عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
گزارش|
در حالی که بسیاری از ایرانیان متقاضی تشرف به عتبات در شب‌های قدر هستند، هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف با پروازهای داخلی به بیش از هشت میلیون تومان رسیده و هر لحظه این قیمت افزایش می‌یابد.

عقیق: مریم سادات آجودانی: سفر به عتبات در شب‌های قدر و حضور در اعتاب مقدسه عراق به ویژه حرم امام حسین علیه‌السلام، همواره در نیمه دوم ماه رمضان مورد استقبال قرار داشته است و امسال هم که پس از سال‌ها شیوع کرونا و اعمال محدودیت، سفر به عراق بدون محدودیت و حتی ویزا انجام می‌شود، بسیاری به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

اعزام‌ بیشتر کاروان‌ها، زمینی و سفرهای انفرادی، هوایی است

البته سازمان حج و زیارت کاروان‌هایی برای تشرف متقاضیان سفر عتبات در نظر گرفته است تا افراد بتوانند با آن‌ها همراه شده و در این ایام پرفضیلت به عتبات مشرف شوند. اما به دلیل نبود سفرهای کوتاه مدت، سفر انفرادی به عتبات افزایش یافته است و بسیاری برای زیارت امام حسین علیه‌السلام در شب‌های قدر به صورت انفرادی یا دوستانه به زیارت مشرف می‌شوند.

با وجود اینکه سفرهای زمینی بیش از سفرهای هوایی است و بیش‌تر کاروان‌ها از طریق مرزهای زمینی وارد عراق می‌شوند، اما برخی از مشتاقان زیارت عتبات آن هم متقاضیان سفر کوتاه مدت، به صورت هوایی عازم عتبات می‌شوند تا از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

قیمت‌های نجومی بلیت پرواز عتبات در شب‌های قدر

اما سفرهای هوایی عتبات برای شب‌های قدر با مشکلاتی همراه شده است؛ به طوری که هزینه بلیت پرواز عتبات که در حالت عادی سه میلیون تومان است، به بیش از ۶ میلیون تومان برای یک طرف افزایش یافته است و هیچ نظارتی هم به قیمت‌های نجومی بلیت پرواز عتبات نمی‌شود.


تغییر هزینه بلیت پرواز عتبات (دوشنبه ۲۱ فروردین) در یک ساعت؛ یکی از پروازها طی یک ساعت ۵۰۰ هزار تومان گران شد!

فدایی، یکی از زائران عتبات که دوشنبه با پرواز داخلی به نجف مشرف شده است، می‌گوید: من یکشنبه قصد سفر کردم برای دوشنبه بلیت پرواز نجف گرفتم. وقتی به سایت‌های عرضه بلیت هواپیما مراجعه می‌کردم، با قیمت‌های نجومی و البته متفاوتی روبرو شدم. در برخی سایت‌ها بلیت پرواز تهران ـ نجف با پروازهای داخلی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما بلیت همان پرواز در سایتی دیگر ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان!

تغییر لحظه‌ای هزینه بلیت پرواز عتبات؛ افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت بلیت در ۲ ساعت!

احمدی، یکی دیگر از متقاضیان تشرف به عتبات در شب‌های قدر با گلایه از تغییر لحظه‌ای قیمت بلیت پرواز عتبات در ایام مناسبتی به ویژه شب‌های قدر می‌گوید: قیمت‌های بلیت پرواز عتبات به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد که مشخص نیست دلیل این تغییر لحظه‌ای چیست و چرا باید تا این اندازه در عرضه بلیت پروازها نابسامانی وجود داشته باشد. من بلیت پرواز عتبات را برای شب‌های قدر سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریدم که چند ساعت بعد که می‌‌خواستم برای یکی دیگر از دوستانم از همان پرواز بلیت بخرم، قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان تومان نسبت به ۲ ساعت قبل افزایش یافته و چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان شده بود.

البته با بررسی خبرنگار فارس، بلیت پرواز عتبات در شب‌های قدر بسته به روز اعزام متفاوت است؛ به طوری که در برخی روزها از حدود چهار میلیون تومان آغاز می‌شود و برخی روزها هم بیش از هشت میلون تومان است.

چرا نظارتی بر قیمت بلیت پروازهای عتبات نیست؟

به گفته یکی از مسؤولان شرکت‌های هواپیمایی، هزینه بلیت پروازهای بین‌المللی بسته به عرضه و تقاضا دارد و نمی‌توان به صورت دقیق قیمت‌گذاری کرد. اما سؤال اینجاست که چرا باید برای پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی آن هم برای سفر عتبات که دولت به ارزان و آسان شدن آن تأکید دارد و از طرفی هم ارز با قیمت پایین‌تر از بازار به این سفرها اختصاص داده است، نظارتی بر پروازهای آن نباشد؟

گلایه دفاتر زیارتی از نبود نرخ مصوب هزینه بلیت پرواز عتبات

البته مشکل پرواز عتبات فقط مختص سفرهای انفرادی عتبات نیست و حتی برخی از مدیران کاروان‌ها و دفاتر زیارتی هم از این بابت گلایه دارند. فرهادی، یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: ما برای شب‌های قدر از مدت‌ها قبل بلیت پرواز رزرو کرده بودیم که هزینه بلیت پرواز عتبات به صورت رفت و برگشت برای ما حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تمام شد و بر اساس همین قیمت هم بسته زیارتی برای اعزام زائران به عتبات در شب‌های قدر بستیم. اما وقتی ظرفیت جدید اعلام کردیم و قرار شد تا دوباره از متقاضیان ثبت‌نام کنیم، بلیت پرواز به حدود هفت میلیون تومان افزایش یافت و ما هم مجبور شدیم قیمت بسته زیارتی را متناسب با این افزایش قیمت در بلیت پرواز، گران کنیم.

دفاتر زیارتی هم گاهی بلیت پرواز عتبات را از چارترکنندگان می‌خرند

با توجه به مشکلاتی که در زمینه سفرهای هوایی عتبات و تأمین بلیت پرواز عتبات وجود دارد، مسؤولان سازمان حج و زیارت مذاکراتی با شرکت‌های هواپیمایی داشتند و حتی درخواست چارتر کردن پروازها توسط سازمان حج و زیارت را داشتند تا دیگر از واسطه‌ها و چارترکنندگان بلیت پرواز را گران‌تر خریداری نکنند. اما هنوز دستورالعملی در این زمینه وجود ندارد که به نظر می‌رسد باید وزیر وزارت راه و شهرسازی در این رابطه ورود کرده و وضعیت پروازهای عتبات را ساماندهی کند تا دیگر برخی افراد سودجو اقدام به چارترکردن پروازها و عرضه بلیت پرواز عتبات به قیمت بالا نکنند.

به گزارش فارس، سفرهای کوتاه مدت عتبات در ایام مناسبتی متقاضی بسیاری دارد. اما همچنان سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات چنین سفرهایی را اجرایی نکرده است و سفرهای زیر نظر این سازمان به صورت یک هفته‌ای طراحی و اجرایی می‌شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین