عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
پای درس آقا|
رهبری می‌فرمایند: در دعاهایی که چه در صحیفه‌ سجادیه، چه در بقیه‌ دعاهای مأثور برای ماه رمضان وارد شده است، صفاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این صفات و خصوصیات، قابل تأمل و تدبر است.

عقیق: ماه مبارک رمضان یعنی عجین شدن روح و جسم با حقیقت توحید عالم. در این ایام، حال و هوای حیات و زندگی، رنگ دیگری دارد و انسان به راستی درک می‌کند که در فضای خاص و استثنایی قرار گرفته است. در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این باره می‌خوانیم.

صفات و ویژگی‌های ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه

در دعاهایی که چه در صحیفه‌ مبارکه‌ سجادیه، چه در بقیه‌ دعاهای مأثور برای ماه رمضان وارد شده است، صفاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این صفات و خصوصیات، قابل تأمل و تدبر است: «شهر التّوبة و الانابة»، «شهر الاسلام»، که در دعای صحیفه‌ مبارکه‌ سجادیه است.

مراد از اسلام هم همان چیزی است که در آیه‌ شریفه آمده است: «و من یسلم وجهه الی اللَّه و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه للَّه، یعنی دل و جان را تسلیم کردن در مقابل اراده‌ الهی و حکم الهی و شریعت الهی، رام قرار دادن. «شهر الطّهور». طهور یا به معنای پاک کننده است، یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کننده‌ای وجود دارد که به انسان طهارت و پاکیزگی می‌دهد، یا به صورت مصدر ذکر می‌شود، یعنی شهر پاک شدن از آلودگی‌ها و از آلایش‌ها. «شهر التّمحیص». تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتىِ آمیخته‌ با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره می‌گذارند، مثلاً طلا را، این را تمحیص می‌گویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه‌ انسانی از ناخالصی‌ها و ناپاکی‌ها. این‌ها خصوصیاتی است که درباره‌ این ماه ذکر شده است.

ماهی برای نورانی شدن دل و جان

به نظر انسان اینجور می‌آید که ماه رمضان در بین ایام سال و ماه‌های سال، حکم اوقات نماز را دارد در شبانه‌روز، یعنی همان طوری که در شریعت مقدس اسلامی برای ما که محصور و محدود به عوامل ماده هستیم، یک فرصت‌هایی گذاشته شده است که آن فرصت‌های نماز است. وقت صبح، وقت ظهر، وقت عصر، وقت مغرب، وقت عشا، یک زنگ بیدارباش است، یک خلوت دادن به خود برای ایجاد نورانیت در دل و نفس است، ساعات نماز را در شبانه‌روز برای ما قرار دادند، برای اینکه غرق نشویم، از اسارت ماده یک لحظه‌ای بیرون بیاییم، نفسی تازه کنیم، به یاد معنویت بیفتیم، یکسره غرق در مادیات نباشیم، به نظر می‌رسد که در دوره‌ سال هم ماه رمضان یک چنین وضعیتی را دارد، نفس‌کش روح انسانی و روح ملکوتی انسان است، فرصتی است که با این ریاضت طولانی یک‌ماهه، نفس از تخته‌بند عوامل مادی که ما را احاطه کرده است، خلاصی پیدا کند، نجاتی پیدا کند؛ یک نفسی بکشد، نورانیتی پیدا کند. شارع مقدس، ماه رمضان را برای این قرار داده است. (۱۳۸۹/۰۵/۲۷)

فرصتی برای حزب‌اللهی شدن

در مواجهه‌ با مشکلات، با موانع طبیعی، با همه‌ موانعی که سد راه انسان در همه‌ی حرکت‌های کمال می‌شوند، اگر صبر تمام نشود، آن مانع، تمام خواهد شد. اینی که گفته می‌شود اسلام پیروز است، یعنی این. اینی که می‌فرماید «و انّ جندالله هم الغالبون» یعنی این. جنداللَّه، حزب اللَّه، بنده‌ خدا، عباداللَّه، اینها با ارتباط و اتصالشان با آن منبع لایزال، در مقابل همه‌ مشکلاتی که انسان ممکن است مغلوب آن مشکلات بشود، ایستادگی می‌کنند.

وقتی ایستادگی این طرف وجود داشت، به طور طبیعی در آن طرف زوال وجود خواهد داشت، پس این بر او غلبه پیدا خواهد کرد. البته اگر اسممان حزب اللَّه و جنداللَّه باشد، اما آن ارتباط و اتصال را نداشته باشیم، چنین تضمینی وجود ندارد. بنابراین ارتباط را باید برقرار کرد.  فرصت ماه رمضان اهمیتش اینجاست. فرصت خودسازی، فرصت تقوا، فرصت سرشارکردن ذخیره‌ی یقین در دل که در این دعاهای ماه رمضان هم - دعای روزها، دعاهای شب‌ها - این ازدیاد یقین را می‌بینید که تکرار می‌شود. (۱۳۸۷/۰۶/۱۹)


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین