عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
فیلم|
مدیر مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم با اشاره مهمترین درس‌هایی که می‌توان از زندگی کربلایی کاظم گرفت، گفت: باید جوانان را به راه قرآن سوق دهیم، زیرا جامعه امروز از قرآن فاصله گرفته است و قرآن در زندگی ما حرف اول را نمی‌زند. اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهیم، باید به سوی قرآن برویم.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر کریمی، مدیر مؤسسه کربلایی کاظم ساروقی، در هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم به تبیین بخش‌هایی از زندگی پدربزرگ خود، کربلایی کاظم ساروقی، که فرد بی‌سوادی بود و در یک لحظه حافظ کل قرآن کریم شد، پرداخت و اظهار کرد: زندگی کربلایی کاظم زوایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها گفته نشده است. عنایت امام زمان(عج) به کربلایی کاظم به ۲۷ سالگی ایشان برمی‌گردد که پس از آن، ایشان در جوانی به این مقام رسید و ۵۰ سال بعد در قید حیات بود.

وی افزود: او کشاورزی ساده و بی‌آلایش بود که به سبب تقید به واجبات و ترک محرمات به‌ ویژه حساسیت در پرداخت وجوهات از جمله زکات محصول فراوانی داشت. همچنین، به نحوی معجزه‌آسا حافظ کل قرآن شد، به گونه‌ای که سوره‌های قرآن را نه تنها از ابتدا بلکه از انتهای آن‌ها قرائت می‌کرد و در عین اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت، کلمات قرآن را بی‌درنگ در لابه‌لای دیگر متون تشخیص می‌داد. همان قرآنی که دفعتاً به سینه حضرت محمد(ص) نازل شد، به کربلایی کاظم هم اعطا شد. مرحوم آیت‌الله بروجردی می‌فرمود: «کسی که می‌خواهد حمد و سوره‌ای را که جبرئیل بر رسول الله نازل کرد بشنود، حمد و سوره کربلایی کاظم را بشنود.» این امر از سوی وجود نازنین قطب عالم امکان محقق شد. مرحوم کربلایی کاظم بار‌ها اذعان کردند که با دست مبارک امام زمان(عج) حافظ کل قرآن شدند.

نوه کربلایی کاظم ساروقی با اشاره به ماجرای حافظ قرآن شدن پدربزرگ خود، ادامه داد: وی در شب هفدهم ماه مبارک رمضان و بعد از کار، روانه روستا شد و به باغ امامزاده مشهور به «هفتاد و دو تن» (محل دفن چندین امامزاده از جمله دو امامزاده به نام شاهزاده جعفر و امامزاده عبیدالله صالح) رسید و برای استراحت روی سکویی در کنار امامزاده نشست. ناگهان دید که دو جوان بسیار زیبا و نورانی به نزدش آمدند و به او گفتند: «نمی‌آیی برویم در این امامزاده فاتحه‌ای بخوانیم؟» کربلایی کاظم پذیرفت و با آن‌ها داخل شد. آن‌ها مشغول خواندن چیز‌هایی شدند که کربلایی کاظم نمی‌فهمید. او متوجه شد که در اطراف سقف امامزاده کلمات روشن و سبزرنگی نوشته شده است و از یکی از آن دو جوان نورانی پرسید که آقا جان این‌ها چه چیزی است که روی سقف با نور سبز نوشته شده است و من آن‌ها را نمی‌فهمم.

کریمی اظهار کرد: گویا آقا به ایشان می‌گوید: «چرا چیزی نمی‌خوانی؟» کربلایی کاظم می‌گوید: «من سواد ندارم، درس نخواندم و مکتب نرفتم». آقا برای بار سوم می‌گوید: «بخوان.» آنگاه دست بر سینه او گذاشت و کمی فشار داد، به طوری که سنگینی دست آقا را احساس می‌کرد. کربلایی کاظم گفت: «چه بخوانم؟» آن شخص آیه‌ای خواند و گفت: «این طور بخوان.» کربلایی کاظم شروع به قرائت آیه ۵۷ سوره اعراف کرد. بعد می‌گوید همان‌طور که داشتم قرآن می‌خواندنم، ناگهان متوجه شدم که از آقا و آیات نورانی که بر روی سقف امام‌زاده نقش بسته بود خبری نیست و بعد حافظ کل قرآن شد.

وی با بیان اینکه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم در حالی که ایشان سواد نداشتند، یک امر عادی نبود، تصریح کرد: حافظان قرآن اذعان می‌کنند که حفظ قرآن کار راحتی نیست، اما حافظ شدن کربلایی کاظم معجزه بود. ایشان قرآن را از آخر به اول نیز می‌خواند. مرحوم نواب صفوی ایشان را با خود به مصر می‌برد و در جمع چندین هزار حافظ قرآن در دانشگاه الازهر سوره مریم را از آخر به اول می‌خواند. همه ما سوره توحید را حفظ هستیم، اما کدام یک از ما می‌تواند این سوره را از آخر به اول بخواند؟ مرحوم کربلایی کاظم آیات قرآن را کلمه به کلمه از آخر به اول تلاوت می‌کرد.

کریمی اضافه کرد: شیخ محمود شلتوت رئیس دانشگاه الازهر مصر بعد از ملاقات با کربلایی کاظم در خصوص ایشان گفته بود که اگر در ادیان و مذاهب حقانیتی وجود داشته باشد در تشیع است. همچنین، یکی از علمای اهل سنت می‌گفت که اگر ما یک کربلایی کاظم داشتیم، کل دنیا را می‌گرفتیم، اما شما شیعیان از کربلایی کاظم استفاده نکردید. بعد از حضور کربلایی کاظم در مصر، مذهب شیعه در این کشور رسمیت یافت. علاوه بر این، نامه‌هایی که بین آیت‌الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت رد و بدل شد از ماجرای کربلایی کاظم نشئت می‌گیرد. البته شیخ محمود شلتوت در اواخر عمر شیعه شد.

ماجرای کربلایی کاظم را برای جوانان بازگو کنیم

نوه کربلایی کاظم با اشاره به اینکه بسیاری از علمای شیعه و حتی اهل سنت در مورد کربلایی کاظم سخن گفتند، بیان کرد: اگر ما ماجرای کربلایی کاظم را بازگو نکنیم، آیندگان می‌گویند که افسانه بوده است و شیعیان برای بها دادن به مذهب خود چنین چیزی را مطرح کرده‌اند. یکی دیگر از فوایدی که از این معجزه الهی می‌فهمیم این است که قرآن کریم تحریف نشده است، چراکه همان قرآنی را که امروز در دسترس مردم است مرحوم کربلایی کاظم تلاوت می‌کرد. مرحوم آیت‌الله بروجردی و دیگر بزرگان و علما عدم تحریف قرآن را تأیید کردند. مقام معظم رهبری هم فرمودند که کربلایی کاظم جزء معجزات قرآن بود.

وی ادامه داد: درس دیگری که از ماجرای کربلایی کاظم می‌گیریم این است که اگر انسان قدر خود را بداند و از آلودگی و گناه به دور باشد، صفا و سادگی و اخلاص او را در مسیر حق قرار می‌دهد. اهمیت دادن به خمس و زکات و پرداخت به موقع آن‌ها و نماز اول وقت از دیگر درس‌هایی است که می‌توان از کربلایی کاظم آموخت. ایشان تا زمانی که خمس محصول کشاورزی خود را پرداخت نمی‌کرد، حتی ذره‌ای از آن را به منزل نمی‌آورد و بیشتر از یک‌پنجم مال خود را به‌ عنوان خمس پرداخت می‌کرد و می‌فرمود که اگر بیشتر پرداخت کنم، جای دوری نمی‌رود و در آن دنیا ذخیره می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم تصریح کرد: مهمترین درسی که از این معجزه می‌توانیم بگیریم این است که با بیان آن جوانانمان را به این راه سوق دهیم. جامعه ما واقعا از قرآن فاصله گرفته است و قرآن در زندگی ما حرف اول را نمی‌زند. اگر سعادت دنیا و آخرت را می‌خواهیم، باید به سوی قرآن برویم و با یاد امام زمان، جوانانمان را از گمراهی دور و هدایت کنیم. درس دیگر از حافظ شدن کربلایی کاظم این است که انسان به مقام سادات و امامزادگان اهمیت دهد و به آن‌ها احترام بگذارد. در کلام معصومین(ع) آمده است که می‌فرمایند خداوند بقعه‌هایی را روی زمین قرار داده تا انسان به آنجا برود و حاجت خود را بیان کند و خدا به احترام این بقاع انسان‌ها را حاجت‌روا می‌کند.

مدیر مؤسسه قرآنی کربلایی کاظم با اشاره به اینکه اکثر کار‌های کربلایی کاظم به عدد هفت ختم می‌شد، گفت: عدد هفت در آموزه‌های دینی ما مقدس است. برای مثال نام کربلایی از نام امام هفتم گرفته شده و ایشان در ۲۷ سالگی و در شب ۱۷ ماه مبارک رمضان حافظ کل قرآن شدند. ایشان اولین آیه‌ای که توانستند بخوانند، هفتمین سوره قرآن، سوره اعراف، بود و هفتم محرم‌الحرام در روز جمعه، که هفتمین روز هفته است، در ۷۷ سالگی فوت کردند. خداوند در آیه ۶۹ سوره عنکبوت می‌فرمایند: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا؛ و آنان که در راه ما به جان و مال جهد و کوشش کردند محققا آن‌ها را به راه‌های معرفت و لطف خویش هدایت می‌کنیم.» مرحوم کربلایی کاظم به‌ د‌لیل رعایت حلال و حرام، توفیق حفظ قرآن در یک لحظه نصیبش شد.

منبع:ایکنا

تعداد بازدید : 41

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Japan
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
واقعا خواندن این طور مطالب انسان رابه خداوقرآن وایمه اطهار نزدیکتر می کند وثابت میشود که مذهب شیعه برحق است
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین