عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
شیخ حسین انصاریان مطرح کرد؛
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: انبیای الهی همواره بر سه حقیقت اصرار داشتند و آن سه حقیقت شامل عبودیت، کناره‌گیری از گناهان ظاهری و باطنی و دیگر اطاعت از پیامبران بوده است.

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با ایام دهه اول فاطمیه در مسجد رسول اکرم (ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: محور دعوت انبیای الهی سه حقیقت بود که از زبان پیامبرانی که قرآن آن آنان نام می‌برد این سه حقیقت بیان شده است.

وی با بیان اینکه هیچ دعوت کننده‌ای از مردم خیر خواه تر از انبیا نبوده است گفت: انسان اگر این حقیقت را باور کند، بپذیرد، قبول کند و یقین داشته باشد از پیامبران الهی اطاعت خواهد کرد. کسانی که با پیامبران الهی مخالفت کردند و می‌کنند این نکته را قبول ندارند و فکر می‌کنند خودشان خیرخواه خود هستند و اعمالی که خودشان انجام می‌دهند بهترین عمل است در حالی که این فکر و باور باطلی است.

انصاریان به آیه‌ای از آیات سوره اسرا اشاره و تصریح کرد: در یکی از آیات سوره اسرا واکاوی خوبی درباره مخالفان حق و حقیقت صورت گرفته و خداوند در این آیه به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید اعلام کن از نظر عمل زیانکارترین مردم چه کسانی هستند؟ کسانی که در طول زندگی دنیای خود هر چه زحمت می‌کشند گم می‌شود این افراد زیانکارترین افراد هستند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسانی که زحمت می‌کشند و جسم خود را هزینه می‌کنند، در مناطق مختلف تلاش می‌کنند زمانی این زحمات مثبت و ماندگار نیست که برای خدا نباشد. کاری که برای خدا نباشد، نمی‌ماند. کاری برای خدا انجام می‌شود ضمانت بقا پیدا می‌کند. اگر انسان نمازی را برای خدا می‌خواند آن نماز باقی می‌ماند و کسی نمی‌تواند پاداش آن نماز را حساب کند.

وی به بیان ماجرای شنیدنی ملأ عبدالله یزدی اشاره کرد و گفت: ملأ عبدالله یزدی عاشق اقامه نماز و نماز جماعت بود روز از روزها وقتی به نماز جماعت ایستاد و در سوره فاتحه به آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین رسید شش مرتبه آن را تکرار کرد. وقتی نماز به پایان رسید یکی از ارادتمندان از ایشان دلیل این تکرار را پرسید و ایشان در پاسخ گفت: جوان ۱۸ ساله‌ام بیمار است و در نمازم حواسم پیش او رفت برای همین ایاک نعبد و ایاک نستعین را شش مرتبه گفتم تا ذهنم را از جوانم پاک کنم تا نمازم با یاد فرزندم آمیخته نباشد؛ انسان باید به گونه‌ای نماز بخواند که تنها به یاد خداوند باشد.

انصاریان با تاکید بر اینکه اعمال نیک انسان باید متصل به خداباوری و قیامت باوری باشد، عنوان کرد: اگر خداباوری و قیامت باوری در اعمال انسان نباشد حتی اگر آن عمل خوب هم باشد آن عمل نزد خداوند پذیرفته شده نیست. امام صادق (ع) می‌فرمایند برای نخستین بار به همراه پدرم مشرف به زیارت حج شدم بر همین اساس بارها و بارها طواف مستحبی به جای آوردم. زمانی که پدرم این صحنه را مشاهده کرد فرمود پسرم پروردگار زلف بهشت را به زیاد بودن عمل گره نزده است همان یک طواف اول که با تقوا و اراده اجتناب از گناه صورت گرفت بهشت عطا می‌شود؛ خودت را زیاد خسته نکن. بنابراین خداوند بهشت را به عمل صالح همراه با قیامت باوری و خداباوری گره زده است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: زمانی که خداوند متعال می‌فرماید زیانکارترین افراد منظور کسانی نیست که عملی انجام نمی‌دهند بلکه افرادی هستند که بسیار زحمت می‌کشند اما باور به توحید و قیامت ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انبیای الهی همواره بر سه حقیقت اصرار داشتند تا مردم به آن توجه کنند زیرا آنان دلسوز و خیرخواه بشریت بودند و آن سه حقیقت شامل عبودیت، کناره‌گیری از گناهان ظاهری و باطنی و دیگر اطاعت از پیامبران بوده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین