عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
به مناسبت ۲۷ اردیبهشت:
۱۴ سال پیش آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت در ۲۷ اردیبهشت‌ماه از میان ما پر کشید. سال گذشته کتاب حضرت حجت (عج) براساس بیانات ایشان درباره امام زمان (عج) منتشر شد؛ کتابی که پناهیان می‌گوید: جوانان این کتاب را تهیه کنند و بگذارند کنار سجاده‌شان.

عقیق: ۲۷ اردیبهشت‌ماه سالروز وفات حضرت آیت‌الله محمدتقی بهجت(ره) مرجع بزرگ شیعیان است. این عالم بزرگ ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸ از میان پر کشید. او بیشتر به عرفان، زهد و تقوا شناخته می‌شود. نماز جماعت آیت الله بهجت و احوال عرفانی و گریستن او در حین نماز، نزد مردم مشهور بود. او در شهر قم وفات یافت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

هنوز کتاب علمای بزرگ چاپ نشده و نوبت به ما نمی‌رسد

آیت‌الله بهجت، تألیفاتی در فقه و اصول دارد که اغلب آنها به چاپ نرسیده است. او در جواب کسانی که تقاضا کردند تا با اموال شخصی خود آن کتاب‌ها را به چاپ برسانند، گفت: «هنوز بسیاری از کتاب‌های علمای بزرگ سال‌هاست که به گونه خطی مانده است. آنها را چاپ کنید. نوبت اینها دیر نشده است.» بهجت، کار قلمی خود را در ایام جوانی با محدث قمی آغاز کرد و در تألیف سفینةالبحار با او همکاری داشته است؛ قسمت زیادی از سفینةالبحار خطی، به خط آیت‌الله بهجت است».

دعای فرج را در آخرالزمان زیاد بخوانید

نام آیت‌الله بهجت در میان ما ایرانیان به امام زمان(عج) گره خورده است. او توصیه‌ها و سخنان بسیاری درباره عصر غیبت و ظهور امام زمان(عج) مطرح کرده است و معتقد بود، غیبت امام زمان ناشی از اعمال خود ماست. از او درباره بلایای آخرالزمان پرسیده بودند که آیا ممکن است این بلاهای وارده از باب عقوبت و کیفر گناهان نباشد؟ بلکه به‌جهت ترفیع درجات و از باب «أَلْبَلآءُ لِلْوِلاءِ؛ بلا، برای دوستی است» باشد؟ او فرموده بود: برای اهل ولا مطلب روشن است؛ هرچه بیشتر مبتلا شوند، یقینشان زیادتر می‌شود. میثم بر سرِ دار بود، هر آن و هر لحظه اطمینان و ایمانش بیشتر می‌شد؛ زیرا به او خبر داده بودند. درهرحال، از سوی حضرت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌ فرجه‌الشریف زیاد سفارش شده و اصرار شده که در این زمانه و زمینه، دعای فرج بسیار خوانده شود.

کتابی که مشکل معرفتی افراد را نسبت به حضرت ولی‌عصر(ع) حل می‌کند

سال گذشته همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب و سالروز وفات حضرت آیت‌الله بهجت، کتاب جدیدی براساس بیانات او از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار او با نام «کتاب حضرت حجت» منتشر شد. این کتاب مجموعه بیانات حضرت آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت ولی ‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در خصوص این کتاب می‌گوید: «جوانان این کتاب را تهیه کنند و بگذارند کنار سجاده‌شان. کتابی هم نیست که یکبار بخوانند و کنار بگذارند. هر روز یکی دو سه ورق را مطالعه کنند. این کتاب چندین مشکل را حل می‌کند. اولاً مشکل معرفتی نسبت به حضرت ولی‌عصر(ع) را حل می‌کند. ثانیاً دوران غیبت را به ما می‌شناساند. ثالثاً مقدمه‌سازی برای ظهور در فرد و جامعه را به ما معرفی می‌کند. همچنین ابعاد انقلابی‌گری را تقویت می‌کند. من برخی از جملات او درباره مسائل انقلابی را نمی‌گویم تا بعضی‌ها که با انقلاب میانه خوبی ندارند خواندن این کتاب را ترک نکنند. دوست دارم آنها هم بخوانند. انقلاب اسلامی ایران و این فضا را از زبان آقای بهجت بشنوند.

این کتاب رابطه عاطفی ما را با حضرت ولی‌عصر تأمین می‌کند. بعضی از حرف‌ها هست که فقط باید از آقای بهجت بشنویم تا مؤثر واقع شود. احساس حضور حضرت ولی‌عصر(ع) را در ذهن ما تقویت می‌کند. شما هر روز یک مقدار از این کتاب را خرده‌خرده بخوان، دیگر نمی‌توانی حضرت را غائب ببینی! نکات برجسته‌ای در این کتاب هست که بنده جرأت نمی‌کنم آنها را صریحاً عرض بکنم. آقای بهجت صریحاً می‌فرمایند: چرا تلاش نمی‌کنید حضرت را ببینید؟ شما جدّیت ندارید، ایراد از شما است. حضرت ندیدنی نیست، لااقل در خواب! آقای بهجت یک‌جوری در این‌باره با آدم صحبت می‌کند که آدم به حرکت وادار می‌شود!»

بیان پایه های اعتقادی و عملی ارتباط با امام عصر

کتاب حضرت حجت مشتمل بر چهار گلستان است؛ گلستان اول: راه وصال که پایه های اساسی الگوی فکری و سیره عملی آیت الله بهجت قدس‌سره درباره چگونگی ارتباط با امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیان می شود. این فصل از کتاب در دو بخش پایه های اعتقادی و عملی ارتباط با امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تنظیم شده است، و بیانگر دیدگاه معظم له در این دو ساحت است.

 گلستان دوم، دسته گل‌های نرگسی که بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص داده است، دربردارنده بیانات گران بهای آیت الله بهجت قدس‌سره پیرامون امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. این گلستان با توجه به گستردگی موضوعات در ۱۲ گلشن دسته بندی و تنظیم شده است. در این بخش، ضمن پرهیز از تکرار، گاه یک حکایت در چند جا بیان شده است. چراکه هر یک از نقل ها دارای نکات منحصر به فردی است که در کنار هم تصویر جامعی از موضوع را به مخاطب ارائه می دهند. ضمن آنکه نشان دهنده اهتمام ویژه او به آن موضوع نیز است.

حکایت تشرفات آیت‌الله بهجت محضر امام عصر

 گلستان سوم، توتیای دیدگان که به تشرفات آیت الله بهجت قدس‌سره محضر حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اختصاص یافته است. حکایاتی اندک از تشرفات متعددی که از گوشه و کنار پرده ضخیم کتمان او بیرون زده و نشان دهنده ثمره مجاهدت های این عالم ربانی در طول عمر خویش در راستای رضای امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. این تشرفات حکایت از رابطه ای عمیق میان او و حبیبش دارد، که یک عمر سعی در کتمان آن داشت. خواندن این بخش هر عاشق شیدایی را برای دیدار یار حقیقی تشنه تر می کند و آتش عشقش را شعله ورتر می سازد.

گلستان چهارم، ملحقات (سخنی با خردمندان)؛ به توضیح و تبیین پاره ای از موضوعات و مفاهیم طرح شده در فرمایشات آن عالم ربانی اختصاص دارد که با تلاش پژوهشگران این مرکز و با درنظر گرفتن مبانی و منظومه فکری حضرت آیت الله بهجت، مقالاتی علمی پژوهشی جهت علاقه مندان به مباحث مهدویت تنظیم و تدوین گردیده است. همچنین در این بخش سؤالات و شبهاتی که ممکن است خواننده را به دلیل فقدان دانش کافی پیرامون آن، دچار تزلزل یا توقف نماید، مطرح شده و با استناد به منابع حدیثی تشیع و اهل سنت به آن ها پاسخ داده شده است.

این کتاب توسط انتشارات مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) منتشر شده که در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانید در راهرو ۲۵، غرفه ۹ آن را پیدا کنید.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین