عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
چادرهای منا برای حضور زائران حج آماده شده و سعودی‌ها برای برخی چادرها تخت و وسایل سرمایشی درنظر گرفته‌اند، اما با توجه به افزایش هزینه حج برای خدمات ایام تشریق، بسیاری از کشورها در انتظار خدمات متفاوتی از سوی سعودی‌ها هستند.

عقیق: امسال عربستان تنها چند روز قبل از آغاز اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی،  از افزایش هزینه‌ها خبر داد و حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار به عنوان خدمات ایام تشریق به هزینه‌های حج افزود.

افزایش بیش از ۱۰۰۰ دلاری هزینه حج از سوی عربستان به بهانه خدمات متفاوت ایام تشریق

بر همین اساس، کشورهای مختلف نیز مجبور به پرداخت این هزینه شدند تا بتوانند برای ایام حج تمتع به عربستان سفر کنند. چرا که سعودی‌ها صدور ویزا را منوط به دریافت این هزینه کردند.

با این وجود، همه زائران حج تمتع هزینه تحمیل شده از سوی عربستان را که برخی معتقد بودند به دلیل تأمین هزینه‌های ناشی از کاهش سهمیه حج تمتع در سال جاری بود، پرداختند.

چادرهای منا برای حضور زائران آماده شد

اکنون در آستانه ماه ذیالحجه و برپایی مناسک حج تمتع، سعودی‌ها به عنوان میزبان آماده برپایی این مراسم شده‌اند و حتی چادرهای منا را برای حضور زائران آماده کرده‌اند.

امسال چادرهای منا نسبت به سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد؛ به طوری که در چادرها تاحدودی فاصله اجتماعی مدنظر قرار گرفته و دیگر زائران در فاصله محدود و کنار یکدیگر حضور نخواهند داشت.

اسکان متفاوت زائران در چادرهای منا

به گفته یک منبع آگاه، برای هر کدام از زائران  تخت‌هایی پیش‌بینی شده است که البته در برخی چادرها این تخت‌ها وجود دارد و در برخی دیگر زائران باید همچون ایام قبل از کرونا روی زمین استراحت کنند؛ چرا که در ۲ سال گذشته که تعداد زائران خانه خدا در ایام حج تمتع محدود بود، عربستان چادرهای منا را مجهز به تخت‌هایی کرد تا زوار بتوانند با رعایت فاصله اجتماعی در منا اسکان پیدا کنند.

‌البته با توجه به اینکه عربستان حدود یک هزار و ۲۰۰ دلار به هزینه‌های حج برای ایام تشریق افزوده است، پیش‌بینی می‌شود علاوه بر اسکان متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، خدمات خاصی نیز تدارک دیده باشد. در این زمینه یک منبع مطلع می‌گوید: وسایل سرمایشی در چادرهای منا امسال افزایش یافته و کولرهای گازی حتی در چادرها نصب‌‌ می‌شود که این کولرها را سعودی‌ها نصب خواهند کرد. همچنین جانمایی چادرها امسال نسبت به گذشته متفاوت است و با کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعداد زائران، فضای بیشتری به هر کشور اختصاص خواهد یافت تا آنجا را متناسب با نیاز تجهیز کنند.

‌علاوه بر این، در هر محوطه یخچال‌هایی پیش‌بینی شده تا زوار با توجه به گرمای هوا بتوانند از آب خنک و سایر مواد غذایی در دمای مناسب استفاده کنند.

ایران،‌ برای جلوگیری از گرمازدگی زائران‌ در منا تونل آب‌پاش قرار داده است‌‌

‌چادرهای زائران ایرانی در ایام حج تمتع نیز جانمایی و آماده شده است و مسؤولان کشورمان برای کاهش مشکلات ناشی از گرمای هوا تدابیری اندیشیده‌اند؛ به طوری که سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با‌ بیان اینکه تیم پزشکی در ایام تشریق در منا و جمرات حضور دارند، می‌گوید: همه خدمات برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی پیش‌بینی شده است و در کنار راه‌اندازی درمانگاه سیار، در چادرهای مختلف، اعضای تیم پزشکی حضور دارند تا در صورت نیاز به زائران خدمت کنند.

‌وی همچنین از ایجاد‌ تونل آب‌پاش در مسیر زائران در ایام تشریق اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بین چادرها هم تونل آب‌پاش قرار داده‌ایم تا از گرمای هوا بکاهیم.

راه‌اندازی درمانگاه از سوی عربستان در ایام تشریق

‌همچنین ‌عربستان در برخی از مناطق بین چادرهای منا دستگاه یخ‌ساز قرار داده است و پیش‌بینی چند درمانگاه توسط سعودی‌ها از دیگر خدمات سال جاری سعودی‌ها به شمار می‌رود که در روزهای اخیر افتتاح شده است.

‌با این وجود، بسیاری زائران کشورها منتظر خدمات ویژه عربستان برای ایام تشریق هستند و معتقدند که سعودی‌ها با توجه به افزایش قابل توجهی هزینه حج، باید خدمات متفاوتی ارائه دهد.

‌البته آن طور که به نظر می‌رسد، در نظر گرفتن تخت‌هایی برای اسکان زائران و محدودیت در اسکان زوار در هر چادر یکی از مهم‌ترین تغییرات امسال نسبت‌ به سال های قبل از کرونا در چادرهای مناست. اما اینکه چرا برخی کشورها همچنان چادرهایی مثل سال‌های قبل کرونا دارند و تخت برای آن‌ها در نظر گرفته نشده‌ است، جای تأمل دارد. ‌‌با این وجود،‌ برخی از سعودی‌ها معتقدند که کیفیت چادرها و تجهیز آن توسط مسؤولان کشورها‌ انجام می‌شود و عربستان فقط به عنوان میزبان می‌تواند برنامه‌ها را ساماندهی کند و دخالتی در مورد نوع تجهیز چادرها ندارد. این امر در حالی است که افزایش هزینه‌ها به دلیل خدمات ایام تشریق بود و بسیاری از کشورها توقع دارند که تجهیز چادرها نیز توسط سعودی‌ها به‌ صورت یکسان باشد. ‌

به گزارش فارس، امسال بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌‌شوند که ۸۵۰ هزار نفر از آنها را زائران خارجی تشکیل می‌دهند و  ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از آنها ایرانی هستند. همچنین ‌همه زائران حج تمتع ‌‌امسال حداقل ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید عربستان را ‌زده و کمتر از ۶۵ سال دارند. روند اعزام زائران مختلف به مکه و مدینه ادامه دارد و عملیات حج تمتع‌ از هشتم ذیالحجه به صورت رسمی آغاز خواهد شد و زائران به مدت سه روز در منا و عرفات بیتوته‌ می‌کنند‌‌ و هزینه اضافه اخذ شده از حجاج کشورها‌، برای این مدت پیش‌بینی شده است.‌

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین