عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی یکی از معیارهای مهم جامعه پیشرفته و پیشرفت فرهنگی یک جامعه این است که مردها و زن‌ها در چنین جامعه‌ای با پوشش مناسب در فضای عمومی جامعه حاضر شوند و به وظایف خود عمل کنند.

عقیق: آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع خواهران مطالبه گر عفاف و حجاب که یکشنبه 20 آذرماه در خیمه گلستان شهدا برگزار شد، گفت: حجاب استدلال عقلی و پشتوانه فطری دارد. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «فطره الله التی فطر الناس علیها»، دین همان سرشتی است که خداوند مردم را بر آن سرشته است. قبل از دین اسلام هم زنانی که عفیفه بودند، حجاب داشتند. حجاب تفاوت بین انسان و حیوان و برهنگی ادای حیوان درآوردن است. از این جهت پوشش و حیا ملازم و همراه یکدیگر هستند.

حیا هم‌خانواده کلمه «حی» به معنای زنده است، بنابراین خواهری که حجاب کامل و برادری که پوشش مناسبی دارد دارای حی است و به معنای واقعی کلمه یک انسان زنده است. در مقابل برهنگی یا ادای حیوان درآوردن یک نوع مردگی روحی است. وی افزود: حجاب نوعی احترام گذاشتن به جامعه و آزادی فکر است، در جامعه‌ای که مرد و زن آن از پوشش مناسبی برخوردار هستند، هر فردی به دنبال پیشبرد کار خود و خدمت به جامعه است، اما وقتی پوشش نامناسب باشد فکر ارتباط نامشروع و مشغولیت فکری هم برای زنان به وجود می‌آید هم برای مردان.

وقتی یک خانم با بدحجابی در جامعه حاضر می‌شود ممکن است صدها نفر او را ببینند و فکرشان مشغول او شود، حتی خود آن زن هم فکرش مشغول می‌شود. آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در این خصوص خاطره‌ای را روایت می‌کند: یک خانم انگلیسی که به ایران آمده بود درباره خاطرات خود از سفر به ایران می‌گوید: وقتی می‌خواستم به ایران بروم دوستانم من را نهی می‌کردند و می‌گفتند اگر بروی آزادیت سلب می‌شود، اما من که حرف‌های ضدونقیض زیادی از ایران شنیده بودم دوست داشتم خودم بروم و از نزدیک ببینم. وقتی به ایران رفتم ناچار بودم طبق قانون ایران روسری سر کنم، احساس کردم آزادی‌ام را از دست دادم اما چند روزی که گذشت فهمیدم فکرم آزاد شده است و آن آزادی که ما در انگلستان داشتیم آزادی دقیقی نبود، ما باید رویکرد و تعریف جدیدی از کلمه آزادی داشته باشیم.

نمونه آزادی فکری در همایش اربعین است وی توضیح داد: در حقیقت آن آزادی ظاهری که در انگلستان به مردان و زنان می‌دهند و به آنها می‌گویند آزادی هر طور دوست داری خود را بپوشانی، آزادی‌ای است که فکر را مشغول می‌کند. آنها به آزادی جسم فکر می‌کنند در حالی که ما به دنبال آزادی فکر هستیم. نمونه واضح این آزادی فکری همایش عظیم اربعین است، خیلی‌ها اظهار کردند که ما در راهپیمایی اربعین فکر راحت و آرامی داشتیم.

علت این است که در راهپیمایی اربعین همه شرکت کنندگان اعم از زن و مرد پوشش مناسبی دارند. آیت‌الله مهدوی اذعان داشت: پوشش مناسب احترام به افراد و خانواده‌ها است. خانمی که با پوششی نامناسب در جامعه ظاهر می‌شود، قطعا قصد این را ندارد که مردان متعددی را به خود مشغول کند یا با همه مردانی که او را می‌بینند ازدواج کند، اما عملی که انجام می‌دهد اثر دیگری دارد، او توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند، مردانی که اگر ازدواج نکردند ممکن است گرفتار گناه بشوند و اگر ازدواج کردند ممکن است در اثر رفتار نابهنجار این خانم به ازدواج و همسر خود قانع نشوند.

وقتی از حضرت زهرا(س) سوال شد بهترین برای زن چیست، فرمودند: بهترین حالت برای زن این است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند. زمانی هم که یک مرد نابینا به منزل ایشان آمد، آن حضرت خود را پوشاندند، سوال کردند این مرد که نابیناست چرا خود را پوشاندید، حضرت زهرا(س) فرمودند: او نمی‌بیند من که می‌بینم ممکن است بوی من را استشمام کند. سیره و شیوه بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) بیانگر اهمیت حجاب و عفاف است. 

حجاب و عفاف وصیت شهداست وی با اشاره به یکی از معیارهای مهم جامعه پیشرفته و پیشرفت فرهنگی یک جامعه، اظهار داشت: یکی از معیارها این است که مردها و زن‌ها در چنین جامعه‌ای با پوشش مناسب در فضای عمومی جامعه حاضر شوند و به وظایف خود عمل کنند. اما زنانی که بی‌بندوبار، ولنگار، بی‌حیا و بی‌عفت هستند از هیچ ارتباط خلاف اخلاق و خلاف شرعی نگران نمی‌شوند، چنین افرادی قطعا نمی‌توانند خدمتی به جامعه خود کنند، نه تنها خدمت نمی‌کنند بلکه ضرر هم می‌رسانند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی یادآور شد: حجاب و عفاف وصیت و توصیه شهدای این انقلاب و نظام است، بسیاری از جوان‌هایی که جان خود را برای حفظ این کشور دادند در وصیتنامه‌های خود به حفظ حجاب توصیه کردند. صاحبان انقلاب شما هستید که بر سر آرمان‌های انقلاب پافشاری می‌کنید، با همین روحیه جهادی که دارید محکم بایستید، نگران نباشید و با حفظ مسائل امنیتی به بدحجابان تذکر بدهید.

متاسفانه بی‌بندوبارها فرهنگ ندارند؛ نه تنها توهین می‌کنند که گاهی به اقدامات ایذایی و کشتار هم روی می‌آورند. بنابراین با رعایت شرایط امنیتی و به خصوص زمانی که چند نفر با هم هستید، تذکر بدهید. علاوه بر تذکر دادن لازم است فعالیت‌هایتان را رسانه‌ای هم بکنید، هر قدر که می‌توانید اقدامات خود را از طریق رسانه‌های مختلف منتقل کنید، بیانیه‌ها، تومارها، صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود را منتشر کنید و پیام خود را منتقل کنید. ستاد امربه معروف و نهی از منکر هم حامی و در کنار شما است. ما هم در جلسات متعددی که با اعضای خبرگان و نماینده‌ها داشتیم پیام شما را منتقل کردیم. دنیا در مقابل علم سکوت می‌کند وی تصریح کرد: آن خانم‌هایی که حجاب را رعایت می‌کنند به فرمان عقل خود عمل می‌کنند و هر کس که رعایت نمی‌کند، عقل خود را پایمال می‌کند، قبل از اینکه با قانون مقابله کند با عقل خود مقابله کرده است.

ما در جزوه «زیباتر از گل» بیست دلیل عقلی و روانشناختی برای حجاب آوردیم. دنیا در مقابل علم سکوت می‌کند و نمی‌تواند جواب ما را بدهد به همین دلیل است که توهین می‌کنند. بیستمین دلیلی که در این جزوه ذکر شده مربوط به رنگ مشکی است، به لحاظ علمی رنگ مشکی رنگ صامت است و کمترین جاذبه را دارد، به همین خاطر کسی که در پوشش خود رنگ مشکی یا تیره را انتخاب می‌کند مانند پوشش چادر، خود را از معرض توجه دیگران دور می‌کند، این یک اصل روانشناختی است.

آیت‌الله مهدوی گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی در ترویج عفاف و حجاب دارد. آموزش و پرورش باید از کلاس اول دختران را با چادر انس بدهد، آن هم نه با زور بلکه باید بچه‌ها را تشویق به استفاده از چادر کند. اگر یک دختر از سنین پایین با پوشش مناسب از خانه بیرون بیاید حیای او حفظ می‌شود، حیا یکی از صفات درونی است که اگر شخص آن را از دست بدهد برگرداندن آن بسیار سخت است.

وی در پایان افزود: اگر مسئولین به وظیفه خود عمل کنند علاوه بر همراهی و حمایت مردم نصرت الهی را هم خواهند داشت، اما اگر عمل نکردند به مصداق آیه «یکاد زیتها یضیء ولو لم تمسسه نار»، بی‌آنکه آتشی آن را برافروزد خود به خود روشنی خواهد بخشید. زیتون به قدری قدرت اشتعالش زیاد است که اگر علتی هم برای آن نباشد خودش مشتعل خواهد شد و این همان آتش به اختیاری است که امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب به آن تصریح کردند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین