عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
در حوزه هنری برگزار شد:
نشست هم‌اندیشی دومین مهرواره هوای نو با پیرغلامان و مداحان سنتی دستگاه سیدالشهدا (ع) برگزار شد و وحید ملتجی دبیر مهرواره از نشست ۲ روزه نمایندگان ۱۲۰ هیأت فعال با مسؤولان کشور خبر داد.

عقیق: نشست هم‌اندیشی دومین مهرواره هوای نو با پیرغلامان و مداحان سنتی دستگاه سیدالشهدا (ع) با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم حاج مهدی آصفی، حاج یدالله بهتاش، حاج سیداحمد صالحی خوانساری، حاج غلامرضا خالقی، سیدعلی سادات رضوی، حاج محسن حافظی، مجدآبادی، ابراهیم صدیق، حاج حسن آهنسازان، حاج اکبر مولایی، حاج احمد چینی، حاج محمدبازوبند، حاج اکبر بازوبند و حاج حمید رمضانپور از پیرغلامان آستان سیدالشهدا (ع) حضور داشتند.

امسال ۴۱ رشته در مهرواره هوای نو داریم

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم با اشاره برگزاری دومین مهرواره هوای نو اظهار داشت: در این مهرواره بناست قله‌های هیأت در عرصه‌های مختلف معرفی شود. سال گذشته ٣٢ رشته داشتیم و امسال ۴١ رشته داریم.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: سال گذشته هیأتی در یکی از روستاهای اطراف بیرجند در مهرواره شرکت کرد و در رشته‌ای حائز رتبه نخست شد.

وی با اشاره به اینکه هیأت‌ها با برگزاری مهرواره خط و جهت پیدا می‌کنند، گفت: از سال قبل بسیاری از هیأت‌ها به سمت تجربه‌نگاری رفتند. در فضای رسانه این اقدامات بیان می‌شود و موجب الگوگیری دیگر هیأت‌ها می‌شوند.

مهرواره هوای نو بنای آموزش و شبکه‌سازی ندارد، بلکه الگودهی خواهد کرد

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اهداف مهرواره اظهار داشت: فضای فرهنگی جامعه در حال تغییر و تحول است. هوای نو تأسیس شد تا مشخص کند هیأت‌ها در ۴۰ سال دوم چه جایگاهی دارند. بنا نیست این مهرواره آموزش دهد یا شبکه‌سازی کند بلکه بناست الگودهی کرده تا مشخص کند چگونه باید حرف اهل بیت(ع) را به مخاطبان دهیم.

وی گفت: بهترین‌هایی که در کشور در عرصه بیان حرف دین به مردم موفق هستند، بنا داریم شناسایی و تقدیر کنیم و به عموم مردم معرفی کنیم. سال گذشته این کار شروع شد و امید داریم امسال رشد بیش‌تری داشته باشد.

اهداف برگزاری دومین مهرواره هوای نو

ملتجی با اشاره به اینکه اختتامیه امسال مردادماه است، تصریح کرد: امسال دو هدف داریم؛ اول کاری کنیم که هیأت‌ها برای همه مردم ایران برنامه داشته باشد و آغوش خود را روی همه باز کند. آرزوی ما این است که روزی از هر ایرانی شوال شود بگوید من عضو فلان هیأت هستم.

دبیر مهرواره هوای نو ادامه داد: دومین هدف ما تغییر نگاه مردم نسبت به هیأت است. مردم غالبأ هیأت را در یک مجلس عزای محرم خلاصه می‌دانند و همه ابعاد هیأت برای آن‌ها مشخص نیست. 

۴ سیاست و ۴ بخش مهرواره هوای نو در دور دوم

وی گفت: امسال چهار سیاست هم داریم. پررنگ کردن نقش بانوان در هیأت، رویکرد جهاد تبیین در هیأت، مشارکت با دستگاهها و نهادهای فعال در عرصه هیأت و در نهایت اینکه مهرواره برای همه ایران سیاست‌های برگزاری مهرواره در دوره دوم است.

ملتجی گفت: نهاد هیأت، ارکان هیأت شامل مداح، سخنران، مدیر هیأت و شاعر، محصولات هیأت و فراهیأت بخش‌های مختلف مهرواره امسال است.

برگزاری نشست ۲ روزه هیأتی‌ها با مسئولان کشور

دبیر مهرواره هوای نو افزود: هر هیأت، مداح و سخنران می‌تواند با مراجعه به سایت مهرواره، ثبت‌نام کرده و اطلاعات و فعالیت خود را اعلام کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نشست تخصصی دو روزه با عنوان «هیأت در دهه آینده» با حضور ١٢٠ هیأت فعال کشور برگزار می‌شود گفت: این نشست همزمان با اختتامیه برگزار می‌شود و بناست مسئولان کشور در آن حضور پیدا کرد و شخن هیأتی‌ها را بشنوند. ما اعتقاد داریم اگر هیأت بتواند تمام توان و ظرفیت خود را فعال کند برای تمام نظام فرهنگی کشور کفایت می‌کند.

حنیف طاهری، مسئولیت بخش ستایشگری مهرواره هوای نو را برعهده دارد

سیدابوالحسن حسینی، مدیر بخش ارکان هیأت در این مراسم اظهار داشت: بخش ارکان به چهار رکن اصلی هیأت، یعنی ستایشگران، شاعران، سخنرانان و مدیران هیأت می‌پردازند. در بخش ستایشگران، کار بر عهده حنیف طاهری است.

وی افزود: در بخش ستایشگری بازه سنی ٣۵ تا ٢۵ سال انتخاب شد تا بیش‌تر به جوانانی که تازه پای در این عرصه گذاشتند، بپردازیم.

بهتاش: در مهرواره هوای نو کاری کنید تا به قرآن در هیأت‌ها بیش‌تر توجه شود

حاج یدالله بهتاش در این مراسم با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور خانواده‌هایی که بیش‌تر با هیأت و قرآن ارتباط دارند، مصون هستند، گفت: متأسفانه قرآن در هیأت کمرنگ است؛ در صورتی که پیامبر فرمودند تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) موجب نجات است. در این مهرواره کاری کنید، بیش‌تر قرآن در هیأت‌ها مورد توجه باشد.

وی گفت: به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی باشیم، اما باید خط قرمزها را توجه کرد و نباید به هر قیمت سراغ جذب رفت.

امروز فردی با دیدن و شنیدن چهار تا فیلم و صوت، ادعای مداحی می‌کند

حاج اکبر مولایی پیرغلام سیدالشهدا(ع) در این مراسم گفت: از گذشته خاطرم هست که اگر معلم خوب باشد شاگرد هم خوب می‌شود. در مصاحبه‌ای از من سوال کردند که چرا قدیمی‌ها ماندگارند و من گفتم چون در گذشته با وضو به منبر می‌رفتند. امروز به خاطر فضای مجازی، فردی با چهار تا فیلم و صوت خود را مداح می‌داند. مداحان جوان باید استاد داشته باشند. یک معلم خوب شاگرد خوب تربیت می‌کند.

وی افزود: من استاد فردی نداشتم، اما همه خوبان گذشته استاد من بودند و من پای همه آنها زانو زدم. اگر مداحی خوب نباشد مستمعش هم خوب نخواهد شد.

ماجرای معین کردن پاکت برای یک مجلس از سوی سیدمهدی قوام

مولایی گفت: از مرحوم قوام شنیدم که هیأت‌داری جلو او را می‌گیرد که سخنران ما نیامده است. قوام می‌گوید: من فلان تعداد غذا و پول می‌گیرم و منبر می‌روم. در صورتی که ایشان اصلاً اهل پول و معین کردن مبلغ نبود. آن هیأت‌دار می‌پذیرد. قوام می‌گوید باید خودت من را ببری و برگردانی. در مسیر برگشت صاحب هیأت را می‌برد جلوی در خانه خواهرش. او می‌گوید اینجا چرا؟ قوام می‌گوید قرار شد من را برسانی. حال این غذا و پول را برای خواهرت ببر و روی او را ببوس و آشتی کن. اگر هیأت اینگونه باشد، هیأت خواهد بود، والا فایده ندارد.

مداح باید خودساخته باشد تا بتواند اثرگذار باشد

حاج احمد چینی، پیرغلام اهل بیت(ع) در راستای سخنان حاج اکبر مولایی در این مراسم اظهار داشت: مداح باید خودساخته باشد تا بتواند اثرگذار باشد؛ بنابراین در کنار استاد باید استاد اخلاق داشته باشند تا تزکیه کنند.

وی افزود: شاعران باید اشعار پُرمحتوا تولید کنند تا مداحان بخوانند. اینکه در شعر بگوییم دوست دارم کربلا بروم خوب است، اما کافی نیست. باید شعر پُرمحتوا به دست مداحان رساند تا معرفت‌افزایی برای مستمع شود.

مداح باید بداند برای چی و چه کسی نفس می‌زند

حاج مهدی آصفی، پیرغلام سیدالشهداء در این مراسم اظهار داشت: تمام جامعه مداح زیرذره‌بین هستند و اگر خطایی از ما رخ دهد، بیش‌تر دیده می‌شود. با تلویزیون و سی دی کسی مداح نمی‌شود و باید استاد دید.

وی افزود: مداح باید بداند برای چی و چه کسی نفس می‌زند. اگر مداح در ذهنش باشد که فلان جلسه برود چقدر پاکت می‌گیرد یا در جلسه طوری بخواند که مداح قبلی کوبیده شود، اثرگذاری نخواهد داشت.

در ادامه نیز تعداد دیگری از حاضران درخصوص ابعاد مختلف مداحی و مهرواره هوای نو سخن گفتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین