عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
پیرو توافقات صورت گرفته:
پیرو توافق صورت گرفته بین سازمان هیأت و تشکلهای دینی کشور و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد باتوجه به نیاز هیئات مذهبی در پذیرایی از مهمانان اهل بیت علیهم السلام و برپایی سفره اکرام اهلبیت علیهم السلام، اقلام موردنیاز به قیمت تنظیم بازار در اختیار هیئات مذهبی سراسر کشور قرار گیرد.

عقیق: پیرو توافق صورت گرفته بین سازمان هیأت و تشکلهای دینی کشور و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد باتوجه به نیاز هیئات مذهبی در پذیرایی از مهمانان اهل بیت علیهم السلام و برپایی سفره اکرام اهلبیت علیهم السلام، اقلام موردنیاز به قیمت تنظیم بازار در اختیار هیئات مذهبی سراسر کشور قرار گیرد. در این خصوص با محمدحسن طبرستانی رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی کشور که به تازگی به عنوان دستیار رئیس سازمان هیأت در امور پشتیبانی از هیئات مذهبی سراسر کشور در ماه محرم نیز انتخاب شده است؛ گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

هدف از شکل گیری و وظایف «حوزه امور پشتیبانی هیئات مذهبی» چیست؟ در اینباره توضیح دهید.

همانطور که احتمالاً خودتان میدانید به‌تازگی «شبکه‌های هیأت» در کل کشور ایجاد شد که این شبکه‌ها از «هیأت رزمندگان»، «جامعه ایمانی مشعر»، «بسیج مداحان»، «شورای هیئات مذهبی»، «کانونهای فرهنگی تبلیغی جهادی کشور»، «مجمع شعرا» و «مجموعههای شاخص کشوری» تشکیل‌شده‌اند.

همچنین طی جلساتی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در شهر مشهد مقدس، به‌ طور رسمی فعالیت سازمان هیأت و تشکلهای دینی آغاز شد در حاشیه این جلسات؛ تصمیم بر آن شد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه باید شرایطی فراهم ساخت تا مددیار هیئات مذهبی در کشور باشیم، «ستاد ویژه محرم و اربعین در سازمان هیأت» با حضور تمام اعضای شبکه های هیأت تشکیل شود و مقرر شد تا «مسئولیت امور پشتیبانی شبکه های هیأت» در این ستاد بر عهده بنده باشد این در حالی است که «هماهنگی با سازمانها، وزارتخانه‌ها و دستگاهها برای پیگیری و رفع نیازهای هیئات مذهبی سراسر کشور» و «ساماندهی خدمت‌رسانی به هیئات مذهبی در استان‌های سراسر کشور از طریق ایجاد ارتباط وثیق با مدیران کل تبلیغات اسلامی استانها» از وظایف امور پشتیبانی شبکه های هیأت به شمار می‌روند.

اگر امکان دارد در مورد توافقنامه جدیدی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتید توضیح دهید؟ هیأتهای مذهبی چطور میتوانند از این خدمات استفاده کنند؟

در جلسه ای با حضور دکتر نیکزاد- نایبرئیس مجلس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام مجید بابا خانی- رئیس سازمان هیئت و تشکل های دینی، دکتر راد- مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و دیگر مدیران وزارت جهاد کشاورزی طی گفتگوهای صورت گرفته، تصمیم بر آن شد که اقلامی مانند «شکر، برنج، مرغ، گوشت و ....» باقیمت بهینه و تنظیم بازار در اختیار هیئات مذهبی سراسر کشور قرار گیرد. همچنین مقرر شد برای توزیع عادلانه اقلام؛ ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانها با توجه به سهمیهای که به هر استان و شهرستان تخصیص مییابد؛ هیئات مذهبی که واجد شرایط هستند را معرفی کنند تا سهمیه به آن‌ها تعلق گیرد.

امور پشتیبانی هیأتها غیر از توزیع اقلام چه خدمات دیگری بر عهده دارد؟

برنامه های متعدد و گسترده‌ای در آغاز کار در دست اجرا داریم و برای به نتیجه رساندن این برنامه تمهیداتی اندیشیده شده است به‌ عنوان مثال در حال حاضر قصد داریم برای ایجاد زیرساختهای سایبری در هیئات مذهبی و ارائه خدمات به آن‌ها با شرکتهای مخابراتی وارد مذاکره شویم. همچنین در خصوص این موضوع که مکانهایی برای برگزاری مراسم در اختیار هیئات مذهبی قرار گیرد با آموزش و پرورش در حال رایزنی هستیم از طرفی برای ارائه خدمات بیشتر با سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت صمت و دیگر دستگاهها؛ مذاکراتی داشته‌ایم.

با توجه به اینکه موضوعاتی شبیه این اقدام را قبلتر هم داشتهایم، وجه تمایز این حرکت با حرکات پیشین در چیست؟

ببینید وجه تمایز اصلی این حرکت جدید این است که در سالهای پیش شبکهای با عنوان شبکه هیأت وجود نداشت و در حال حاضر هم برای ایجاد یک هم‌افزایی گسترده در سراسر کشور تمام مجموعه هایی مانند «هیأت رزمندگان، جامعه ایمانی مشعر، بسیج مداحان، شورای هیئات مذهبی، کانونهای فرهنگی تبلیغی جهادی کشور، مجمع شعرا و مجموعه های شاخص کشوری که به هیأت مربوط هستند» در این شبکه در کنار هم قرارگرفته‌اند. این ستاد با حمایت همه جانبه، وظیفه کلان پیگیری حل مشکلات هیئات مذهبی سراسر کشور را بر عهده دارد لذا به فضل خداوند و با توجه به این هم‌افزایی گسترده، نسبت سالهای گذشته حرکت روبه‌جلوتری خواهیم داشت.

اما در این میان نکته حائز اهمیت این است که ویروس منحوس کرونا جولان نمی‌دهد و استقبال از مراسم هیئات بیشتر می‌شود از طرفی با توجه به مشکلات اقتصادی پیشآمده کار فعلی کمی دشوارتر است که به یاری خداوند برای رونق مجالس اباعبدالله علیه‌السلام حمایتهای بیشتری را جذب خواهیم کرد.

در آخر هم باید بگویم ما از تمام دستگاهها و نهادهایی که خدمتگزار اهلبیت علیهم السلام هستند انتظار داریم که دغدغه حل مشکلات هیأتها بهعنوان ریشه دارترین نهادهای اجتماعی و مردمی را بیشتر داشته و کمک حال ما در حمایت بیشتر از این جامعه بزرگ ایمانی باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
0
0
الان برای ثبت نام باید چه کار کنیم؟
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین