عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
در گردهمایی بزرگ یاوران رسانه‌ای اربعین مطرح شد:
گردهمایی بزرگ یاوران رسانه‌ای اربعین دیروز چهارشنبه ۲ شهریورماه با حضور حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

عقیق: گردهمایی بزرگ یاوران رسانه‌ای اربعین عصر چهارشنبه ۲ شهریورماه با حضور حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام کریمیان نماینده اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

حجت الاسلام نواب در این مراسم گفت: اهمیت فعالیت رسانه‌ای و گزارشگری آنقدر زیاد است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است.«نون و القلم» صرفاً قلم به ابزار نوشتن تفسیر نمی‌شود بلکه هر چیزی که از آن انعکاس رخدادی را داشته باشیم، قلم یاد می‌شود. ما از تاریخ هر چه گزارش برایمان تا به امروز آمده از فعالیت‌های رسانه‌ای است.

وی افزود: در واقعه عاشورا فردی توصیفات زیبایی از این واقعه را نوشته است گرچه خودش از لحاظ فکری متمایل به بنی امیه بوده است. او در یکی از این توصیفات تاریخی خود می‌نویسد: «به خدا سوگند هرگز ندیدم کسی که امواج بلاهای به سراغش آمده باشد ولی با اراده و محکم و با قلبی مطمئن بایستد و دفاع کند.»

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: با دقت باید فعالیت‌های اربعین گزارش شود. تاریخ نگارها به دلیل وابستگی به حاکمان، قلمشان به سمتی که حاکمان می‌پسندید، می‌چرخید. ما باید برای موفقیت بیشتر واقعیت‌ها را منعکس کنیم آن هم نه به صورت کوچک گرایی یا بزرگنمایی بلکه باید یک راوی صادق باشیم که واقعیت‌های شیرین و تلخ با بازگو می‌کند.

وی با اشاره به وظایف اصحاب رسانه در این پدیده معنوی گفت: ما باید ارزش‌ها را برجسته کنیم. شهادت سرداران مقاومت جهان اسلام را بیش از پیش اهمیت دهیم و در این زمینه نباید نگاهمان تنها ایرانی باشد. وقتی از تمام ادیان در مراسم اربعین حضور دارند ما نیز باید نگاهمان را به ظرفیت جهانی این مراسم باشکوه قرار دهیم.

حجت الاسلام نواب با اشاره به اینکه بحث ولایت بسیار مهم است و مراجع تقلید عراق نیز باید مورد توجه قرار بگیرند ادامه داد: حفظ حرمت اشخاص و حریم شخصی و آبروی افراد برای ما بسیار مهم است. در گزارش‌ها باید چنین مواردی رعایت شود. نکته دیگر سازنده بودن گزارش‌هایی برای همه اقشار مختلف حاضر در اربعین است. خانواده‌ها، کودکان و افرادی از سایر کشورها در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و فرهنگ سازی وظیفه بعدی ما است.

وی با تاکید بر اینکه کوتاه کردن سفر نیازمند فرهنگ سازی است گفت: ما باید مدت زمان اقامت را کمک کنیم تا عراقی‌ها بتوانند از مهمانان بیشتری میزبانی کنند. روی خوش مردم عراق نباید دلیلی بر طولانی ماندن ما در خانه‌های آنان باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه استفاده از فرصت‌ها و لحظه‌ها یکی از مهمترین اتفاقات است، تصریح کرد: شناخت مخاطبین و انتخاب محتوای مهم، پرهیز از احساسی عمل کردن و رعایت مذاهب و ادیان دیگر از جمله وظایفی است که ما به عنوان زائر و اصحاب رسانه در گزارشاتمان باید به آن توجه کنیم.

در ادامه، حجت الاسلام کریمیان رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی نیز گفت: رسانه پیام حسینی را به دنیا مخابره می‌کند و این امر خدمت بزرگی در دستگاه حسینی و توفیقی است که اصحاب رسانه به آن دست می‌یابند. این همان کاری است که حضرت زینب (س) انجام داد و پیام اربعین را به دنیا مخابره کرد. ما نیز به چنین حرکتی در فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم.

حجت الاسلام کریمیان افزود: در حال حاضر فضای اربعین تغییر کرده ولی در عاشورا هنوز تصاویر قمه زنی بر روی سرچ گوگل می‌آید که امیدواریم با فرهنگ سازی بیشتر انعکاس رسانه‌ای عاشورا را هم تغییر دهیم.

وی گفت: حوزه سیاسی عراق، کشور مهمی در جهان اسلام به شمار می‌رود. بسیاری از بزرگان مسیحیت، اهل سنت و مراجع شیعه در کشور عراق حضور دارند. به همین دلیل این کشور مورد توجه دشمنان اسلام واقع شده و بحران‌های زیادی در آنجا خودنمایی می‌کند.

رئیس اتحادیه رادیوتلویزیون های اسلامی گفت: از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم در خصوص مسائل سیاسی عراق اظهارنظر نکنند. وظیفه ما حفظ وحدت، انسجام و استقلال عراق است و بهتر است تمرکزمان را بر روی اتفاقات اربعین بگذاریم.

وی افزود: در رسانه وظیفه ما گزارشگری است و ایجاد شور و حماسه نیز خوب است اما عمق بخشی به این حرکت بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام کریمیان تصریح کرد: برای پیشرفت جامعه اسلامی به فرهنگ حسینی و فرهنگ مهدوی توأمان نیاز داریم و باید از اربعین حسینی برای زمینه سازی ظهور استفاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسافت را تحت پوشش رسانه‌ای قرار دادیم و از ۲۸ محرم تا ۲۱ صفر به مدت ۲۳ روز این فعالیت رسانه‌ای رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام کریمیان خاطرنشان کرد: همانطور که اربعین پدیده منحصر به فردی است فعالیت‌های مرتبط با این مراسم باشکوه نیز به صورت بسیار گسترده‌ای رقم می‌خورد. ما باید نگاه بین المللی داشته و در تولیداتمان، این امر را جلو ببریم.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین