عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
فیلم|
علامه مصباح یزدی در دیدار با اهالی هیئت و مداحی گفت: شما که افتخار دارید نه تنها خودتان معرفت دینی صحیح و احساسات پاکی درونتان شکل گرفته است بلکه می‌خواهید دیگران را هم راهنمایی و هدایت کنید، بدانید راه صحیح دو چیز است.

عقیق: ۱۲ دی‌ماه سالروز وفات علامه محمدتقی مصباح یزدی فیلسوف، مجتهد، فقیه، استاد اخلاق، مفسر، متکلم و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است. این عالم وارسته تیرماه سال ۹۷ در دومین اجلاس ملی رابطان جامعه‌ ایمانی‌ مشعر در شهر قم برای اهالی هیأت، سخنرانی داشت.

یک قطره اشک برای سیدالشهدا، از صد سال عبادت برتر است

علامه مصباح یزدی در این دیدار اظهار داشت: شما از جاهای مختلف در قم حضور پیدا کرده و کارهای شخصی خود را رها کردید، برای چه؟ برای چه سود مادی یا جایزه‌ای؟ تنها به عشق سیدالشهدا حاضر شده‌اید. این عشق است که کیمیاست. یک قطره اشک اگر در این راه ریخته شود، از صد سال عبادت برتری دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر ناخالصی هم باشد بازهم آن‌ها با کرمشان قبول می‌کنند، گفت: ما همت‌مان ضعیف است و باید پیش خود خجالت بکشیم که همچنین کالای ذی‌قیمتی که می‌توان با آن عالم را خرید، در راه منافع مادی و دنیوی صرف می‌کنیم.

۲ توصیه علامه مصباح یزدی به مداحان و هیأتی‌ها

مصباح یزدی گفت: شما که افتخار دارید نه تنها خودتان معرفت دینی صحیح و احساسات پاکی درونتان شکل گرفته است بلکه می‌خواهید دیگران را هم راهنمایی و هدایت کنید، بدانید راه صحیح دو چیز است. اول سعی کنید دیگران بهتر دین و دوستان اسلام را بشناسند. دشمنان را هم بشناسند تا از آن‌ها پرهیز کنند. در زیارت عاشورا اول اللهم العن است و بعد السلام علیک که این معنا دارد یعنی باید در جامعه اول دشمنان را شناخت.

این عالم تصریح کرد: دوم سعی کنید احساسات دینی مردم را با عوامل صحیح تقویت کنید. آدم به خاطر انگیزه‌ها نباید اجازه دهد برخی چیزها از حد ادب خارج شود. برخی چیزها را که ضعیف است و سند درستی ندارد، سلیقه‌ای گفته شده است، اهمیت ندهید. مطلب صحیح را با ادب صحیح بیان کنید. این امر، گاهی کاری فردی است که فرد باید در زندگی خودش مراقب آن باشد اما شما بنا دارید جامعه‌ای را به سمت این اهداف هدایت کنید بنابراین باید بسیار مراقب باشید تا چه معارفی را با چه شیوه‌ای بیان می‌کنید تا مردم بهتر بپذیرند. معارف را به چه اشعار، ادبیات و هنری بیان کنید که این مرحله شناخت است و بعد از آن باید انگیزه‌شان برای تشبه به آنان تقویت شود و احساسات و عواطف دینی‌شان رشد کند.

برخی بزرگان با شنیدن نام سیدالشهدا اشک می‌ریزند

وی ادامه داد: حتماً دیده‌اید که برخی از بزرگان و واعظان روی منبر یا مواقع دیگر، نام سیدالشهدا را می‌برند اشک از چشمان آنان خارج می‌شود. بعضی از علمای بزرگ را من دیده‌ بودم که در همین صحبت عادی زمانی که نام امام حسین (ع) می‌آمد، اشک از گوشه چشمانشان می‌آمد.

فیلم این سخنان را اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 63

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین