عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
روزی که پیکرهای شهدای عاشورا تدفین شدند/
دسته بنی اسد هر ساله در سومین روز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانشان با حضور بانوان برگزار می‌شود. در این روز پیکر مطهر شهدای دشت کربلا تدفین می‌شود.

عقیق:سه روز پس از عاشورای حسینی در حالی که بدن‌های مطهر شهدای دشت کربلا همچنان در قتلگاه بود و کسی جرأت نمی‌کرد که به منطقه کربلا رفته و بدن مطهر شهدای کربلا را دفن کند، برخی از بانوان بنی‌اسد که ماجرای عاشورا را شنیدند، با زنبیل‌هایی از نخل خرما و بیل و کلنگ خود را به کربلا رساندند.

تعداد بازدید : 154

دسته عزاداری بانوان در کربلا

بانوان بنی اسد وقتی با پیکرهای قطعه قطعه شهدای کربلا مواجه می‌شوند، متحیر شده و پس از مدت کوتاهی مردان خود را نیز همراه کردند تا ضمن شناسایی بدن‌های تکه تکه امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایشان، به تدفین آن‌ها بپردازند. در روایات آمده است که امام سجاد علیه‌السلام نیز به صورت ناشناس با این گروه همراه شدند و بدن مطهر پدرشان سیدالشهدا علیه‌السلام را دفن کرده و پس از آن پیکر مطهر حضرت علی اکبر علیه السلام را پایین پای حضرت تدفین کردند.

پس از این اقدام، بنی اسد بین شیعیان از محبوبیت خاصی برخوردار می‌شوند ‌و در مناسبت‌های مختلف از بانوان شجاع این قوم یاد شده است. چرا که بنی امیه در آن زمان پس از واقعه عاشورا طوری رفتار کرده بود که کسی جرأت نداشت به کربلا و محل شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام و بارانشان بیاید.

با این وجود، بانوان بنی اسد برای تدفین پیکر شهدا دست به کار شدند و تا پاسی از شب به شناسایی شهدای کربلا مشغول بودند تا بیش از این پیکر شهدای دشت کربلا روی زمین نماند.

دسته بنی اسد به همین مناسبت در سال‌های گذشته در سومین روز امام حسین علیه‌السلام راه می‌افتد و در این روز حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام قُرُق بانوان می‌شود که بانوان به صورت نمادین در حالی که زنبیل‌هایی به همراه فانوس و بیل در دست دارند، به سوی حرم‌های مطهر حرکت کرده و عزاداری می‌کنند.

پس از آنها نیز دسته عزاداری آقایان وارد حرم شده و یکی یکی در کربلا به عزاداری می‌پردازند. در ادامه فیلمی از حرکت دسته بنی‌اسد به سوی حرم‌های مطهر کربلا را که امروز در سومین روز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانشان صورت گرفت، مشاهده می‌کنید:

تعداد بازدید : 67

در عراق سه‌شنبه روز عاشورا بود و امروز به مناسبت سومین روز شهادت شهدای دشت کربلا دسته بنی اسد راه افتاد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین