عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
پای درس آقا|
رهبر انقلاب می‌فرمایند: لیلةالقدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است.

عقیق: ماه مبارک رمضان یعنی عجین شدن روح و جسم با حقیقت توحید عالم. در این ایام، حال و هوای حیات و زندگی، رنگ دیگری دارد و انسان به راستی درک می‌کند که در فضای خاص و استثنایی قرار گرفته است. در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این باره می‌خوانیم.

در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند

یکی از مواد این مائده‌ الهی و ضیافت الهی [ماه رمضان]، لیلةالقدر است، که در باب وظایف لیلةالقدر، بنده امروز در خطبه‌ اول قدری صحبت کنم. فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»، شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست. درباره‌ دعا هم امروز مطالبی را به شما برادران و خواهران عرض می‌کنم. احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»، مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن، در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است، همه‌ اینها دعاست. دعا یکی از مهم‌ترین کارهای یک بنده‌ مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد. (۱۳۸۴/۰۷/۲۹)

خصوصیات شب قدر

یک جمله‌ کوتاه در باب اهمیت لیلةالقدر عرض کنم، علاوه بر این‌که از جمله‌ی قرآنی «لیلةالقدر خیر من الف شهر» می‌شود فهمید که از نظر ارزشیابی و تقویم الهی، یک شب برابر هزار ماه است. در دعایی که این روزها می‌خوانیم، برای ماه رمضان چهار خصوصیت ذکر می‌کند: یکی تفضیل و تعظیم روزها و شب‌های این ماه است بر روزها و شب‌های ماههای دیگر، یکی وجوب روزه در این ماه است، یکی نزول قرآن در این ماه است و یکی هم وجود لیلةالقدر در این ماه است. یعنی در این دعای مأثور، لیلةالقدر را عِدل نزول قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان مشاهده می‌کنیم. بنابراین قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَّه قلم تقدیر الهی در شب‌های قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته‌ مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. (۱۳۸۲/۰۸/۲۳)

شب ولایت

لیلةالقدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره‌ مبارکه‌ قدر هم، سوره‌ ولایت است.

شب قدر خیلی ارزش دارد. همه‌ ماه رمضان، شب‌ها و روزهایش ارزش والا دارد. البته لیلةالقدر نسبت به روزها و شب‌های ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ اما شب‌ها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شب‌های بقیه‌ سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شب‌ها، همه بر سر سفره‌ انعام الهی حاضرید. استفاده کنید. (۱۳۷۵/۱۰/۱۹)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین