عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام حسینی قمی:
سخنران محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این‌که مؤمن در هرجایی سفره دلش را باز نمی‌کند، گفت: بیان سختی‌های زندگی و باز کردن سفره دل، اگر نزد دوست باشد او را غصه‌دار و اگر نزد دشمن باشد، دشمنان را خوشحالش می‌سازد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه بیان درس‌هایی از نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به حکمت ۳۳ نهج‌البلاغه اشاره نمود و ابراز داشت: امیر بیان علی علیه‌السلام در حکمت ۳۳ نهج‌البلاغه، ۱۷ ویژگی مؤمن را بیان می‌فرمایند که نخستین و مهم‌ترین آن را «الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ»، شادی در چهره و غم و غصه در سینه بیان می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به این‌که مؤمن در هرجایی سفره دلش را باز نمی‌کند، خاطرنشان ساخت: بیان سختی‌های زندگی و باز کردن سفره دل، اگر نزد دوست باشد او را غصه‌دار و اگر نزد دشمن باشد، دشمنان را خوشحالش می‌سازد.

وی با تأکید بر این‌که دنیا دار ابتلا و امتحان و زندگی همواره همراه سختی و گرفتاری بنا شده است، اظهار داشت: همواره باید در برخورد با دیگران شادباشیم؛ اخلاق مهم‌ترین رمز موفقیت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله بود و حضرت در حدیثی می‌فرمایند که برای تکمیل مکارم اخلاق به رسالت مبعوث شده‌اند.

حسینی قمی در بیان فراز «أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً» حکمت ۳۳ نهج‌البلاغه، با اشاره به این‌که شرح صدر و حوصله مؤمن بسیار زیاد است، تصریح کرد: حضرت ابراهیم شرح صدر و حوصله فراوانی داشتند؛ قرآن کریم در آیه ۷۴ سوره هود به گستره شرح صدر ایشان اشاره می‌کند، به‌نحوی‌که حضرت در مقابل عذاب قوم لوط به مجادله با فرشتگان برخاسته با این تصور که عذاب قطعی نیست، طلب فرصت و مغفرت می‌نمودند. آیه بعد نیز بر حلم و بردباری حضرت ابراهیم تأکید می‌کند.

وی طلب شرح صدر در دعوت و برخورد با دیگران را از دعاهای انبیای الهی توصیف و کم خوردن و کم گفتن را میراث روزه‌داری در ماه مبارک رمضان دانست و یادآور شد: خداوند متعال ویژگی‌هایی که پیامبران دیگر مطالبه می‌کردند را بدون تقاضا به خاتم‌الانبیا محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله اعطا نمودند؛ حضرت موسی در دعایشان می‌فرمودند؛ « قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»[۱] درحالی‌که قرآن کریم درآیات متعدد به‌ویژه آیه نخست سوره مبارکه شرح، بر اعطای شرح صدر به حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله اشاره می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که انبیای الهی با دشمنان خود حوصله و شرح صدر داشتند، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد حتی در مقابل فرزندانشان شرح صدر به خرج نمی‌دهند؛ شرح صدر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به‌اندازه‌ای زیاد بود که قرآن کریم در فرازهایی از آیه ۸ سوره فاطر می‌فرمایند؛ « فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ»، مبادا جانت به خاطر شدّت تأسف بر آنان از دست برود.

وی با اشاره به این‌که مؤمن متواضع‌تر از دیگران بوده، همواره خود را کوچک می‌پندارد، یادآور شد: انتخاب انبیا برای رسالت بی‌جهت نیست و کسانی می‌توانند به رسالت برسند که اهل خضوع، خشوع و تواضع باشند. جود و بخشش، تواضع، اخلاق‌مداری و شرح صدر از ملاک‌های آراستگی به رسالت الهی است.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود به ۸ شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهم‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: این جنایت و ظلم بزرگی به تمام مسلمانان شد و هیچ‌گاه فراموش‌شدنی نیست.


[۱] – آیه ۲۵ سوره طه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین