عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
حجت الاسلام مسعود عالی:
حجت‌الاسلام مسعود عالی گفت: در آخرالزمان طلاق زیاد می‌شود و قطع رحم می‌شود و حتی پدر و مادر را کوچک می‌شمارند. همچنین در این دوران مردان خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان می‌کنند و افرادی همجنسگرا می‌شوند.

عقیق: حجت‌الاسلام مسعود عالی، سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب هفتم محرم هیأت آئین حسینی با این موضوع که «بلاها چگونه انسان را به خدا نزدیک می‌کنند؟» اظهار داشت: خانواده محل مقدسی از منظر اسلام است. خانه علاوه بر اینکه محل عبادت است، محل ریاضت هم هست. زن و شوهر دو نفر هستند با دو سلیقه، اخلاق و تربیت که ممکن است جاهایی با یکدیگر اصطکاک پیدا کنند که اگر فرد بخواهد روی نفس خود کار کند، خانواده بهترین جاست.

مرنج و مرنجان!

وی با اشاره به اینکه مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی می‌گفت خدمت شیخ حسنعلی نخودکی رسیدم و خواستم تا ایشان نصیحت کنند و ایشان فرمود: مرنج و مرنجان، گفت: ایشان می‌گفت سوال کردم نرنجاندن دیگران را متوجه می‌شوم، اما اینکه انسان خودش هم نرنجد، گاهی ممکن نیست؛ زیرا گاهی فرد چیزی در خانواده و جامعه می‌بیند و ناراحت می‌شود. ایشان پاسخ داده بود ممکن است بسیاری از این رنجیدن‌ها به دلیل منیت و نفسانیت است. اگر منیت را کم کنید، نمی‌رنجید. گاهی به انسان سلام نکنند، جا برایش باز نکنند، ناراحت می‌شود؛ در صورتی که اگر فرد بگوید من هیچی نیستم، ناراحت نمی‌شود.

سه دسته از زنان  که فشار و عذاب قبر ندارند

عالی با اشاره به اینکه زندگی زن و شوهر حقوقی نیست، بلکه اخلاقی است، گفت: در خانواده فرد گاهی برای صفا و صمیمت خانه کاری را که برگردنش نیست، انجام می‌دهد. خانه محل ریاضت است. پیامبر(ص) می‌فرماید: سه دسته از زنان امت من هستند که فشار و عذاب قبر ندارند. اول زنانی که با فقر همسرش بسازد. دوم زنی که با بداخلاقی شوهرش بسازد. سوم زنی که مهریه‌اش را ببخشد. به این دلیل، آنان فشار قبر ندارند که در زندگی دنیا فشار و سختی را بر خود تحمل کردند تا خانه و خانواده باقی بماند. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: خداوند کریم‌تر از آن است که به فردی دوبار فشار وارد کند. اگر کسی در دنیا سختی و فشار را تحمل کند خدا در قبر او را عذاب نمی‌دهد. زنی که با فقر شوهر، با بداخلاقی او و ... بسازد، فشار قبر ندارد. برعکس این هم هست و اگر مردی با بداخلاقی زنش بسازد، فشار قبر نخواهد داشت.

خانه را به زندان تبدیل نکنید

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه تحمل این سختی‌ها همان ریاضت است، گفت: اگر فردی در خیابان عصبانی شود و به فردی چیزی بگوید، ممکن است او را بعد از آن اصلاً نبیند، اما در خانه همسران با یکدیگر بداخلاقی کنند، خانه را به زندان تبدیل می‌کنند. انسان باید بنا را بر رضایت خدا بگذارد و با او معامله کند و هرچه را به زبان و فکرش می‌آید، نگوید، ثمرات بسیاری می‌بیند.

توصیه خانوادگی آقای قاضی به یک شاگردش

وی افزود: سیدهاشم حداد از بهترین شاگردان سیدعلی قاضی می‌گفت: من یکی از بزرگترین مشکلاتی که داشتم، موضوعی خانوادگی بود و آن هم نه با همسرم بلکه با مادر همسرم بود. من مشکل مالی داشتم و دچار فقر بودم و او بسیار تکه می‌انداخت که ما دختر خود را به گدا داده‌ایم! سراغ آقای قاضی رفتم و پرسیدم من می‌توانم همسرم را طلاق بدهم. ایشان پرسید با همسرت هم مشکل داری؟ گفتم: نه با ایشان بسیار هم خوب هستم. با مادر همسرم مشکل دارم. ایشان گفت همچنین حقی نداری. تو به هرجایی بخواهی برسی از همین خانه خواهی رسید. از خدمت آقای قاضی خارج شدم و فکر طلاق را از ذهنم بیرون کردم.

عالی با ادامه روایت موضوع گفت: یک مرتبه مادر خانمم بسیار جسارت کرد و به مادرم هم توهین کرد؛ به حدی که می‌خواستم او را کتک بزنم، اما به فکر حرف آقای قاضی افتادم، پا روی نفس خودم گذاشتم و از خانه خارج شدم، گفت: بلافاصله در کوچه دیدم دو نفر شده‌ام. دیدم یک بعد نورانی و روحانی یک طرف می‌رود و بعد حیوانی طرف دیگر می‌رود. آن فحش‌ها و ناسزاها اصلاً به آن بعد روحانی کاری نداشت. اینقدر لذت بردم از این صحنه ملکوتی خودم که چند ثانیه‌ای طول کشید. بعد از آن به خانه رفتم و سراغ مادر خانمم رفتم و او کمی ترسید و من دستش را بوسیدم و گفتم: خدا خیرت بده. او مبهوت شده بود. گفتم نمی‌دانی به من چی دادی؟ از او تشکر کردم. بعد از آن وقتی از من تواضع دید، رابطه ما خوب شد و در زندگی من هم گشایشی شد.

خانه و خانواده محل تربیت بزرگترهاست

این سخنرانی مذهبی با اشاره به اینکه خانه محل تربیت است، گفت: پیش از ازدواج و زمان مجردی فرد عیوب خود را نمی‌داند، اما پس از ازدواج آن‌ها را می‌شناسد. باید برای رفع آن‌ها تلاش کند پس خانه و خانواده اولاً محل تربیت بزرگترهاست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین