عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
آیت الله میرباقری؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: انسان هرقدر به خدای عزیز وابسته شود، عزیزتر و هراندازه به مخلوقات وابسته شود، ذلیل تر خواهد شد.

عقیق: آیت الله میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با بیان این که خداوند متعال در بیان برنامه کلی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به موانع و دشمنی‌های رسالت نبوی اشاره نموده است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیات ۶ و ۷ سوره علق می‌فرمایند؛ «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ  أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰ» کسانی که توهم غنای از خدا و آموزه‌های الهی دارند، قطعاً طغیان خواهند کرد.

وی به معارف بلند سوره ابراهیم(ع) دررابطه‌با مأموریت پیامبر اعظم و طرح‌های دشمن در مسیر رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله مطالبی را بیان می‌کنند، اظهار داشت: خداوند متعال خطاب به پیامبر اعظم می‌فرمایند؛ قرآن کریم، کتاب باعظمت و کلام الهی است که نازل شده و نزول آن به‌صورت متصل به مقام بالاست، قلبی که می‌تواند این کتاب الهی را تحمل کند، قلب وجود مقدس رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام تصریح کرد: قرآن کریم ریسمانی میان خداوند متعال و ماست تا با تمسک بدان رفعت پیدا کنیم و به هر اندازه‌ای که حقایق و روح قرآن در جان انسان نازل شده باشد، انسان متناسب با آن در مراتب بهشتیان قرار خواهد گرفت. اگر کسی رشته هدایت‌های آیات قرآن را بگیرد، باب هدایت الهی به روی او گشوده خواهد شد.

میرباقری سیر در وادی رحمت الهی مکشوف از تمسک به آیات الهی را رفعت بخش و سراسر نور و هدایت توصیف کرد و ابراز داشت: قرآن کریم سراسر رحمت عام و خاص الهی است که تمسک کنندگان بدان با همراهی ولی خدا از وادی ظلمات به سمت نور رهنمون می‌سازند و کسانی که به خداوند متعال کفر می‌ورزند و در برابر نعمات و اولیای الهی طغیان می‌کنند، به دست اولیای طاغوت می‌افتند و از وادی رحمت و نور به سمت ظلمات و جهنمیان سوق پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر این که آیات قرآن کریم در صدر و سینه کسانی که از علم الهی اشراب شده‌اند قرار دارد و کسی که بخواهد به قران کریم نائل آید، باید از طریق امام بدان دست یابد، اظهار داشت: سراسر هستی مرهون امر و فرمان الهی است و همه در مقابل عزت الهی ذلیل‌اند؛ لذا انسان اگر در راه خدای عزیز قرار بگیرد، عزیز همه خواهد شد. عزیز الهی بودن، نفوذناپذیری در مقابل وسوسه‌ها، تهدیدها، لذت‌ها، شهوت‌ها و غضب‌هاست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به حدیث «المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ» از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اشاره کرد و اذعان داشت: مؤمن همچون کوه استواری است که وسوسه‌های شیطانی و عواطف نمی‌تواند او را به حرکت وادارد.

میرباقری با تأکید بر این که اگر به خداوند متعال وصل شویم عزت خواهیم یافت، اظهار داشت: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ»؛ عزت فقط برای سه دسته است، خداوند متعال، رسولی که به خدا متصل است و مؤمنینی که به رسول الهی متصل هستند.

وی افزود: متقین به‌اندازه‌ای عزیز می‌شوند که شیطان برای ایجاد انحراف، با به‌کارگیری لشکری از شیاطین گردبادهایی از وسوسه‌های شیطانی را پیش رویش ترسیم می‌کند و در صورت ناتوانی، خود ابلیس وارد می‌شود تا این مؤمن را به ضلالت و گمراهی سوق دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که شیطان در صورت ناتوانی خود، از طریق جاهلی دیگر در مؤمن نفوذ کرده او را وادار به حرکت در مقابل توطئه‌ها و وسوسه‌ها سازد، اظهار داشت: خداوند متعال در مواجهه با چنین شرایطی بهترین راهکار را «قالو سلاما» ذکر می‌کنند. کسانی که با خدای عزیز مرتبط می‌شوند، عزیز همه و نفوذناپذیر در مقابل توطئه‌ها خواهند شد.

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از مولی الموحدین علی علیه‌السلام اشاره و تصریح کرد: کسی که با اعتصام به خدا عزیز و نورانی شود، گرمی و سختی روزگار او را تکان نخواهد داد. انسان هرچه به خدای عزیز وابسته شود، عزیزتر و هراندازه به مخلوقات ذلیل وابسته گردد، ذلیل‌تر می‌شود.

در بخشی از این مراسم، نشان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به خانواده شهید مدافع امنیت سید روح‌الله عجمیان اهدا شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین