عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، افزایش اضطراب و استرس را معلول خروج از بندگی خداوند متعال دانست و گفت: گناه، آرامش و رسیدن به‌ قرار و وقار را از انسان سلب می سازد؛ نگاه به نامحرم، گوش دادن به امور نامربوط و لقمه حرام آثار بسیاری بر بی‌قرارسازی انسان دارد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ماه مبارک رمضان و سال نو را از مناسبت‌های مهم دینی و ملی توصیف کرد و ابراز داشت: انسان برای بهره‌مندی از فیوضات و برکات ماه رمضان، باید برنامه جامع و کاملی را ترسیم نماید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه اعمال روزهای پایانی ماه مبارک شعبان را موردتوجه قرارداد و با تأکید بر این‌که باید فرصت ماه شعبان را مغتنم شمرد، اظهار داشت: یکی از برکات ماه شعبان، ازدیاد رزق مادی و معنوی است.

وی به روایتی از امام صادق علیه‌السلام در بیان حدیثی قدسی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در حدیثی قدسی می‌فرمایند؛ «یا عبادی سِتّةٌ مِنّی وَ سِتَّةٌ مِنکُم؛ البَلاءُ مِنِّی وَ الصَّبرُ مِنکُم؛ الرِزقُ مِنِّی وَ الشُّکرُ مِنکُم؛ الجَنَّةُ مِنِّی وَ الاطّاعَةُ مِنکُم؛ المَغفِرَةُ مِنِّی وَالتُّوبَةُ مِنکُم؛ الاِستِجابَةُ مِنِّی وَ الدُّعاءُ مِنکُم؛ القَضاءُ مِنِّی وَ الرِّضاءُ مِنکُم». ای بندگان من! شش چیز از من است، شش چیز هم از شماست ، مغفرت و آمرزش از من است در برابر آن باید شما توبه از گناه بیاورید، بهشت از من است ، طاعت و بندگی از شما ، روزی از من است و شکر و سپاس هم از شما ، حکم و قضا از من است و رضایت به آن از شما ، بلا و آزمایش از من است و صبر و استقامت از شما ، اجابت از من است و دعا از شما.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ماه شعبان را بستری ارزشمند برای توبه و رجوع به سمت خداوند متعال و زدودن دل از زنگار گناه برای میزبانی از فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان توصیف کرد و اذعان داشت: در این فرصت‌های پایانی ماه شعبان، حتی در آخرین ساعات می‌توان با ندای«وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ» اعماق جان و وجودمان به سمت خالق هستی رهنمون سازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی به فراز «وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِیناً لَکَ مُتَضَرِّعاً إِلَیْکَ » مناجات شعبانیه اشاره کرد و ابراز داشت: در این فراز به خداوند متعال عرضه می‌داریم، بار الها از خودم از نفسم به سمت تو گریزانم و در حال درماندگی و زاری در برابرت ایستاده‌ام.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که جنت منحصر در آخرت نیست و اگر انسان مطیع اوامر الهی باشد، جلوه‌ای از بهشت را در همین دنیا درک خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: بالاترین نعمت در بهشت، رسیدن به آرامش، سکون و قرار و وقاری است که خداوند متعال در همین دنیا رزق برخی از انسان می‌سازد. حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و فاطمه معصومه سلام‌الله علیها «روضة من ریاض الجنة» و تجلی بهشت بر روی زمین هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که گناه آرامش و رسیدن به‌قرار و وقار را از انسان سلب می‌کند، یادآور شد: نگاه به نامحرم، گوش دادن به امور نامربوط و لقمه حرام آثار بسیاری بر بی‌قرار سازی انسان دارد.

مؤمنی افزایش اضطراب و استرس را معلول خروج از بندگی خداوند متعال دانست و تصریح کرد: بندگی الهی انسان را به چنان آرامش و وقاری نائل می‌سازد که گویی انسان در بهشت حضور دارد. برخی از آدمیان در همین دنیا بهشت را درک می‌کنند.

وی در تبیین فراز «الرِزقُ مِنِّی وَ الشُّکرُ مِنکُم»، حدیث قدسی، با تأکید بر این‌که رزق تنها در دستان ذات اقدس الهی است، خاطرنشان ساخت: اگر انسان خودش مانعی در رزق به وجود نیاورد، خداوند متعال وعده تحقق «وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ» را داده‌اند. تلاش، کوشش و شکر الهی مهم‌ترین عوامل رسیدن به رزق مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ الهی است. همواره باید شاکر رزق‌های مادی و معنوی باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر این‌که خداوند متعال بد را برای بندگانش رقم نمی‌زند، یادآور شد: ذات اقدس الهی همواره بهترین‌ها را برای بندگانش رقم می‌زند و اگر حکمی برای بنده‌ای صادر کند، یقیناً بر اساس مصلحت و حکمت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در تبیین فراز «البَلاءُ مِنِّی وَ الصَّبرُ مِنکُم»؛ بلا برای مؤمنین را تلنگری برای برگشت انسان به مدار بندگی توصیف کرد و ابراز داشت: خداوند متعال در حدیثی قدسی می‌فرمایند؛ «مَن لم یَرضَ بقَضائی و لم یَشکُرْ لِنَعمائی و لم یَصبِرْ علی بَلائی فَلْیَتَّخِذْ رَبّا سِوای»؛ کسی که به قضای من خشنود نیست و نعمت‌های مرا سپاس نگزارد و بر بلای من شکیبا نباشد، پروردگاری جز من طلب کند.

وی در اشاره به «الاِستِجابَةُ مِنِّی وَ الدُّعاءُ مِنکُم» بابیان این‌که خداوند متعال دستی که به نیاز دراز شود را برنمی‌گرداند، خاطرنشان ساخت: هرآن چه خداوند متعال متوجه انسان سازد، بر اساس مصلحت و حکمت است؛ ممکن است ما نغمت ببینیم، اما حقیقتاً نعمت است و خداوند متعال عوض آن بلا و یا دعای که ظرف وجودی‌مان آن را جذب یا سلب نموده، به بهترین وجه ممکن جبران می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این‌که اگر خداوند متعال حاجت بنده‌ای را نمی‌دهد، یقیناً معلول علتی است، اذعان داشت: باید از الآن و در همین روزهای پایانی ماه شعبان، زمینه درک و بهره‌مندی از بهترین زمان دعا در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر را فراهم‌سازیم.

وی دعا را نشان دادن خود به خدا توصیف کرد و با تأکید بر این‌که بهترین کلمات دعا و بیان حاجات از لسان ائمه اطهار علیهم‌السلام صادرشده است، خاطرنشان ساخت: هیچ‌چیزی مثل دعا گره‌های کور را باز نمی‌کند. حتی قضا و حکم حتمی نیز با دعا برطرف می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به تاثیرات وصف ناپذیر دعای دیگران در حق انسان، تصریح کرد: یکی از چیزهایی که باعث می‌شود حجت بن الحسن(عج) برایمان دعا کنند، این است که برای جد غریبشان اباعبدالله الحسین علیه السلام گریه و برای حضرت دعا کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین