عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات سامرا از امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای چهار طرح زیربنایی، خدماتی و رفاهی در حرم مطهر امامین عسکریین علیهم‌‎السلام خبر داد که یکی از آن‌ها چایخانه‌ای به سبک حرم امام رضا(ع) است.

عقیق: عباس رضایی‌نسب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات سامرا گفت: همزمان با ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، چهار تفاهم‌نامه همکاری با هدف ایجاد امکانات رفاهی و خدمات ضروری مورد نیاز زائران حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا، بین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و مسؤولان عراقی به امضاء رسید.

وی با تأکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها به صورت مشارکتی خواهد بود، افزود: طرف عراقی هزینه‌های سنگین مربوط به تملک زمین، تأمین زیربناها و ... را متعهد شده است و ستاد توسعه و بازسازی عتبات مسؤولیت طراحی، عملیات اجرایی و خدمات فنی مهندسی را برعهده دارد.

رضایی‌نسب با بیان اینکه یکی از معضلات رفاهی، نبود سرویس بهداشتی در مسیر بین توقفگاه اتوبوس زائران تا ورودی حرم مطهر است که برای رفع این کمبود، تفاهم‌نامه همکاری امضا شد، افزود: براساس این تفاهم‌نامه، تولیت حرم مطهر، زمینی به مساحت ۶۵۰ مترمربع را برای احداث ۵۴ سرویس بهداشتی، ۱۸ چشمه حمام، ۵۵ روشویی و ۱۵ چشمه پاشویه در اختیار ستاد قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در محل احداث این سرویس بهداشتی، خدماتی مثل شست‌وشوی لباس و محلی برای خشک کردن لباس‌ زائران نیز دیده شده است، خاطرنشان کرد: در قسمت بانوان نیز فضایی به عنوان اتاق «مادر و کودک» برای رفاه حال خانم‌هایی که با کودک شیرخوار برای زیارت مشرف شده‌اند، ساخته خواهد شد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات سامرا احداث درمانگاه برای حرم مطهر را موضوع دومین تفاهم‌نامه همکاری اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود مرکز درمانی مناسب در نزدیکی حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام و نیاز ضروری به درمانگاه، خیرانی از سال‌ها قبل تبرعاتی برای این منظور نذر کرده بودند که تولیت حرم تصیم گرفت عملیات ساخت این مرکز درمانی را به ستاد عتبات عالیات واگذار کند.

وی افزود: زمینی در نزدیکی حرم مطهر از سوی تولیت خریداری شده و بزودی در اختیار ستاد قرار می‌گیرد تا درمانگاهی به وسعت بیش از یک هزار مترمربع در دو طبقه و نیم شامل اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه و بخش‌های درمانی احداث شود.

رضایی‌نسب با بیان اینکه موضوع تفاهم‌نامه سوم، پروژه محوطه‌سازی و سنگ‌کاری قسمت جنوبی حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام مزین به نام صحن امامین جوادین علیهما السلام با هدف آماده‌سازی محیط برای بیتوته زائران است، گفت: این صحن ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و قرار است چایخانه‌ای شبیه به چایخانه حرم مطهر رضوی توسط خیران مشهدی در آن ساخته شود.

وی مرمت و بازسازی سردرهای ورودی باب الفرج و باب القبله حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام را موضوع چهارمین تفاهم‌نامه امضا شده اعلام کرد و گفت: کاشی‌کاری‌های نفیس و تاریخی این دو سردر طی سال‌ها، براثر عوامل جوی و رطوبت آسیب دیده است که با همکاری گروهی از متخصصان دانشگاهی، مطالعاتی برای مرمت و بازسازی این آثار فاخر معماری ایرانی – اسلامی صورت گرفت و قرار است متخصصان ایرانی در گام اول کاشی کاری‌ها و نازک کاری‌ها را جمع آوری کرده و پس از اصلاح سازه، سفت‌کاری، نصب تاسیسات برقی و مکانیکی، کاشی‌های نفیس را مرمت و دوباره در محل خود نصب کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین