عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
قطاره امام علی (ع) یا چشمه امام علی (ع) مکان تاریخی و فرهنگی و تفریحی در کربلاست که از اهمیت دینی بسیاری در میان مسلمانان برخوردار است.

عقیق: قطاره امام علی (ع) یا چشمه امام علی (ع) در صحرای غربی استان کربلا و در فاصله نزدیک به ۲۸ کیلومتری مرکز استان در نزدیکی دریاچه الرزازه قرار دارد.

مکانی تاریخی و مذهبی در کربلا+عکس

مورخان می‌گویند که امام علی (ع) در مسیر صفین، به لشکر تشنه اش پیوست. امام در وسط صحرا صخره‌ای پیدا کرد و آن را با دست شکافت که از آن آب شیرین و گوارا خارج شد که تاکنون این آب جاری است.

درباره محل وقوع این ماجرا اختلاف وجود دارد، به طوری که در بیشتر روایات، محل این حادثه را نقطه‌ای در ساحل غربی رود فرات اعلام کردند. اما نصر بن مزاحم که قدیمی ترین راوی این رویداد است، می‌گوید که محل وقوع این حادثه ظُهر کوفه است. اما ابن شهر آشوب و قطب راوندی، محل وقوع آن را «صندودا» و حسین بن حمدان، شیخ مفید، محل وقوع آن را عبور امام علی (ع) از کربلا و ابن اعثم نیز محل آن را صحرایی میان الانبار و هیت عنوان کرده اند.

برخی از افراد تندرو در سال ۲۰۰۶ میلادی، به تخریب این چشمه و صخره اقدام کردند. همچنین نخل مجاره آن را که قدمت آن به صدها سال پیش می‌رسید، از بین بردند. اما این مکان تاریخی از آن زمان تا به امروز شاهد نوسازی و توسعه مستمراست. به طوری که در حال حاضر مانند چمنزاری از درختان و نخل‌ها در اطراف محل چشمه به نظر می‌رسد که آن را با شکوه کرده است و اهمیت آن را از نظر فراهم کردن استراحتگاه برای زائران افزایش داده است.

باوجود اینکه قطاره امام علی (ع) یا چشمه امام علی (ع) به عنوان زیارتگاه درج نشده است اما از حمایت موقوفه شیعیان برخورداراست. این مکان به عنوان نماد تاریخی و مکان فرهنگی و مقصدی برای تفریح و یادآوری ارزش‌های معنوی تبدیل شده است.

در حال حاضر قطاره با طبیعت کویری و ارتفاعات صخره‌ای به یک مکان گردشگری مهم در کربلا به شمارمی آید و به مقصد صدها زائر از سراسر عراق تبدیل شده است. روی این چشمه اتاقی ساخته شده است که یک گنبد کوچک سبز رنگ دارد. چشمه آب در گوشه‌ای از این بناست که یک ضریح مشبک یک ضلعی روی آن نصب شده است. این مکان درحال حاضر یک شبستان بزرگ، دو گنبد و امکانات رفاهی دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین