عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
مجالس عزاداری فاطمیه قبل از انقلاب رونق چندانی نداشت و محدود میان خواص و در برخی شهرها برگزار می‌شد اما بعد از انقلاب، با توجه ویژه آیت‌الله خامنه‌ای رونق گرفت و در سال‌های اخیر بسیاری از هیأت‌ها در فاطمیه مجلس عزا برپا می‌کنند.

عقیق:۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی در تقویم شیعیان به عنوان ایام شهادت حضرت زهرا (س) به روایت‌های ۷۵ و ۹۵ روز شناخته می‌شود که در این ایام هیأت‌های عزاداری مجالس عزا برپا می‌کنند. ایام فاطمیه اول و دوم از ایام مناسبتی خاص هیأتی‌ها به حساب می‌آیند که در سال‌های اخیر برنامه ویژه‌ای برای آن دارند.

در گذشته این مجلس‌های عزاداری محدود بود و تنها در برخی از شهرها آن هم به صورت خانگی و یا مجالس محدود برپا می‌شد و رونق و شور چندانی نداشت اما به خصوص بعد از انقلاب سلامی و در سال‌های اخیر حال وهوای عزاداری‌های فاطمیه متفاوت شده است.

 

در گذشته ۲ ماه محدود برای فاطمیه عزاداری می‌شد

مرتضی طاهری مداح اهل بیت (ع) و رئیس هیأت مدیره خانه مداحان در این خصوص اظهار داشت: از قدیم‌الایام عزاداری فاطمیه درشهرهای بزرگ مانند مشهد، تهران و قم رواج داشت و جلسات خوب و متداولی برگزار می‌شد و حتی در برخی از شهرها، ۲ ماه عزاداری فاطمیه برپا می‌کردند.

 

دعای خاص رهبر انقلاب در این ایام

وی افزود: در شهرهای دیگر عزاداری فاطمیه محدود بود و شاید در ایام منتهی به روز شهادت مجالسی برپا می‌شد.

برپایی مجلس عزاداری توسط رهبر انقلاب، به فاطمیه رسمیت بخشید

طاهری با اشاره به اینکه بعد از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عزاداری فاطمیه و همچنین برپایی مجالس علنی توسط ایشان، این عزاداری در کشور رونق و اوج گرفت، گفت: برپایی عزاداری توسط ایشان، موجب شد که عزاداری فاطمیه رسمیت پیدا کند و بسیاری از هیأت‌ها و شهرها حتی بعد از این ماجرا فهمیدند که فاطمیه چیست.

 

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی روز شهادت حضرت زهرا (س) را تعطیل رسمی اعلام کرد، درحالی که بسیاری مخالف این موضوع بودند زیرا اگر بنا بود شهادت حضرت زهرا (س) یکی روز مشخص باشد، اهل بیت (ع) این روز را مشخص می‌کردند. این اعلام تعطیلی موجب از رونق افتادن فاطمیه اول شد اما به لطف و اعجاز اهل بیت (ع) این عزاداری در فاطمیه اول امسال مجدد رونق گرفته است و هیأت‌های بیشتری مجلس عزای فاطمیه را برپا کرده‌اند.

چرا عزاداری برای حضرت زهرا (س) ضرورت دارد؟

وی افزود: حضرت زهرا (س) ریشه و اساس خلقت هستند و قطعاً و یقیناً با این تعریف، مراسم عزاداری برای ایشان بیش از دیگران دارای اهمیت است. از سوی دیگر در زیارت عاشورا می‌خوانیم که ریشه بسیاری از مشکلات و مصائب، از ماجرای اهانت به ساحت بی‌بی دوعالم شروع شده است.

 

طاهری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: برای حفظ حرم باید حرمت حرم را پاسداشت و در این امر، کسانی که در راه حفظ حرم شهید شدند مانند حضرت زهرا (س) و در میان شهدای امروز ما حاج قاسم سلیمانی دارای اهمیت بیشتری هستند و باید بیش از پیش به آنان توجه کرد.

 

مجالس حضرت زهرا (س) بعد از انقلاب با تلاش‌های رهبری رونق گرفت

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر آئینی نیز در این خصوص اظهار داشت: رونق عزاداری فاطمیه، بعد از انقلاب اسلامی و به واسطه مجالس عزاداری مقام معظم رهبری رقم خورد. مجالس ایشان از زمان ریاست جمهوری و دیدارشان با مداحان که در ایام فاطمیه بود شروع شد.

 

دعای خاص رهبر انقلاب در این ایام

وی افزود: چندین بار مقام معظم رهبری فرمودند که دو تن از معصومین نامشان بعد از انقلاب اسلامی بسیار مطرح شد. اول امام زمان (عج) که پیش از انقلاب تنها در ایام نیمه شعبان نامی از ایشان برده می‌شد اما بعد از انقلاب، برگزاری دعای ندبه، رونق مسجد مقدس جمکران، ذکر و یاد ایشان درمجالس مختلف محقق شد. دومین شخصیت هم حضرت زهرا (س) بود که پیش از انقلاب اصلاً مجالس ایشان اینگونه رونق نداشت و تنها میان خواص بود. در رونق گرفتن مجالس مرتبط با حضرت زهرا (س) مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار بودند که درهمین راستا نیز مجلس تصمیم گرفت تا سالروز شهادت ایشان به روایت ۹۵ روز را تعطیل اعلام کند.

 

رونق اشعار فاطمی بعد از انقلاب اسلامی

محمد زمانی با بیان اینکه تاکنون در سال‌های رهبری ایشان یکسال هم نبوده است که روضه فاطمیه‌شان تعطیل شود، گفت: دعوت ایشان از سخنرانان و مداحان مختلف برای مجالس فاطمیه موجب شد که آن‌ها به سمت تولید محتوا برای منبر و مداحی متناسب با فاطمیه بروند. شاعران در این زمینه شروع به تولید کردند.

 

 

دعای خاص رهبر انقلاب در این ایام

این شاعر آئینی تصریح کرد: تمام اشعار مرتبط با حضرت زهرا (س) از قرن چهارم تا پیش از انقلاب مجموعاً در ۱۰۰ صفحه گردآوری می‌شود که مرحوم احمدی بیرجندی این اشعار را جمع کرده است اما اگر تنها اشعار دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ شاعران در خصوص حضرت زهرا (س) گردآوری شود، چندین کتاب قطور می‌شود.

وی گفت: هدف‌گذاری مقام معظم رهبری برای رونق عزاداری فاطمیه و مجالس حضرت زهرا (س) جواب داده است.

در فاطمیه فهرست مشخصی از دعا دارم

محمد زمانی درخصوص رویکرد مقام معظم رهبری در عزاداری فاطمیه افزود: ایشان ایام فاطمیه و همچنین روز میلاد حضرت زهرا (س) را ایام توسل می‌دانند و به چندین نفر از مداحان فرموده بودند که فهرست دعا و حاجاتی دارند و در ایام فاطمیه آن را از خداوند طلب می‌کنند تا به واسطه حضرت زهرا (س) به ایشان دهد.

 

دعای خاص رهبر انقلاب در این ایام

این شاعر آئینی ادامه داد: ایشان در روز میلاد حضرت زهرا (س) فرمودند امروز روز توسل ماست. ایشان بسیار مقید هستند که مجالس حضرت زهرا (س) باشکوه برگزار شود.

فضائل و مناقب و الگوهای رفتاری حضرت زهرا (س) را بگویید

وی گفت: در خصوص روضه حضرت زهرا (س) هم ایشان تأکید دارند که به معارف فاطمی بیشتر پرداخته شود. در روضه‌خوانی بیان فضائل و مناقب گفته شود و الگوهای رفتاری ایشان بیان شود. درخصوص حضرت زهرا (س) می‌توان جایگاه ایشان در عوالم دیگر را طرح کرد که دست ما از درک آن‌ها کوتاه است اما ایشان تأکید دارند که الگوهای رفتاری ایشان مانند اینکه به قدری عبادت می‌کردند که پایشان ورم می‌کرد یا توجه به همسایه‌ها با آن بیان معروف «الجار ثم الدار» گفته شود.

محمد زمانی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند اگر بین بیان چند روضه یا سرودن شعر مخیر شدید، سراغ آن موضوعی بروید که بیشتر به فضلئل و آموزه‌های اخلاقی و رفتاری ایشان پرداخته است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین