عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
اعزام زائران حج تمتع کشورمان به پایان رسید. با این وجود، عربستان به دلیل محدودیت سنی اعمال شده در حج سال جاری، برای سرپرست حجاج ایرانی ویزا صادر نکرد.

عقیق: اعزام زائران حج تمتع کشورمان به عربستان به پایان رسید و ۳۹ هزار و ۶۳۵ ایرانی در قالب ۲۹۶ کاروان از طریق ۱۸ ایستگاه پروازی وارد سرزمین وحی شدند.

اعمال محدودیت سنی برای حج امسال از سوی سعودی‌ها

امسال عربستان محدودیت سنی برای تشرف به حج تمتع اعمال کرد؛ به طوری که همه زائران باید حداکثر ۶۵ سال داشته باشند. بر همین اساس، از بین بیش از ۷۴ هزار مشمول حج تمتع که در سال ۹۹ با واریز هزینه حج تمتع ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و قرار بود امسال به حج تمتع مشرف شوند، ۲۲ هزار نفر به دلیل داشتن سن بالاتر از ۶۵ سال از این سفر معنوی بازماندند.

اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی به پایان رسید

با صدور ویزای عربستان برای زائران حج کشورمان، اعزام‌ها از ۲۲ خرداد آغاز شد و ۱۳ تیرماه به پایان رسید. با وجود پایان اعزام زائران کشورمان، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امکان تشرف به سرزمین وحی را پیدا نکرد. دلیل حضور پیدا نکردن سرپرست حجاج ایرانی در عربستان، محدودیت سنی از سوی سعودی‌ها اعلام شده است.

این امر در حالی است که قرار بود عربستان برای مسؤولان و عوامل حج تمتع استثنا قائل شود و برخی از عوامل حج کشورها که بیشتر از ۶۵ سال دارند، بتوانند به سرزمین وحی مشرف شوند. حتی در روزهای گذشته پیگیری‌هایی به این منظور صورت گرفته که به نظر می‌رسد تاکنون نتیجه نداشته است.

عربستان برای سرپرست حجاج ایرانی ویزا صادر نکرد

اما اکنون با پایان یافتن اعزام زائران به حج تمتع، حجت‌الاسلام نواب در عربستان حضور ندارد و سعودی‌ها ویزا برای سرپرست حجاج ایرانی صادر نکردند و هم‌اکنون حجت‌الاسلام رکن‌الدینی به عنوان جانشین ولی فقیه در حج و زیارت در خدمت زائران حج کشورمان است.

همه کشورها سرپرست حجاج دارند که وظیفه آنها حفظ امنیت، جان و مال حجاج، نظم‌بخشی به حرکت و توقف آن‌ها، رسیدگی به گمشدگان و جاماندگان، دادن فرصت کافی به حجاج برای انجام مناسک حج و آگاه کردن آنها نسبت به اعمال حج عنوان شده است.

امسال نخستین سالی است که عربستان برای سرپرست حجاج ایرانی ویزا صادر نکرده و محدودیت‌ها را برای عوامل حج نیز اعمال کرده است. البته به گفته یک منبع مطلع، برخی از عوامل حج کشورها با وجود داشتن بیش از ۶۵ سال، امسال برای حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شده‌اند!

حجت‌الاسلام نواب متولد ۱۳۳۶ در اصفهان است که تنها چند ماه از ۶۵ سالگی او گذشته است. چرا که بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، افراد متولد ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد امکان سفر به حج تمتع را داشتند.

به گزارش فارس، امسال بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند که از این بین ۸۵ درصد را زائران خارجی تشکیل می‌دهند. این امر در حالی است که سال گذشته مناسک حج تمتع فقط برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد و سعودی‌ها به دلیل شیوع کرونا هیچ زائر خارجی نپذیرفتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین