عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
سفرهای زیارتی به عتبات در هفته‌های اخیر افزایش یافته و ظرفیت‌های کاروان‌ها به ویژه برای اعزام‌های زمینی در حال تکمیل است. با این وجود در صورت تکمیل شدن ظرفیت فعلی کاروان‌ها، ظرفیت‌های جدیدی بازگشایی و اعلام خواهد شد.

عقیق:در روزهای پایانی ماه رجب تعداد زائران عتبات افزایش یافته است و در حالی که ماه‌های گذشته تعداد کاروان‌های اعزامی به عراق از کشورها انگشت‌شمار بود، اکنون این تعداد رشد داشته است.

افزایش تعداد کاروان‌های عتبات در هفته‌های اخیر

مسؤول یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: در هفته‌های آینده ما روزانه بیش از هشت کاروان از شهرهای مختلف به عراق اعزام می‌کنیم که این تعداد نسبت به ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌است؛ به طوری که در دی‌ماه شاید روزانه ۲ کاروان هم نداشتیم.

استقبال زائران از سفرهای زمینی عتبات

وی با اشاره به استقبال زائران از سفرهای زمینی عتبات نیز می‌افزاید: با توجه به گرانی دلار و افزایش هزینه سفر عتبات، بیش‌تر زائران ترجیح می‌دهند که به صورت زمینی به این سفر معنوی مشرف شوند. با این وجود، سفرهای هوایی هم طرفداران خود را دارد و همچنان اعزام‌های هوایی نیز روزانه از ایستگاه پروازی تهران و مشهد صورت می‌گیرد و در طول هفته نیز از سایر ایستگاه‌های پروازی همچون ساری، تبریز، شیراز، اصفهان و یزد زائران به نجف اشرف اعزام می‌شوند.

سفر زمینی به عتبات از مرزهای شلمچه، مهران و خسروی انجام می‌شود که البته زائران شهرهای جنوبی کشور از مرز شلمچه به عراق می‌روند. همچنین با وجود بازگشایی مرز خسروی به روی کاروان‌های عتبات، همچنان بسیاری از مرز مهران وارد عراق می‌شوند.

ایرانیان در صدر زائران خارجی حرم امام علی (ع) در ماه رجب

با توجه به رشد تعداد زائران عتبات در هفته‌های اخیر، در ساعات اقامه نماز جماعت نیز زائران ایرانی با حضور در حرم‌های مطهر در نمازهای جماعت شرکت می‌کنند؛ تا جایی که به گفته متولیان حرم امام علی علیه‌السلام طی ۲ هفته اخیر تعداد زائران ایرانی نسبت به سایر کشورها بیش‌تر بوده است و پس از ایرانیان، زائران هندی و پاکستانی در صدر تشرف به حرم مولا هم‌زمان با ماه رجب هستند.

پیش‌بینی ظرفیت ۱۰۰ هزار نفری برای زیارت عتبات در یک ماه

استقبال زائران ایرانی برای سفر به عتبات در حالی است که در ماه‌های گذشته اعزام‌ها به عراق به حداقل رسیده بود و ماهانه با وجود ظرفیت بیش از ۷۰ هزار نفری، حتی نیمی از این ظرفیت هم تکمیل نمی‌شد، اما اکنون با برنامه سازمان حج و زیارت، ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار نفری پیش‌بینی شده و بسیاری از این ظرفیت‌ها هم تکمیل شده‌اند و روزانه دفاتر زیارتی چندین اعزام از شهرهای مختلف دارند.

تدارک ظرفیت جدید درصورت تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌های عتبات

علاوه بر این، به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت، ظرفیت‌های جدید برای اعزام زائران به عتبات در صورت تکمیل شدن ظرفیت‌های موجود پیش‌بینی خواهد شد تا همه مشتاقان زیارت کربلا بتوانند در این ایام پرفیض به این سفر معنوی مشرف شوند.

بر همین اساس، زائران برای ثبت‌نام در کاروان‌ها و تکمیل ظرفیت‌ها دیگر جای نگرانی نداشته و می‌توانند تا ۱۰ اسفندماه که ظرفیت‌های جدید هم اعلام شده است، در کاروان‌های موجود ثبت‌نام کرده و به زیارت عتبات مشرف شوند.

همکاری عراقی‌ها برای تشرف ایرانیان به عتبات

طرف عراقی هم به منظور حضور ایرانیان در عراق همکاری لازم را داشته و نه تنها در مرزهای زمینی بلکه در فرودگاه‌های نجف و بغداد نیز سعی در تسهیل سفر ایرانیان داشته‌اند. 

البته هزینه سفر عتبات در هفته‌های اخیر رشد داشته و سفر هوایی عتبات که از حدود ۱۲ میلیون تومان شروع می‌شد، حداقل به ۱۳ میلیون تومان رسیده که دلیل اصلی این امر بالا رفتن نرخ دلار است؛ چرا که دفاتر زیارتی برای تأمین هزینه ارزی این سفر معنوی، باید ارز متشکل تهیه کنند که قیمت آن از ۳۸ هزار تومان در اواخر دی‌ماه، به بیش از ۴۳ هزار تومان افزایش یافته است. حتی هزینه سفرهای ارزان قیمت عتبات هم که با کم‌تر از سه میلیون تومان در تابستان آغاز شد، با افزایش بیش از ۵۰ درصدی، در بهمن‌ماه به چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

در کنار سفرهای زیارتی به عتبات در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، بسیاری از گروه‌های دوستانه یا هیأتی نیز خارج از این چارچوب به عتبات مشرف می‌شوند و به جای تشرف یک هفته‌ای به عتبات در مدت کوتاهی به زیارت می‌روند.

تنوع بسته زیارتی و تشرف گروهی و انفرادی زائران به عتبات

به گفته مسؤول یکی از گروه‌های زیارتی که به صورت خودجوش در مناسبت‌ها همراه با دوستان عازم عتبات می‌‌شود، با توجه به اهمیت زیارت کربلا در ماه‌های رجب و شعبان، سعی کردیم تا با هر شیوه‌ای مشتاقان زیات را همراه سازیم؛ تا جایی که در روزهای گذشته بیش از سه اتوبوس زائر را به این سفر معنوی اعزام کردیم. این گروه از زائران چهار روز در عراق بودند که ۲ روز در کربلا و ۲ روز در نجف به زیارت پرداختند.

هم‌اکنون سفرهای زیارتی عتبات در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت فقط به صورت یک هفته‌ای است. این امر در حالی است که سال گذشته با برقراری سفرهای عتبات در ایام کرونا، قرار بود این سفرها در بسته‌های متنوع اجرایی شود که با گذشت یک سال همچنان خبری از بسته‌های کوتاه مدت عتبات نیست و همین امر موجب شده تا برخی به صورت انفرادی و برخی هم به صورت گروهی خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت عازم عتبات شوند.

به گزارش فارس، زیارت عتبات در سال جاری با فرازونشیب‌هایی همراه بود اما در نیمه دوم سال جاری در کنار افزایش هزینه‌های این سفر معنوی، تعداد زائران هم کاهش پیدا کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین