عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
در هفتمین نشست منبری‌های جوان هیئت‌های کشور مطرح شد؛
هفتمین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیئت‌های کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در مشهد مقدس برگزار شد.

عقیق: هفتمین نشست صمیمی جمعی از منبری‌های جوان هیئت‌های کشور ۱۹ و ۲۰ آبان‌ماه، پنجششنبه و جمعه در مشهد مقدس برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت یزدی مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) گفت: با تاکیدات صحیح و صریح حضرت آقا، مهم‌ترین موضوع جهاد تبیین است و همه ایام باید اهل تبیین باشیم؛ تبیین حق انسان است، یعنی حق انسان دانستن است.

شیطان، تبیین را دوست ندارد

وی با اشاره به این آیه قرآن «لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ» تبین نتیجه تبیین است؛ وقتی تبیین صورت گرفت تبین اتفاق می‌افتد و در این حالت انسان می‌تواند انتخاب درستی داشته باشد. شیطان تبیین را دوست ندارد، هدف اصلی شیطان در فریب است و فریب با تبیین نمی‌سازد. وقتی حق و باطل مخلوط باشد، حق روشن نباشد، شیطان دوست دارد به این طریق انسان‌ها را به جهنم ببرد.

نظافت افزود: اولیا خدا کارشان بلاغ است و مشکل هم اکنون این است که بلاغ شکل نمی‌گیرد. اگر وظایف پیامبر اکرم (ص) در یک وظیفه بخواهد خلاصه شود، آن بلاغ است.

تبیین یعنی مسیر غی و مسیر رشد از هم جدا شود

وی ادامه داد: مرگ آگاهی، نسیان و بیماری آگاهی، غفلت است. با تذکر این مرگ دوباره تبدیل به حیات و زندگی می‌شود. تبیین یعنی مسیر غی و مسیر رشد از هم جدا شود. باید شفاف‌سازی صورت گیرد؛ نگذاریم حق و باطل مخلوت شود. انسان‌ها باید با آگاهی انتخاب کنند تا با آگاهی بهشت و جهنم بروند.

نظافت با تاکید بر اینکه پذیرفتن می‌شود، شکر آگاهی و کفر هم می‌شود نپذیرفتن آگاهی، ادامه داد: شکی نیست که وظیفه همین است که باید آگاهی صورت بگیرید. اکثر جوانان این کشور مدارک دانشگاهی دارند. اما اطلاعات دینی آنها بسیار ناچیز است.

جهاد تبیین موانعی دارد و وظیفه ما منبری‌ها رفع این موانع است

وی ادامه داد: نتیجه می‌گیرم فهم آن چیزی است که وارد دل شود. جهاد تبیین موانعی دارد و وظیفه ما رفع این موانع است. بزرگ‌ترین تبیین را مقام معظم رهبری انجام می‌دهند ولی متاسفانه کمتر شنیده می‌شود. مخاطبان منبرها جز خواص جامعه هستند. هر جامعه دو دسته خواص، دو گروه اقلیت و یک اکثریت دارد. اکثریت آگاهی ندارد و در شرایط خاص به این‌طرف و آن‌طرف کشیده می‌شوند. در جامعه یک اقلیت مفسد معاند، یک اقلیت مصلح پای کار نظام داریم.

نظافت خاطر‌نشان کرد: سرنوشت جامعه دست اقلیت‌هاست. هر اقلیتی که غلبه کند اکثریت را به دنبال خود می‌کشاند، امام در زمان خودشان در سال ۴۲ در میان علما تک بودند. امام شاگردانی تربیت کرد که این شاگردان هم شاگردانی تربیت کردند و اکثریت را به دنبال خود کشاندند و بدین‌صورت انقلاب پیروز شد.

 شما روحانی‌ها سردار تبلیغ هستید

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) با اشاره به خطبه دوم نهج البلاغه گفت: دشمنان تخم فسق و فجور را در دل‌ها کاشته‌اند و با فریب آن را آبیاری کرده‌اند و حالا هلاکت آدم‌ها را درو می‌کنند. عجله هم نداشته‌اند، ۴۰ سال این کار کرده‌اند.

نظافت تاکید کرد: ما مخاطبین خواص خود را باید برای تبلیغ اسلام مجهز و بسیج کنیم؛ شما روحانی‌ها سردار تبلیغ هستید و مردم باید سرباز تبلیغ باشند. تبلیغ را نباید به انحصار روحانیت در بیاوریم. باید اقشار پای کار نظام را با خود همراه کنیم.

جهاد تبیین لسانی فایده‌ای ندارد

وی گفت: باید پای منبری‌ها را برای مقدمات جهاد تبیین قوی کرد. نیاز به پا منبری‌هایی داریم که حلقه وصل باشند. جوانان را به لوازم اخلاقی جهاد تبیین مجهز کنیم.

نظافت خاطر‌نشان کرد: جهاد تبیین لسانی فایده‌ای ندارد. بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مبلغ تاریخ پیامبراکرم (ص) بودند. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید پیامبر نمی‌توانی حرفت را وارد گوش آدم‌های کر کنی. الان مشکل منابر ما بحران مخاطب است. 

در مورد گنهکارهای شیعه نباید جز خیر بگویید

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) با اشاره به ادبیات رهبری در خصوص اغتشاشگران گفت: رهبری این جوانان را با عنوان «بچه‌های من» مورد خطاب قرار می‌دهند. چقدر فاصله بین رهبری و بعضی‌ها زیاد است.

وی با اشاره به سفارش امام صادق (ع) به ابن‌جندب گفت: امام صادق می‌فرمایند: در مورد گنهکارهای شیعه نباید جز خیر بگویید. برایشان گریه کنید و از خداوند بخواهید توفیق توبه بیابند.

نظافت، وضعیت جامعه امروز را محصول ترک فعل همه دانست و گفت: درست نیست در این شرایط فقط مسئولان را مقصر بدانیم. چهره گشاده مقدمه جهاد تببین عملی است. من نمی‌گویم حجاب نباید الزامی باشد، ولی الزام‌ها را در این خصوص باید شیرین کنیم. 

راشد یزدی: مُهر استاندارد در اخلاق اسلامی اخلاص است

حجت‌الاسلام محمدکاظم راشد یزدی، سخنران مذهبی در این نشست گفت: همان‌طور که می‌دانید در مبحث حرکت، حرکت را از جهتی دو نوع می‌دانند: یک حرکت قطعیه، یک حرکت توسطیه؛ حرکت قطعیه همین حرکتی است که انجام داده‌ایم، راهی که طی کرده‌ایم، این حرکت قطعی است؛ حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه نهفته است که حرکتی است که از فرد می‌پرسند حرکت قطعیه را برای چه و که انجام داده است.

راشد یزدی افزود: کلیه عبادات شامل دو حرکت قطعیه و توسطیه می‌شوند. نماز یک حرکت قطعیه‌ای دارد، شامل رو به قبله بودن، با وضو بودن، تلفظ صحیح کلمات و آیات، رکوع و سجود و قیام و سلام؛ اینها حرکت قطعیه نماز است و حرکت توسطیه این است که برای که و برای چه نماز خوانده‌ایم.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند هیچ‌وقت خداوند به طول و عرض و حجم و وزن و رنگ نگاه نمی‌کند، نگاه به عمق اعمال می‌کند. در قرآن دو سوره عنکبوت و نحل وجود دارد. خداوند در سوره عنکبوت مستقیما اشاره می‌کند که اگر مردم می‌دانستند و متوجه بودند که سست بنیان‌ترین، بناهای عالم خانه عنکبوت است درصورتی‌که مصالح آن خیلی قوی است؛ در سوره نحل به مورچه اشاره شده که با وجود مصالحی چون خاک یکی از مستحکم‌کترین خانه‌ها را دارد.

روضه اگر اخلاص نداشته باشد، استاندارد نیست

راشد یزدی با اشاره به اینکه در کشورمان اداره‌ای به نام استاندارد مسئول کنترل کیفیت همه محصولات است گفت: فقدان مُهر استاندارد بر روی محصولات تولیدی باعث شکستن قیمت و عدم‌استقبال مشتریان می‌شود.

وی بر لزوم مقبولیت عبادات مومنان از سوی خداوند گفت: این روضه‌ای که من می‌خوانم و روزه‌ای که شما می‌گیرید، اگر خالص و برای خدا نباشد به قول معروف از سوی خداوند استاندارد نبوده است و خدا آن را تایید نمی‌کند.

راشد یزدی خاطرنشان کرد: اعمال ما از کارخانه ملک به بازار ملکوت عرضه می‌شود و آنجا نیز خریدار دارد و خریدارش خداوند است. نمی‌شود جنس بی‌کیفیت را مرغوب حساب کرد.

وی تصریح کرد: آقایان بر منبر و گفتار من و شما باید مُهر استاندارد بخورد. مُهر استاندارد در اخلاق اسلامی اخلاص است. همه باید اخلاص داشته باشند، همه اعمال و حرکات باید مخلصانه باشد.

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام براتی درباره مسائل زاهدان، علی فلاحتکار در خصوص وضعیت آموزش و پرورش، عبدالله ضیغمی در خصوص وضعیت مسائل روز کشور نیز سخنرانی کردند. منبری‌ها در کمیسیون‌هایی نیز به بحث و تبادل نظر درباره سیاست‌های تبلیغی در ایام فاطمیه پرداختند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین