عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
سهیل اسعد عنوان کرد:
سهیل اسعد گفت: طرحی که خیلی مایل بودم مطرح کنم این است که امیدوارم یک روز جمهوری اسلامی به عنوان ام القری قرآن شناخته شود.

عقیق: سهیل اسعد مبلغ بین المللی آرژانتینی در خصوص برپایی سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در گفت‌وگویی به عنوان یک جریان ترویجی قرآنی کشور گفت: ما در فضای آموزه‌های دینی همیشه دو نگاه نسبت به دین داریم. نخست نگاه به معانی دین و آموزه‌هایی که برای هدایت بشر و ساخت عقول معنا پیدا می‌کنند و بخشی دیگر مسائل شعاری است که در تبلیغ ظاهر آن مهم بر شمرده می‌شود.

این مبلغ آرژانتینی افزود: انسان یک ظاهر و باطن دارد. باطن انسان نیاز به تقویت، عمق فکری، درک، بصیرت، عقیده، ایمان، دارد اما بعد دوم که ظاهر انسان است نیاز به یک ساختار ظاهری که در این ساختار دین هم می‌تواند عمل کند و تدین انسان حفظ شود به عنوان مثال نماز یک باطنی دارد که ارتباط قلبی باخداست و در عین حال نماز جماعت، تکبیر و تسبیح دارد. مسابقات قرآن ظاهر دین را حفظ می‌کند و کمک می‌کند به صورت هنری زیبایی ظاهری دین ظهور و بروز کند.

وی ادامه داد: از آن سمت قرآن و تلاوت و قرائت جنبه معنوی عمیق دارد با شنیدن قرآن و ارتباط با آیات الهی با شنیدن آن پیوند می‌خورد. قرآن زیبابیی های مختلفی دارد صدا، ملودی، موسیقی ادبیات، شعر، خطاطی، تورق و تهذیب همه اینها جز هنرهای اسلامی است که مسابقات کمک می‌کند این هنرها مطرح شود و مؤثر باشد.

روش تلاوت جذاب باعث جذب قلوب می‌شود

سهیل اسعد با بیان اینکه خودش به مدت سه سال در فعالیت‌های قرآنی در لبنان مشارکت داشته و از هنر تلاوت برای جذب قلوب جوانان در جوامع غربی بسیار بهره گرفته است اضافه کرد: جوانان معمولاً درک هنری خاصی دارند وقتی صدای زیبای قرآن را می‌شنوند بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند. من اذان را در مکان‌های مختلفی گفته ام یکی از آنها جایی بود که مایکل جکسون پشت همان میکروفن خوانده بود و هفت هزار نفر آنجا اذان شنیدند و بسیار برایشان جالب بود. یا در کلیساهای مختلف اذان گفته و قرآن تلاوت کردم. شما اگر روش تلاوتتان جذاب باشد می‌تواند جذب کند.

وی گفت: روش دعوت پیامبر در صدر اسلام با قرآن و تبلیغی قرآنی بود. ما کمی از فضای قرآن دور شدیم. جمهوری اسلامی قرائتی دارد که مختص قرآن است. اینگونه مسابقات بین المللی جنبه دیگری هم دارد که تحریک جامعه برای یادگیری و حفظ قرآن و فعالیت‌های این چنینی است. تا وقتی مسابقات و جایزه و جمع قرآنی است فضایی را ایجاد می‌کند تا افراد علاقه مند در آن حاضر باشند.

امیدوارم روزی جمهوری اسلامی به عنوان ام القرآی قرآن شناخته شود

اسعد با طرح پیشنهادی گفت: طرحی که خیلی مایل بودم مطرح کنم این است که امیدوارم یک روز جمهوری اسلامی به عنوان ام القرآی قرآن شناخته شود. شما حوزه علمیه را در نظر بگیرید که ابتدا جنبه ملی داشت و بعد از مدتی به یک مرکز بین المللی تربیت طلاب تبدیل و مقصدی برای جوانان طالب علوم دینی شده است؛ تا جایی که شیعیان جهان وقتی می‌خواهند با علوم دینی و معارف آشنا شوند به صورت تخصصی به قم می‌آیند. ما چنین حالتی در باب قرآن در مصر و یا در خصوص مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی شاهد هستیم.

این مبلغ بین الملی افزود: اگر بتوانیم مدرسه بین المللی قرآن را به صورت خیلی جدی در جمهوری اسلامی پیگیری کنیم و در باب تعلیم قرآنی پیش رویم بسیار می‌تواند نقطه روشنی باشد. اگر سطح مدارس قاریان و حافظان ما بالاتر برود امکان پذیر است. این امر موضوعی است که طبق اولویت‌های هر کشوری می‌توان به جلو برد.

در بزرگترین منبع معرفتی شیعه از ده درصد قرآن در حال استفاده هستیم

وی با تاکید بر اینکه هنوز قرآن بین شیعیان اولویت اول پیدا نکرده است، ادامه داد: اینکه مصر در این خصوص خیلی زیاد حرفش به میان می‌آید به این دلیل است که قرآن در عالم اهل تسنن مهمترین منبع علوم و معارف است و در بین شیعیان چنین نیست. ما در حوزه علمیه چقدر قرآن می‌خوانیم؟ در باب فقه، آیات الاحکام داریم احکامی که از قرآن استخراج می‌شود ۵۰۰ آیه است در حالیکه قرآن ۶ هزار آیه دارد. ما در بزرگترین منبع معرفتی شیعه از ده درصد قرآن در حال استفاده هستیم.

این فعال آرژانتینی افزود: قرآن را باید محور در تمامی عرصه‌های آموزشی، تربیتی، رسانه، سینما حوزه‌های علمیه به عنوان سیاست گزار قرار دهیم. چون تجربه زیست در کشورهای اسلامی و شبه اسلامی دارم بنظرم مسئولیت بر عهده ملت است. من آن چیزی که در جهان اسلام دیدم این است که خود مردم درگیر قرآن هستند و خودشان در حفظ، تأسیس مدرسه قرآنی، تلاوت، مکتب و محافل قرآنی دخیلند.

مردم ایران به دلیل نامفهوم بودن زبان عربی درگیر قرآن نیستند

اسعد ادامه داد: قرآن کتابی مردمی است و خود مردم باید درگیر باشند و تنها مسئولیت حکومت، دولت و حاکمیت نیست بلکه آنها می‌توانند ساختاری را ایجاد کنند تا مردم از آن استفاده کنند به عنوان مثال حاکمیت بتواند مسجدی بسازد اما نماز برای فرد فرد آحاد جامعه است. قرآن کتابی برای مردم و امت اسلامی است. یکی از موضوعاتی که در جمهوری اسلامی مهم است و شاید یکی از دلایلی است که مردم ایران با قران نتوانستند همراه شوند، زبان عربی است. شاید دلیلی که مردم مصر درگیری بیشتری با قرآن دارند تا مردم ایران بحث زبان قرآن است و این امر طبیعی است.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها بیشتر از اینکه قرآنی باشند با اهل بیت و توجه به مناسک عترتی انس دارند، افزود: مردم ایران نسبت به بحث توحید و خدا با اهل بیت بیشتر ارتباط دارند تا با خدا. روزهایی خاصی برای اهل بیت وجود دارد اما برای خدا چیزی مطرح نیست و روزی برای خدا مطرح نیست. بنظرم ارتباط با انسان با انسان خیلی راحت تر است تا ارتباط انسان با مخلوقی که نمی‌تواند ببیند.

این مبلغ آرژانتینی با اشاره به توهین اخیر به قرآن کریم برپایی این رویدادها ارزیابی کرد و گفت: مسابقات فضایی خاص برای عده‌ای خاصی است و بنظرم امثال این اهانت‌ها باید در مقابلش حرکت عمومی‌تری صورت بگیرد. در ما قبل با تعدی به سرزمین مسلمان‌ها ما تنها یک مسابقه‌ای را برای مقابله نگذاشتیم بلکه مقاوت و دفاع از آنها را سرلوحه قرر دادیم در تقابل با هجمه‌هایی که از اسلام است باید ببینیم کسی که مهاجمه و حمله می‌کند با چه امکاناتی انجام می‌دهد و با همان اقداماتی که دشمن حمله می‌کند باید با آنها مقابله کنیم. سلمان رشدی با پشتیبانی اقتصادی سیاسی کتاب نوشت اما در مقابلش ما کاری نکردیم و تنها امام بود که فتوای ارتداد داد. باید ببینیم او به چه نحوی حمله کرده تا با همان سلاح و همان مقدار امکانات و استراتژی مقابله کنیم.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
منبع؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
منبع؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
منبع خودشه ولی اینکه یک آدم معروف را در تیتر بیاوریم کار خوبی نیست. متن خبر میگوید سهیل اسعد اذان گفته در محلی که قبلا جکسون خوانندگی کرده! ولی تیتر گمراه کننده است
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین