عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
هزینه حج تمتع با توجه به تصمیم سعودی‌ها، امسال برای همه کشور‌ها افزایش قابل توجهی نسبت به سال ۲۰۱۹ داشته است. با این وجود، دولت لیبی هزینه همه زائران حج تمتع کشورش را تقبل کرد و زائران لیبیایی امسال رایگان حاجی می‌شوند.

عقیق: حج تمتع یکی از سفرهایی است که با توجه به محدودیت‌های موجود، بسیاری از مشتاقان از کشورهای مختلف برای تشرف به این سفر معنوی باید سال‌ها در انتظار بمانند. البته در برخی دیگر از کشورها هم با وجود تعداد محدود مسلمانان و کم بودن متقاضیان، افراد به راحتی می‌توانند با ثبت‌نام برای تشرف به این سفر معنوی، در مناسک حج تمتع شرکت کرده و حاجی شوند.

وقتی حج تمتع هم لاکچری شد!

با شیوع کرونا در عربستان، هزینه‌های حج تمتع هم به دلیل محدودیت تعداد و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرد. بر همین اساس، سال گذشته که حج تمتع فقط با حضور حدود ۶۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد، سعودی‌ها هزینه حج تمتع را در سه گروه قیمتی عنوان کردند که این هزینه نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشت و حتی برخی از مردم عربستان آن را به عنوان «حج لاکچری» یاد کردند. (اینجا بخوانید)

حج تمتع سال گذشته برای گروه نخست با عنوان «برج ویژه میهمانان» ۱۶ هزار و ۵۶۰ ریال سعودی است که با احتساب ریال سعودی با قیمت حدود ۱۰ هزار تومان به صورت آزاد، هزینه این گروه بیش از ۱۶۰ میلیون تومان، برای گروه دوم قیمتی با عنوان «چادر ویژه میهمان» ۱۴ هزار و ۳۸۱ ریال سعودی یعنی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان و گروه سوم قیمتی با عنوان «چادر عمومی میهمان» ۱۲ هزار و ۱۱۳ ریال سعودی یعنی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شد.

افزایش چشمگیر هزینه حج تمتع از سوی عربستان

با این وجود، امسال که بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف در حج تمتع شرکت می‌کنند، هزینه حج تمتع برای سعودی‌ها از ۲ هزار و ۷۲۸ تا ۱۴ هزار و ۷۳۷ دلار است که این مبلغ با دلار ۳۰ هزار تومانی از بیش از ۸۱ تا ۴۲۲ میلیون تومان خواهد بود.

علاوه بر افزایش هزینه حج تمتع برای مردم عربستان، این مبلغ برای همه کشورهای دیگر رشد داشته است و زائران کشورهای مختلف برای تشرف به سرزمین وحی باید نسبت به سال ۲۰۱۹ که آخرین حج با حضور زائران خارجی بود، هزینه بالاتری پرداخت کنند که البته بخشی از این مبلغ دیرهنگام از سوی سعودی‌ها اعلام شد و برخی کشورها به دلیل بالا بودن این هزینه‌ها سهمیه را کاهش دادند و زائران برخی کشورها از تشرف به این سفر معنوی بازماندند.

کدام کشور گران‌ترین هزینه را برای حج تمتع از زائران می‌گیرد؟

به طور مثال هزینه حج تمتع برای زائران ایرانی که در سال‌های قبل از شیوع کرونا ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ دلار بود، اکنون با درنظر گرفتن هزینه‌های تحمیل شده از سوی عربستان، به ۴.۵ تا ۵ هزار دلار افزایش یافته است که به این ترتیب شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی این هزینه هستیم. البته اگر هزینه حج تمتع را با دلار ۳۰ هزار تومانی در نظر بگیریم، حدود۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد. اما با توجه به برگزار نشدن حج تمتع سال ۹۹ برای زائران خارجی، مشمولان حج تمتع هزینه حج آن سال را واریز کردند و به این ترتیب هزینه حج آنها با دلار ۹ هزار تومانی که به عملیات حج تمتع سال ۹۹ اختصاص پیدا کرد، محاسبه شده است.

البته این افزایش هزینه‌ها در سایر کشورها هم اعمال شده است و هر کدام از کشورها هزینه‌های متفاوتی بسته به نوع خدمات از زائران می‌گیرند که در ادامه هزینه‌های حج تمتع برخی کشورها را مقایسه می‌کنیم:

در «امارات» برای اعزام هر زائر به حج تمتع هزینه‌های ۲۵ هزار تا ۶۰ هزار درهم در نظر گرفته شده که با احتساب درهم یک هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۲۸ تا ۶۸ میلیون تومان می‌شود. در «قطر» نیز این مبلغ برای هر فرد ۸ هزار و ۷۸۸ تا ۱۹ هزار و ۲۲۵ دلار یعنی ۲۴۰ تا ۵۷۰ میلیون تومان است که نسبت به سایر کشورها بیشترین هزینه به شمار می‌رود. همچنین هزینه حج تمتع در «هند» به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین سهمیه حج تمتع را دارد، از ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار دلار یعنی ۱۹۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

هزینه سفر حج تمتع در «عمان» که به صورت هوایی و زمینی انجام می‌شود، برای سفرهای هوایی ۲ هزار دلار معادل ۶۰ میلیون تومان و برای سفرهای زمینی یک هزار و ۵۷۶ دلار یعنی ۴۵ میلیون تومان است. در «یمن» نیز هزینه حج تمتع برای هر نفر ۳ هزار و ۴۱۶ دلار یعنی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در «کویت» زائران امسال با ۵ هزار و ۳۷۵ دلار یعنی ۱۶۰ میلیون تومان به حج تمتع مشرف می‌شوند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در «عراق» نیز که زائران حج تمتع به صورت هوایی و زمینی عازم عربستان می‌شوند، هزینه حج تمتع برای سفرهای هوایی ۴ هزار و ۲۰۰ دلار یعنی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان و برای سفرهای زمینی ۳ هزار و ۴۵۰ دلار معادل ۱۰۳ میلیون تومان است. در «فلسطین» نیز برای زائران کرانه باختری هزینه حج تمتع بین ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار ۹۰۰ دلار یعنی ۱۱۴ تا ۱۱۷ میلیون تومان و برای زائران نوار غزه ۴ هزار و ۵۰۰ دلار یعنی ۱۳۵ میلیون تومان است. همچنین این مبلغ برای زائران ساکن سرزمین‌های اشغالی ۸ هزار و ۷۰۰ دلار یعنی ۲۶۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

زائران «سوریه» نیز با مبلغ ۳ هزار و ۷۰۰ دلار یعنی ۱۱۱ میلیون تومان به حج تمتع مشرف می‌شوند و «اردن» نیز هزینه حج را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار دلار یعنی ۸۴ تا ۹۰ میلیون تومان اعلام کرده که نسبت به آخرین اعزام افزایش قابل توجهی داشته است.

کشور هزینه حج تمتع ۱۴۴۳
ایران ۴.۵۰۰ تا ۵.۰۰۰ دلار
عربستان  ۲.۷۲۸ تا ۱۴.۷۳۷ دلار
امارات  ۲۵.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ درهم
قطر ۸.۷۸۸ تا ۱۹.۲۲۵ دلار
هند ۶.۵۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار
کویت ۵.۳۷۵ دلار
عمان  ۱.۵۷۶  تا ۲.۰۰۰ دلار
یمن ۳.۴۱۶ دلار
عراق ۳.۴۵۰ تا ۴.۲۰۰ دلار
فلسطین ۳.۸۰۰ تا ۸.۷۰۰ دلار
سوریه ۳.۷۰۰ دلار
اردن ۲.۸۰۰ تا ۳.۰۰۰ دلار
لبنان ۶.۰۰۰ تا ۱۲.۰۰۰ دلار
مصر ۴.۳۰۰ تا ۹.۴۰۰ دلار
لیبی ۶.۵۰۰ دلار
سودان ۴.۶۰۰ تا ۶.۲۰۰ دلار
تونس ۵.۲۰۰ دلار
الجزایر ۵.۸۰۰ دلار
مراکش ۶.۳۰۰ دلار
موریتانی ۶.۰۰۰ دلار

افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه حج تمتع در لبنان

زائران «لبنان» نیز بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار دلار یعنی ۱۸۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان باید برای سفر به حج تمتع بپردازند که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۹ بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که این امر به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش ارز ملی پول این کشور بوده است. در «مصر» هزینه حج تمتع بین ۴ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۴۰۰ دلار یعنی ۱۲۹ تا ۲۸۲ میلیون تومان است که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

کشوری که هزینه حج تمتع زائرانش را تقبل کرد/ زائران لیبیایی رایگان به حج امسال می‌روند

کشور «لیبی» نیز برای اعزام هر زائر ۶ هزار و ۵۰۰ دلار یعنی ۱۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته است که نکته جالب اینجاست دولت لیبی هزینه حج برای شهروندان را تقبل کرده و زائران این کشور به صورت رایگان امسال به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند.

در «سودان» هزینه حج تمتع برای هر نفر ۴ هزار و ۶۰۰ تا ۶ هزار و ۲۰۰ دلار یعنی ۱۳۸ تا ۱۸۶ میلیون تومان است و «تونس» برای این سفر معنوی ۵ هزار و ۲۰۰ دلار یعنی ۱۵۶ میلیون تومان از زائران اخذ می‌کند.

هزینه حج تمتع امسال در «الجزایر» ۵ هزار و ۸۰۰ دلار یعنی ۱۷۴ میلیون تومان، در «مراکش» ۶ هزار و ۳۰۰ دلار یعنی ۱۸۹ میلیون تومان و  «موریتانی» ۶ هزار دلار یعنی ۱۸۰ میلیون تومان است.

به گزارش فارس، امسال بیش از یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند. این امر در حالی است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا بیش از ۲ میلیون زائر در حج تمتع شرکت می‌کردند. همچنین سود عربستان از مراسم عمره و حج، بیش از ۱۲ میلیارد دلار بود که اکنون با وجود کاهش تعداد زائران، سعودی‌ها با بالا بردن هزینه‌ها به فکر جبران کسری آن درآمده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین