عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
مناسک حج تمتع از سحرگاه امروز آغاز شد و زائران حج تمتع در حالی که لباس احرام به تن کرده بودند، با نوای «لبیک، اللهم لبیک» به طواف کعبه پرداخته تا پس از مُحرم شدن، به صحرای عرفات منتقل شوند.

عقیق: اعمال حج تمتع ۱۴۴۳ قمری از امروز آغاز شد و بیش از یک میلیون زائر حج تمتع از کشورهای مختلف با حضور در مسجدالحرام، در حالی که لباس سفید احرام به تن کرده بودند، به سوی مسجدالحرام حرکت کرده و نوای «لبیک اللهم لبیک» سر دادند. حج تمتع بزرگ‌‌ترین اجتماع مسلمان به شمار می‌رود که در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با محدودیت‌هایی همراه بود.

زائران حج تمتع ۱۴۴۳ امروز هشتم ذیالحجه در عربستان که «یوم الترویه» نام دارد، در مکه مکرمه مُحرم شده و از غروب امروز تا بامداد فردا (نهم ذیالحجه) وارد عرفات می‌شوند و در چادرهای عرفات بیتوته می‌کنند. به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت، برنامه زمانی خاصی به زائران کشورهای مختلف ابلاغ شده است تا زائران براساس برنامه وارد خانه خدا شده و مُحرم شوند.

زائران پس از وقوف در عرفات، از ظهر تا غروب روز عرفه در مشعر وقوف کرده و پس از آن به سوی منا می‌روند و اعمال حج تمتع از رمی جمرات، قربانی تا حلق و تقصیر و بیتوته در منا این مناسک را به جای می‌آورند.

با توجه به حضور میلیونی زائران حج تمتع پس از ۲ سال، زائران حج تمتع از سحرگاه با تشرف به مسجدالحرام مُحرم شدند و حضور زائران در خانه خدا ادامه دارد. پس از مُحرم شدن همه زائران و حضور در عرفات، مسجدالحرام خلوت شده و زائران در عرفات به انجام مناسک حج تمتع می‌پردازند.

 

حضور میلیونی زائران در نخستین ساعت آغاز‌ مناسک حج‌

زائران کشورهای مختلف در ساعات گذشته وارد صحرای عرفات شدند و روند انتقال زائران ادامه دارد. ایرانیان نیز با بیش از ۲۴۰ دستگاه اتوبوس به منا منتقل می‌شوند. همچنین قطار مشاعر با ظرفیت انتقال بیش از ۷۰ هزار زائر برای انتقال زوار کشورهای مختلف پیش‌بینی شده است.

در عربستان امروز هشتم ذیالحجه «یوم الترویه» و جمعه روز عرفه است. همچنین شنبه ۱۸ تیرماه، روز عید قربان در عربستان است. در حالی که در ایران ۱۹ تیرماه عید قربان است.

به گزارش فارس، امسال بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شدند که از این بین ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر ایرانی هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین