عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
عبدالحسین کلانتری:
معاون‌ وزیر علوم با اشاره به لزوم جهانی شدن اربعین حسینی، گفت: اربعین، زمینه‌ساز شکل‌گیری امت واحده اسلامی است و می‌تواند امنیت اسلامی را به ارمغان آورد.

عقیق: با نزدیک شدن به اربعین حسینی، مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد اربعین جلساتی به منظور بررسی زوایای این حماسه عظیم برگزار می‌کنند که در جدیدترین این برنامه‌ها، نشست مشترک اساتید و مسئولان دانشگاه‌های عراق با معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم‌زمان با دهه امامت با هدف تبادلات علمی و فرهنگی میان ایران و عراق در حوزه اربعین و تمدن اسلامی برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون  فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از اهداف مهم و کلیدی وزارت علوم تقویت دیپلماسی علمی و دانشگاهی در عرصه بین‌المللی به ویژه کشورهای منطقه است، اظهار داشت: در این بین، کشور عراق به عنوان کشور همسایه جایگاه ویژه‌ای دارد که باید تلاش کنیم ارتباط فرهنگی و علمی ایران و عراق را در عرصه‌های مختلف به ویژه اربعین حسینی تقویت کنیم.

‌وی با اشاره به اینکه بنیان‌های مشترک فرهنگی، عقیدتی و تمدنی ایران و عراق عمق راهبردی زیادی دارند، گفت: رویداد عظیم اربعین محملی برای تقویت و تعمیق دیپلماسی علمی و فرهنگی دو کشور است که باید برای توسعه آن کوشید.

کلانتری افزود: اربعین تجلی یک رویداد عظیم معنوی است که همزمان موجود را تبیین می‌کند و هم آینده تمدنی ما را شکل می‌دهد. به گونه‌ای که تمام فاصله‌ها و تفاوت‌های قومی، ملی و مذهبی را از میان برداشته و امت واحده اسلامی را شکل می‌دهد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم در کنار توجه به پیشرفت‌های فکری، علمی وفناوری، توجه جدی و راهبردی به اربعین داشته است، گفت: مجموعه‌های مردمی و دانشگاهی زیادی در حوزه اربعین شکل گرفته که اربعین را از منظرهای مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری مورد بحث و تبادل نظر و حتی نظریه‌پردازی قرار داده است. بنابراین، لازم است برای تحقق اربعین جهانی، هم‌افزایی ظرفیت‌های دانشگاهی میان دو کشور و سایر کشورهای اسلامی و مجامع دانشگاهی اروپایی و آمریکایی شکل‌گیرد.

‌کلانتری با اشاره به اینکه تعامل علمی و فرهنگی ایران و عراق بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور استفاده از ظرفیت عظیم اربعین در سال جاری است، تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته فرهنگی و آموزشی توفیقات زیادی درتوسعه هم‌افزایی فرهنگی و علمی مراکز دانشگاهی ایران و عراق داشته است که باید نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشیم.

‌وی با بیان اینکه رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت و امام حسین علیه السلام است، توانسته تمام تفاوت‌ها و اختلاف مرزها را از بین ببرد، گفت: اربعین مظهر وحدت و انسجام شیعیان است که می‌تواند امنیت اسلامی را به ارمغان بیاورد.

‌کلانتری با اشاره به اینکه وزارت علوم علاوه بر پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی، به مضامین اربعین هم توجه جدی داشته است، افزود: در ایران اسلامی مجموعه‌های علمی و فرهنگی مختلفی برای تبیین جایگاه اربعین حسینی شکل گرفته است تا این حماسه عظیم را از زوایای مختلف بررسی کرده و اهمیت حرکت امام حسین علیه‌السلام را به جهانیان‌ نشان دهد.

‌معاون وزیر علوم همچنین به تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های کشورمان اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در همه دانشگاه‌ها میزبان دانشجویان عراقی باشیم. ما در ایران، جوانان عراقی را همچون فرزندان خود می‌دانیم و محدودیتی برای آنها اعمال نکرده‌ایم. همچنین ارتباط مستمر اساتید دانشگاهی ایران و عراق می‌تواند زمینه را برای اقدامات پژوهشی در عرصه اربعین تقویت کند.

‌در ادامه نجم، معاون پژوهشی و علمی دانشگاه کربلا با بیان اینکه ما در سفر به ایران با دستاوردهای علمی ایران بیشتر آشنا شدیم، گفت: ما از ایران می‌خواهیم که سهمیه‌ای ویژه برای دانشجویان عراقی در نظر بگیرند. همچنین تبادل اساتید از دیگر اقداماتی است که می‌تواند نقطه روشنی برای رسیدن به جایگاه علمی مطلوب عراق باشد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین