عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
حجت‌الاسلام‌ حسینی قمی تصریح کرد؛
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که اعتقادات و باور از مناسک مهم‌تر است، اظهار داشت: اگر باورهای ما قوی باشد در اجرای عبادات با مشکل روبرو نخواهیم بود.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ماه ذی‌القعده را ماه امام رضا علیه‌السلام دانست و اظهار داشت: بیست و پنجم ذی‌القعده به‌عنوان دحوالارض اعمالی دارد، که روزه در آن معادل ۶۰ سال روزه‌داری است؛ بر اساس روایات اسلامی افضل از روزه در دحوالارض، زیارت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در این روز است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن تبیین ویژگی‌های فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، عوامل رشد فکری مردم قم در آن دوران را موردتوجه قرارداد و به سختی‌های فوق‌العاده که بیش از صدسال بر شیعیان حاکم بود، اشاره کرد.

وی دورنمایی از دوران اهل‌بیت علیهم‌السلام ارائه و با تأکید بر این‌که دوران امام صادق تا امام رضا علیهم‌السلام فرصت بزرگ را برای بیان جایگاه شیعه در جهان فراهم نمود، اظهار داشت: ترفیع جایگاه شیعه و هویت بخشی به شیعه، مخصوصاً توسط این چهار امام همام صورت گرفت و ایشان باعث شدند تا شیعه خود را بازسازی و خودباوری در آن تقویت گردد. ایشان عهده‌دار هویت بخشی به شیعه پس از سخت‌ترین دوران بودند.

حسینی قمی به جایگاه امامت در کلام ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام اشاره نمود و تأکید کرد: بیشترین روایات و مناظرات در موضوع امامت که پایه هویت بخشی به اندیشه شیعی است، توسط ائمه اطهار علیهم‌السلام توسط امام محمدباقر، امام صادق و امام رضا علیهم‌السلام صورت گرفته، امام هادی علیه‌السلام هویت بخشی به شیعه را به اوج خود رساندند.

وی بر اهمیت توجه به آداب زیارت حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام تصریح کرد و بابیان این‌که اصحاب اهل‌بیت علیهم‌السلام، توجه وافری به آداب حضور در محضر امام علیهم‌السلام داشتند، اظهار داشت: محضر امام معصوم محل رفت‌وآمد فرشتگان است و تمام انبیا و فرشتگان از خداوند متعال برای زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام اجازه می‌گیرند.

حسینی قمی ضمن تبیین روایتی از ملاقات منصور صیقل با امام صادق علیه‌السلام، ابراز داشت: امام صادق علیه‌السلام در هویت بخشی و ترفیع جایگاه شیعه، ولایت‌پذیری را شرط قبولی طاعات و عبادات کم‌وزیاد انسان ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که اعتقادات و باور از مناسک مهم‌تر است، اظهار داشت: عظمت تجلیل و میزبانی پرشور مردم قم از کریمه اهل‌بیت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، مرهون تلاش روشنگرانه ائمه اطهار علیهم‌السلام در هویت بخشی به شیعه است.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به روایت «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را معیار سنجش حق و باطل توصیف نمود و بابیان این‌که صحابه بودن به‌تنهایی نشان‌دهنده حقانیت نیست، اظهار داشت: ۱۱۹ آیه سوره برائت و سوره توبه غالباً در مذمت منافقین ذکرشده است و بخش قابل‌توجهی از منافقین نیز در قالب صحابی خود را به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نزدیک کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین