروهای این کشور شناخته شده است، زیرا این افراد را وادار به ترک مجتمع سازمان ملل کرده است.

 

قاضی فلوریس باکلز با اعلام اینکه رای دادگاه تجدید نظر تایید شده و تغییر نمی کند گفت:« در مورد این اقدامِ نیروهای هلندی، هم دولت هلند و هم سازمان ملل مسئول هستند.»


پیش از این دادگاه تجدید نظر لاهه در ژوییه سال ۲۰۱۱ رای به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان داده بود و اعلام کرده بود که نیروهای هلندی نباید سه مسلمان را از پایگاه سازمان ملل اخراج می کردند.

 

حسن نوهانوویچ، یکی از شاکیان این پرونده است که در جنگ های بالکان، مترجم سازمان ملل بوده است.و خویشاوندانش جزو قربانیان بوده اند. وی خوشحال از رای دادگاه می گوید: «بالاخره در این مبارزه حقوقی به پیروزی رسیدم. خیلی طول کشید. عمر و سلامتی من در این راه صرف شد، اما پیروز شدیم.»

 

حافظان صلح هلندی تحت پرچم سازمان ملل کنترل «منطقه حفاظت شده امن » را بر عهده داشتند. در سال ۱۹۹۵ میلادی نیروهای صرب بوسنی این ناحیه را اشغال کردند و ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی را به قتل رساندند. بعد از جنگ جهانی دوم قتل عام سربرنیتسا بزرگترین نسل کشی در اروپا به شمار می رود.

 

از طرف دیگر بی بی سی انگلیس در همین رابطه با سه مسلمان کشته شده، گزارش داد: سه مرد مسلمان بوسنیایی برای نیروهای حافظ صلح هلندی در شهر سربرنیتسا کار می کردند و پس از ورود شبه نظامیان صرب به سربرنیتسا در ژوئیه ۱۹۹۵ به همراه هزاران نفر دیگر در مقر سازمان ملل متحد در آن شهر پناه گرفتند.

 

اما سربازان هلندی در روز ۱۱ ژوئیه آن سال، با ورود صربها به مقر سازمان ملل، مسلمانان را از مقر خارج کردند که عملا به معنای تسلیم آنها به صربها بود.


منبع: فارس

212009




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین