عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
حجت الاسلام عالی بررسی کرد:
کارشناس مذهبی گفت: برای آن که مسئله تقلید از مرجع که یک امر بسیار عقلانی است را هدف قرار دهند می گویند تقلید برای انسان های نابالغ است و برای دوران کودکی بشر می باشد، در حالی که اگر توجه کنید این مسئله یک امر کاملا عقلایی است، چرا که در هر کاری به متخصص و کارشناس آن زمینه مراجعه می کنند و کارشناس دینی نیز مجتهد است.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به این که حمله دستگاه ابلیس به سمت خانواده و برای فروپاشی خانواده و جامعه است، اظهار داشت: در این حمله نه تنها خانواده به عنوان یک امر مقدس، بلکه همه مقدسات از جمله خداوند و تمام اصول و فروع دین مورد هجوم قرار گرفته اند.

کارشناس مذهبی با بیان این که یکی از اقسام جنگ ها علیه مومنین، جنگ شناختی است گفت: جنگ شناختی از جنگ نظامی بسیار دشوارتر است، چرا که در جنگ نظامی، جسم را هدف قرار می دهند و افکار و اعتقادات تغییر نمی کند، اما در جنگ شناختی، دیدگاه انسان را تغییر می دهند، یعنی شناخت، تفکر و اعتقادات را هدف قرار می دهند که نقطه قوت و تکیه گاه انسان است.

وی افزود: ما با همین اعتقادات و باورهای خود زندگی می کنیم و اگر این باورها را از بین ببرند دیگر انسان نمی تواند پای برخی از امور بایستد.

استاد حوزه با اشاره به این که برای هدف قرار دادن مقدسات و ارزش ها، آنها را خرافه و موهومات عنوان می کنند، گفت: در حال حاضر در رابطه با خدا، معنویت، اعتقادات، نبوت، امامت و اعتقاد به قرآن اظهار می کنند این امور موهومات و خرافات است و یا مسئله مجالس روضه و اشک و توسل را می گویند ایجاد افسردگی می کند و به انحاء مختلف شبهات درباره این مسائل وارد می کنند. حتی برای آن که مسئله تقلید از مرجع که یک امر بسیار عقلانی است را هدف قرار دهند می گویند تقلید برای انسان های نابالغ است و برای دوران کودکی بشر می باشد، در حالی که اگر توجه کنید این مسئله یک امر کاملا عقلایی است، چرا که در هر کاری به متخصص و کارشناس آن زمینه مراجعه می کنند و کارشناس دینی نیز مجتهد است.

عالی، هدف قرار دادن ارزش های دینی مانند غیرت، عفت و حیا را از نقشه های دشمن دانست و افزود: در مورد ارزش های دینی مانند غیرت، عفت و حیا نیز به همین گونه است، یعنی حجاب و حیا را تعبیر به عقب افتاده بودن می کنند و زن بی حجاب و بدحجاب را با کلاس و اجتماعی عنوان می کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنها امر به معروف و نهی از منکر را فضولی کردن تعبیر می کنند، در حالی که امر به معروف و نهی از منکر یک کار انسانی است و از بهترین کارهایی بوده که نشان می دهد انسان ها در قبال یکدیگر احساس مسئولیت می کنند.

عالی با تاکید بر این که ارزش های دینی و مقدسات در غرب سقوط کرده است تصریح کرد: آنها همین را در جنگ شناختی می خواهند، یعنی شناخت و دیدگاه ما را نیز تغییر دهند، لذا این واقعیتی است که در آخرالزمان دینداری سخت می شود.

وی افزود: جنگ شناختی در لایه های شخصیت و افکار انسان نفوذ می کند لذا بسیار سخت تر است و در زمانی که عصر اینترنت و رسانه می باشد و در دور افتاده ترین روستا نیز وجود دارد، مهم ترین جنگ، جنگ شناختی است که در افکار و اعتقادات و در باورها و ارزش ها نفوذ می کنند و همه چیز از جمله خانواده را هدف قرار می دهند، زیرا از جمله اموری است که اگر دچار فروپاشی شود، دینداری در جامعه دچار فروپاشی می گردد.

حجت الاسلام عالی در ادامه به تبیین ارزش و اهمیت خانواده و ارکان آن پرداخت و گفت: در فرهنگ دینی ما، خانواده یک امر مقدس و معبد است و محل عبادت می باشد و خداوند در قرآن کریم آن را جزء آیات خود برشمرده است " وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا ".

وی خاطر نشان کرد: نسبت به رکن سوم خانواده، یعنی پدر و مادر توصیه های عجیبی شده است و اگر کسی در خدمت پدر و مادر باشد عاقبت به خیری چنین فردی تضمین است و عاقبت به خیری مهم ترین دعا برای شخص است.

کارشناس مذهبی با بیان این که نیکی به پدر و مادر موجب دور شدن از عصیان گری و شقاوت است گفت: در سوره مبارکه احقاف ، خداوند متعال ابتدا می فرماید و " وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً " ما سفارش کردیم انسان نسبت به والدین خود احسان کند، سپس خداوند می خواهد دلیل این مسئله را بیان نماید که به چه علت باید به والدین احسان کرد، لذا می فرماید " وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا" بارداری و شیردهی آن سی ماه طول کشید و این بسیار نکته قابل توجهی است.

وی یادآور شد: در این آیه شریفه خداوند متعال ابتدا می فرماید به والدین خود احسان کنید و بعد که می خواهد دلیلی برای آن بیاورد، سختی های مادر را تنها ذکر می کند، بنابراین این نشان دهنده آن است که مادر سختی ها و مشکلات بیشتری تحمل کرده است، لذا حق مادر بیشتر است.

عالی خاطر نشان کرد: البته گفته شده است به پدر و مادر احترام کنید و این کاملا درست است، اما قرار نیست از حق همسر و فرزندان زده شود و به آنها رسیدگی نشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین