عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
با هدف کاهش هزینه‌ها صورت گرفت:
یکی از راهکار‌ها برای کاهش هزینه تحمیل شده به زائران حج تمتع، افزایش ظرفیت کاروان و ایجاد کاروان‌های پروازمحور بود که امسال برای نخستین‌بار کاروان ۲۳۰ نفره از سوی سازمان حج و زیارت برای حج ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

عقیق: با توجه به تغییرات در حج تمتع سال جاری و افزایش هزینه این سفر معنوی به دلیل رشد نرخ ارز، خبرگزاری فارس به منطور کاهش هزینه حج تمتع، سال گذشته راهکارهایی ارائه داد که کاهش تعداد نیروهای ستادی، استفاده از قطار سریع‌السیر بین شهری در عربستان و همچنین افزایش ظرفیت کاروان‌ها برای کاهش تعداد عوامل کاروان حج تمتع از جمله آنها بود. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید)

آغاز تغییر رویکرد ظرفیت‌ کاروان‌ها در حج ۱۴۰۲

برخی از این پیشنهادها با تغییراتی اعمال شد و سازمان حج و زیارت تلاش کرد تا هزینه کم‌تری به زائران تحمیل شود، به طوری که در کنار کاهش حدود یک هزار نفری تعداد نیروهای ستادی، به صورت آزمایشی یکی از کاروان‌‌های حج تمتع ۱۴۰۲ را پرواز محور کرده است تا به این ترتیب آغازگر تغییر رویکرد ظرفیت کاروان‌های حج باشد و در صورت موفق بودن این تجربه، در سال‌های آینده با ایجاد ظرفیت‌هایی چنین کاروان‌هایی را افزایش دهد.

البته سازمان حج و زیارت آمادگی لازم برای کاهش تعداد کاروان‌ها و افزایش ظرفیت آنها را دارد و به گفته مسؤولان این سازمان، مشکل اصلیِ محقق نشدن این امر، تأمین پروازها به دلیل تحریم است. بر همین اساس هم امکان ایجاد کاروان‌هایی پروازمحور در همه استان‌ها وجود ندارد.

تدارک کاروان ۲۳۰ نفره برای نخستین بار در حج سال جاری

با این وجود، امسال سازمان حج و زیارت برای نخستین‌بار کاروان ۲۳۸ نفره پیش‌بینی کرده است که ۲۳۰ نفر از این کاروان را زائران و هشت نفر را متولیان کاروان همچون مدیر، معاون، مأمور پذیرایی، روحانی، معین و معینه تشکیل می‌دهند. اعضای این کاروان در یک پرواز به صورت مجزا از سایر کاروان‌های حج تمتع عازم عربستان خواهند شد.

هر سال ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۸۰ تا ۹۰ نفره، ۱۱۵ تا ۱۳۵ نفره و ۱۶۰ تا ۱۸۰ نفره بود که امسال برای نخستین‌بار کاروان ۲۳۰ نفره نیز به کاروان‌های حج تمتع افزوده شده است تا از این طریق با کاهش عوامل، گامی به سوی کاهش هزینه‌های تحمیل شده به زائران برداشته شود.

این اقدام سازمان حج و زیارت جای تقدیر دارد و بهتر است در سال‌های آینده چنین کاروان‌هایی افزایش یابد. البته انتظار می‌رود مسؤولان برای کاهش بار مالی بر زائران، در کنار کاهش عوامل اجرایی، تعداد عوامل فرهنگی هم کاهش دهند و به جای حضور میعن و معینه در هر کاروان، این افراد با محوریت تعداد هتل‌ها اعزام شده و در هر هتل یک معین و معینه مستقر شود.

به گزارش فارس، امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اعزام نیروهای ستادی و عوامل اجرایی از ۳۰ اردیبهشت و اعزام زائران از سوم خردادماه آغاز می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین